Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 74930 ggr
[SarahOhrn]
89

Hör pulsen i örat

Någon som känner igen sig?

För ungefär ett halvår sen började det susa i örat (hör min egen puls) och sen dess har det hållt på mer eller mindre varje dag. Läkaren sa att det va ofarligt efter nån månad där men nu börjar jag bli less om inte annat!

Oftast släpper det när jag ska sova och slappnar av riktigt och låter inte såå ofta när jag är och går o så.. Men vissa kvällar, som igår kväll, låter det utav bara h*lvete trots att jag slappnar av, så det går inte att somna!! Och likaså när jag sitter såhär vid datorn låter det så jag måste ibland hålla på pulsådern på halsen för att höra vad det är för ljud t ex.

Det är helt sjukt jobbigt! Nån som vet vad det kan bero på??

[Tassy]
3

Det kan vara så att din kropp är stressad, du personligen behöver inte känna utav det dock.

Jag märkte samma fenomen då jag var väldigt stressad, sov dåligt och var överviktig och hade mycket dålig kondition.

Jag vet inte alls om det hänger ihop på något vis, men jag gissar på stress.

piri-piri
2

Hade för flera år sedan problem med lock och brus i öronen, trodde ett tag att jag fått tinitus. Fick av läkaren utskrivet en avsvällande nässpray och det hjälpte så att problemet försvann på några dagar och så fort jag kände det minsta lock eller hörde brus så körde jag en kur igen.

Nu är det flera år sedan jag hade problem. Det finns avsvällande nässpray receptfritt på apoteket om du vill prova.

[Tassy]
3

#2 ja där sa du något! Öra - näsa - hals hänger ju ihop.

[SarahOhrn]
1

#1 Ja jag är ju överviktig och säkerligen spänd o stressad, som jag eg inte märker av annars fysiskt men jag vet att jag är überstressad jämt :/

#2 Åh, det ska jag definitivt testa! :)

Maria
3

Öra näsa hals hänger precis som ni skrivit ihop med detta och även stress.

Tinnitus kan man också få som biverkning på vissa läkemedel.

/Maria

[SarahOhrn]
0

Ah, ska verkligen kolla upp det. Och är det en blandning av allt är det ju inte så konstigt. :)

Men tinitus låter väl inte såhär, eller? :O Att man hör sin puls susande i örat.. Men äter bara en medicin, tetralysal, och har ätit det ett år innan utan problem..

keja01
3

Hjärtklappning kan höras som hjärtslag i örat, men det är bara tillfälligt.

SaaraE
0

Jag hör med pulsen i örat. Min aöron är allmnt lustiga. Får alltid lock i dom så fort man åker lite nedför. Flyger jag så har jag kvar locken kanske i två veckor efter det, lagom till man ska resa hem… Nej men du är alltså inte ensam;)

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

[SarahOhrn]
0

#7 Jo, och visst ibland har jag hjärtklappning men pga panikångest. Men detta sitter i ständigt.. Så det är inte det..

#8 Ja jag har väl inte riktigt lika lätt för o få lock men får det ganska ofta. Och ibland när pulsen hörs så mycket i örat så känns det som man hamnar i en bubbla, typ lock för öronen fast ändå inte. Svårt o förklara.. :p Men det är sååå jobbigt.. Och oftast bara samma öra som låter..

SaaraE
0

Ja.. förstår hur du menar. Jag tycker det är extra trist att ha så där på kvllen. förhindrar sömnen kanske mycket.

[SarahOhrn]
0

Ja :/ Som tur är tystnar de när jag ska sova OFTAST. Men hela dan sitter de i när ja t ex kollar på tv så är de nåt ljud hör jag inte för de låter så mkt i det örat..

SaaraE
0

Ja det är så störande. Men det är ävl inget fel, jag har liksom vant mig. Har inte tänkt påd et förens du skrev det här.

[SarahOhrn]
0

Hehe okej, jag har väl inte vant mig än :P

SaaraE
0

hehe jag lovar det kommer;)

[SarahOhrn]
0

Vad bra :p För nu börjar jag bli knäpp! ;)

Andina
1

Stress skapar spänningar i kroppen - och särskilt kring axlar, nacke och hals - vilket gör att "trycket" ökar i venerna då blodet försöker ta sig igenom… Och då kan du höra detta sus inkl pulsen i ditt inre öra (som ju sitter just vid nacke/hals).

Och, eftersom du upplever att det försvinner när du ska sova - så är det ett tydligt tecken på att du då slappnar av och blodet inte behöver "pressa" sig fram… trycket minskar…
Likaså när du är ute o rör på dig, då brukar man slappna av bättre.

Så - jag rekommenderar att du ser till att du får en bra rygg- och nackmassage varje kväll - åtminstone tills du blivit mer avslappnad i kroppen rent generellt. Antingen om du kan få någon att ge dig det, annars kan jag rekommendera spikmattan som blivit så populär!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

SaaraE
1

Tips, införskaffa en spikmatta. Jätte bra för att slappna av har jag märkt.

vornanen
4

Jag upplever det problemet jätteofta, även när jag tränar och då hörs det jättemycket. Får även lock i mitt högra öra alltjämt så att man hör pulsen ännu mer över typ en dag, så försvinner det .. :S

Jag tror mest att det beror på min dåliga kondition, i och för sig.

[SarahOhrn]
0

#16 Jo, tror du har rätt. :) Ska försöka få min sambo o massera mig varje kväll, han suckade lite här men.. :p

#17 Ja jag har hört att det är bra men är lite skraj för det ;p Hehe! Ska försöka inföskaffa en så småningom..

Andina
0

#19 - Heja din go'a Sambo!!! Han är Guld! Han kommer att tycka det är "kul" när han ser att hans sambo mår så mycket bättre! Heja Sambo!

Kolla med ditt försäljningsställe - om du vill prova på spikmattan - om du kan få prova mattan, eller lyssna åtminstone hur det är med öppet köp (vilket jag tror alla försäljare till konsument måste tillhandahålla - men kolla för säkerhets skull.
Jag säljer spikmattor lite då och då till mina kunder (jag håller inga lager dock) och jag erbjuder dem alltid att få låna hem mattan (de är återkommande kunder, behandlingar av olika slag) för att prova först, innan de bestämmer sig. Inte en enda av mina kunder har returnerat sin spikmatta, utan istället köpt och behållit dem. (Kanske kan vara bra också för att din sambo inte ska behöva känna sig "tvungen" att ge dig massage varendaste kväll… :) )

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[SarahOhrn]
0

#20 Hehe, ja ikväll blev det inget…. Suck! Får se om det blir nåt imorn… Så det blir nog spikmattan…. :p