Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: allmänt-övrigt
Läst 6216 ggr
mooi
0

små blåsor på ryggen -soleksem?

ja, i fredags gjorde jag missen att ligga ute i solen för länge utan solskydd (var väldigt blek innan) och brände mig ORDENTLIGT. Mest brände jag mig på övre delen av ryggen och framsidan av benen -från knäna ner och ut en bit på fötterna. Ryggen sved bara som vilken bränna som helst, men benen gjorde verkligen ont, det "surrade" i dem och de kändes nästan avdomnade när jag skulle sova=inte så bra. På lördagen kunde jag inte sätta mig ner på huk för det gjorde så ont -kändes som att huden skulle spricka vid vristerna för att det var så brännt.

Det har ju blivit bättre för varje dag nu och jag har smörjt in mig med mjukgörande kräm så det är nästan helt bra nu, benen är bara lite röda men känns precis som vanligt. Nu då till det jag egentligen undrade;

Idag när jag var i stallet kändes det som att jag var fuktig uppe mellan skulderbladen (hade ridit tidigare och var inte varm eller svettig längre) och när jag kände efter var det knottrigt och fuktigt. En kompis kollade och jag hade massa små små blåsor på den övre delen av ryggen och nu känner jag att det kommit mer längre ner. De spricker direkt man nuddar dem, och det svider inte överhuvudtaget.

-Är detta soleksem eller bara en reaktion när huden läker efter brännan?

[ngupa]
0

Det är ju en liten brännskada och nu läker den.

Smörj aldrig med solskyddsmedel, det gör mer skada än nytta. Se hellre till att inte sitta för länge i solen utan dra sig undan när man fått nog.

Solksyddsmedel gör bara att man sitter längre i solen och det enda medlen skyddar mot är de nyttiga strålarna=D vitaminet och släpper igenom den skadliga strålarna= cancer…. ja sedan kan man ju tänka resten själv….

[ngupa]
0

HÄR kan läsas lite om det (skrolla ner bara lite till blogg inlägg no 2

Maria
0

Det är precis som #1 skriver en brännskada som läker. Skydda stället mot solen och om du har ont eller om det kliar så smörj med Idominsalva som är helt underbar , tycker jag.

/Maria

mooi
0

#3 som det är nu kliar benen massor, men där är inga blåsor eller så.. smörjer med aloevera.

Maria
0

#4 Aloe vera är också super…så du ska se att det snart går över.

/Maria