Hälsa iFokus

Hälsa

Etiketthuskurer-egenvård
Läst 13120 ggr
[SarahOhrn]
0

Hemmakur mot förkylning?

Är det någon som har tips på någon "hemmakur" som lindrar förkylning lite? Har nu i två dagar haft lite ont i halsen, ont i magen, lite yr och fruuuuktansvärt snuvig. Och i den här värmen är det pest! Aldrig varit förkyld under en sommar innan…

Så tar gärna emot tips som fungerat! :D

SaaraE
0

Te, näsdukar med mint lukt i, duscha:), drick andra varma eller kalla drycker. Även om jag inte tror så mycket på sådant där. jag är nog mer. Är man sjuk så är man och då gör man allt man kan o sover resten;)

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

annelie-huskvarna
0

För mig brukar det alltid funka att lösa upp en tsk askorbinsyra två-tre ggr per dag när jag e lite krasslig. Brukar göra att det går över fort :)

Billigt oxå Glad

Zepp
2

Vid förkylning tuggar jag på råa vilökskyftor.. inte för att jag vet om det har någon verkan.. men inbillar mig det iallafall.. vitlök är antiseptiskt!

" Om du är fökyld varar det i en vecka.. skyndar du till läkaren kan han bota dig på sju dagar!"

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

grinar
0

Min hemmakur mot förkylning och ont i kroppen.

Koka svartvinbärssaft , glöm inte att späda ut den , ta två vitlöksklyftor ock pressa i. Kan låta äkligt men effektivt. Drick saften varm, ta en alvedon och sov, du kommer att svettas ut en hel del orenheter. Lycka till.

Maja
2

Om jag har ont i halsen så brukar jag köpa hem färsk ingefära, skala den och äta en liten "rå" bit. Det smakar hemskt (med betoning på hemskt!) starkt men det hjälper verkligen! Tar död på bakterierna i halsen, så halsontet brukar gå över på några timmar!

Annat viktigt är att äta mat och inte undvika att äta eftersom det gör ont att svälja. Äter du inte får du inte i dig vitaminer och mineraler som gör dig frisk snabbare.

Drick varmt och vila.

LaSadie
0

finns det något som inte innehåller vitlök? Jag hatar nämligen vitlök! Jag har också fruktansvärt ont i halsen, kan inte svälja typ och gör sviiinont att hosta ordentligt så jag harklar bara….

Maja
0

#6 - Ingefära! ;) Dunder-mirakel-superbra!

LaSadie
0

hehehe, ska kanske försöka mig på det imon… släpa mig till affären och posta brev samtidigt…

Zepp
0

Nu tuggar man inte vitlök för att det smakar gott utan för att det har en viss antiseptisk verkan.. likaså med ingefära.. det smakar oxå bäver.. men funkar.. bäst funkar bägge om man tuggar det rått.. Urk! Skrikandes

LaSadie
0

alltså… jag hatar haaaaatar vitlök, spyr nästan av smaken och lukten av den. över min döda kropp att jag tuggar på en =P

Zepp
0

Då får det bli att köpa Ingefära finns i grönsakavdelningen.. smakar bäver som sagt.. när den tuggas rå.. men god riven i små mängder i maten!

Du är som min far.. han är hellre sjuk än tuggar vitlök! Skrattande

LaSadie
0

ska försöka mig på ingefära =) har mest blivit soppa nu och vill ha ngt att tugga på!

Maja
0

Ja, ingefära smakar starkare än vitlök, men det är en helt annan smak. Inte gott, men ändå inte lika hemsk som vitlöken tycker jag. Sedan så sitter den inte i som vitlöken gör!

siberlina
1

en   riktigt stark   kopp kaffe,  brukar  funka på   mig , ochså   har jag förståss   min  spikmatta  och den verkar ju  funka   mot det  mesta,  wisky är  ochså   bra  och  gurkmejja , häll  i en tesked    i ett glas vatten.lycka  till

grinar
0

Prova varmt honungsvatten. Men vitlök är bra.