Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 4768 ggr
Thorsson
0

Är jag sjuk?

Det är så att jag är jätteaktiv av mig, jag tränar innebandy 2 dar i veckan + match på det var eller varannan vecka. Endast tärningen är på 2½h och med match så tränar jag cirka 4h. Med hästen så innehåller det en massa tungt arbete, mockning, byte av vatten, eventuellt att fånga honom i hagen och sedan ridning, detta gör jag mellan 3-4h, 5dagar i veckan. Jag har aldrig märkt att jag har blivit trött eller flåsig av detta.

Jag är i fin form och bra kondition, och de är så att jag har astma. Men sedan jag började träna ordentligt så har jag inte märkt av den alls mycket, bara ett fåtal gånger!

Men den senaste tiden har jag börjat bli trött, jag sover som vanligt på vardagarna går jag och lägger mig senast 12 och somnar direkt, sover då ungefär 7½h om natten. På helgerna/loven så är jag uppe lite längre men vaknar då vid 9-10tiden igen. Jag äter massa, men går inte upp i vikt på grund av min träning, och det är jag glad över. Jag dricker inte heller.
När jag tränar får jag svårt att andas, och det tar lång stund innan jag kan andas normalt och få ner ny luft i lungorna, det hjälper inte med bricanylen. Jag har lugnat ner mig ca 1-1½h efter matchen, träningen. Då är puslen och andningen som de brukar. Jag orkar inte heller anstränga mig, då jag inte får något syre i blodet, men jag öser på endån, och då får jag stor syrebrist och måste ut och ta frisk luft efter 15min då innebandyn spelar 3x15min. Detta finner jag väldigt jobbigt och jag dricker ungefär 1liter vid en match. Så vatten får jag i mig. och det piggar upp lite. Ibland tänker jag att det kanske bara är en period, men det är väldigt jobbigt.

Jag började även för en vecka sedan med p-piller.
Men jag störs inte av dom.

anebit
0

Jag tycker att du skall besöka en läkare. Kanske din medicin behöver ses över.

Låter som att du tränar alldeles för hårt såg att du bara är 15 år. Läser att du öser på ändå fast du inte får nån syre till blodet. Inte bra. När du känner det svårt att få luft. Stanna upp och ta en paus.

Jag har själv astma och jag vet att det är bra att träna för då mår man bättre men det får inte gå till övedrift.

Du kan vara inne i ett sk. skov och kanske behöver en annan medicinering en period.

Lycka till!

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

mongu
0

Har du varit förkyld nyss? Så du har börjat träna för tidigt?

Tycker i alla fall att du ska gå till doktorn o bli undersökt.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Thorsson
0

#1. Äter ju ingen medicin? :) Eller menar du min bricanyl? =)

Jag har alltid tränat hårt, det är nästan som en tvångstanke. Alla i min familj är överviktiga förutom jag och det är bara jag som sportar. Kanske är det därför jag sportar, är rädd att sluta som dem. Ingen aning.

Det hjälper inte med att ta en paus, har så klart testat det med, men bricanylen hjälper inte till att vigda luftrören och utan det så tar det som sagt lång tid innan jag andas normalt igen. Har hört att flytande bricanyl ska vara bättre!

Tack =)

#2. Nope, frisk som en nötkärna. Även om jag är förskyld, eller har varit sjuk så sätter jag igång och tränar så fort jag är frisk igen. Och det har gått fint. Kanske borde bli läkaren ialla fall.

Min pojkvän har upptäckt att mitt hjärta slår ojämnt. Kanske kan det vara orsaken, mitt hjärta har det itne varit något fel på innan, men då mådde jag ju bra hela tiden med… :)

tovatindra
0

men om du kör regelbunden match på 3 x 15 så då är du vell under 18(om du inte har sådant där tillstånd), inte för att jag e någon expert men jag tror om du inte har haft något uppehåll och konditionen försämras så kanske det är bra om du söker upp läkare…

Jennifersthlm
0

men du har astma?! Vilka medeciner använder du? du borde ha någon förebyggande grund medecin, ex pulmicort… även hjärtat kan spela in, ibland kan man ha en infektion i kroppen som sätter sig på hjärtat, hjärtsäcksinflammation, många i sverige har blåsljud på hjärtat som de inte vet om så det kanske är något att kolla upp, Tycker definitivt att du ska kolla med läkare, berätta då också att du är aktiv till tusen, kanske en idrottsläkare annars kan hjälpa dig…

Men hoppas du hittar en väg ut ur detta elände =)

Thorsson
0

#4. Jag får vara med och spela med de äldre utan att ha tillstånd, dock får jag inte vara med och spela med yngre då måste jag ha tillstånd.

Vi får se hur det blir med läkaren, det går upp och ner det där. Jag styrketränar hos en sjukgymnast för att stabilisera ryggraden. Innebandyn har tränat och jag har inte sprungit på länge.

#5. Jag har astma, jag använder en inhaltor som heter bricanyl. Vill testa flytande.
Vi funderar på en idrottsläkare, då dom är mer aktiva på sport, träning, reaktioner osv. tycker jag iaf! :)

Ylva_87
0

Jag skulle tro att du behöver någon mer medecin för din astma. Om inte bricanylen hjälper direkt så kanske du skulle behöva ha exempelvis pulmicorth att ta varje dag. Pluss någon mer när du tränar, det finns olika medeciner att välja på. Med sök läkare innan du blir sämre. Jag gick med odiagnostiserad astma i många år, min kropp orkade till slut inte och jag var sjuk konstant med feber och förkylning. Jag var precis som du väldigt aktiv, efter att jag fått mina astma medeciner har jag knappt varit sjuk alls.

Du skrev också att hjärtat slår ojämt, har du tagit bricanyl innan dom gångerna? Viss astma medecin kan ge hjärtklappning.

Var rädd om dig och prata med en läkare, du ska inte behöva ha det så här. :)

Kram

Thorsson
0

#7. Jag tar endast bricanyl vid träning och endast då, :) mitt hjärta slår ojämnt om jag så tar bricanylen eller inte. Just nu så är det uppehåll på innebandyn och jag styrketränar 3ggr i veckan för tillfället. (:
Vi ska iväg snart till läkaren. (:

SofiaOfSweden
0

Att hjärtat slår ojämnt tror jag inte är någon fara, det gör det på mig också. Det är vanligt att det hoppar över något slag eller lägger in ett extra utan att det innebär någon fara för hälsan. Jag skulle tro att du har någon infektion i kroppen som du säkert haft under en längre stund men som inte brutit ut ordentligt, men som yttar sig genom trötthet samt orkelöshet.

Ibland kan det bli så att kroppen helt enkelt inte har tid för att bli sjuk utan skjuter upp det tills man lugnar ner sig (därför som många blir sjuka på semestern), och jag kopplar detta till att du har uppehåll i innebandyn (som varit intensiv konditionsträning) och börjat styrketräna tre gånger i veckan som inte alls är samma form av ansträngning.

Jag tycker absolut att du ska lägga ner all träning tills du besökt läkare då det finns en risk för hjärtmuskelinflammation (som jag fick för ett år sedan pga. för intensiv träning i kombination med att jag ignorerade min kropps signaler. Samma träningstvång som du beskriver) och då fick jag varken träna eller rida under en månads tid. Tror det tog fyra månader innan jag kunde springa en liten runda utan att få bröstsmärtor, så det är verkligen inte värt att ignorera de kroppsliga protesterna!

Thorsson
0

#9. Så smärta i högersidan precis under bystet är något jag ska kolla upp? :/ Jag får det vid andning ibland…

SofiaOfSweden
0

Smärta och smärta, vilken slags smärta är det? Till vilken grad alltså. Finns även inflammationsrisk i jag-minns-inte-vad-det-heter i någon öppning till lungorna, lungsäcken eller något sånt.

Thorsson
0

#11. Stickande smärta, känns som ett ryck över bröstet.

mongu
0

# 12 Om du inte har varit hos nån läkare än så tycker jag att du ska gå nu. Vänta inte längre.

Det kan ju vara nåt som inte är bra att träna och vara så aktiv med Även om det är uppehåll just nu i träning så verkar du vara aktiv ändå.

Sen är det inte bra att jämföra symptom här, det en upplever kan visa sig på ett helt annat sätt hos just dig.

Så snälla gå till läkaren.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Thorsson
0

#13. Jag ska till läkaren i över morgon.

Novisan
0

Hur gick det hos läkaren?

Thorsson
0

#15. Tyvärr hann vi bara med att ta en spruta, så men det känns bättre nu så vi får se. (:

Maria
0

Vad då för spruta???

/Maria

Thorsson
0

#17. Vaccin ^^

Zepp
0

Hmm.. så skall man inte behandla en kronisk Astma.. du skall använda Pulmicort eller liknande varje dag för att hålla ner svullnaden.. sen ta Ventolin vid tillfälliga besvär!

Sprutor är sämre för då får du det i hela kroppen.. skall bara användas vid akutsituationer!!

Hur har du det med kosten.. min astma försvann spårlöst efter 20 år vid kostomläggningen.. förr åt jag typ GI nu käkar jag LCHF!!

Vettesjutton hur man förklarar sånt.. kanske mindre inflamatoriska Eikosanoider eller nått.. kanske hade jag bara tur.. skulle föralldel behöva mer sån tur.. både vad gäller kärlek o ekonomi!!! Skrattande

Iallafall blev mina slemhinnor antagligen friskare med mindre socker!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Thorsson
0

#19. Jag har tyvärr ingen erfarenhet att mediciner (iaf inte astma mediciner) och vi har en läkare som inte är så sammarbetsvillig.
Jag är väldigt nyttig av mig, äter massor av frukt, undviker helst godis, chips och läsk!

Kan ju även berätta att det blir massa "roliga" :(:(:( blodprover imorgon.
Ska dom ta i armvecket så går jag därifrån. SÅ långt ska vi INTE gå!
Detta pga mitt illamående som varat i typ 1 år nu..

Novisan
0

#20. Hej vännen. Om de ska ta "massa" blodprover så får du nog räkna med att de tar i armen. Jag vet inte hur man hanterar det. Du kanske kan ringa dem o säga att du vägrar ta i armvecket, de har kanske erfarenhet av hur man kan hantera det så att ni kan komma på en lösning på problemet med att du är rädd för att ta prov från armvecket?

Maria
0

Vissa prover måste man ta från vener ex. i armvecket. Andra prover går att ta i fingertoppen (kapillärprover) men de är inte så många.

/Maria

Thorsson
0

#21. Jag vet… :( Men det skrämmer mig så himla mycket! :(

#22. Om bara kapillärena var större :(

Maria
0

Om du är rädd så be att få ligga på en brits.

Jag tar blodprover dagligen och har alltid patienterna liggandes och det beror på att jag i allmänhet tar EKG och liggande blodtryck och då är det mest praktiskt.

Dessutom kanske du känner dig mer avslappnad och det är lättare att vända bort huvudet.

/Maria

Thorsson
0

#24. Tack, ska testa!