kost ?
det är så att jag väger runt 73-75 kg och är runt 160 cm lång..enligt bmi ska ja tappa 10-13 kg..nu e d så att jag undrar vad för tränign som e effektivast för att gå ner i vikt o vad man kan äta ? började tänka mer på min vikt när jag såg hur knubbiga mina fötter blivit..
Ju mer muskler man har desto mer bränner man, Det som bygger mest muskler är styrketräning. Promenader är bra att komplettera med minst 1 timme om dagen. Risken är ju när man tränar att man blir hungrigare och då gäller det att välja bra mat. Dra ner på kolhydrater så som pasta, ris och potatis. Undvik allt med socker även frukt.
#1 håller med ett. Men samtidigt är det väl kanske bättre med motions träning alltså mer gå/spinga och cykla osv för att gå end i vikt. Styrketräning brukar man inte tappa så mycket i vikt på.

Ja det är kalrt muskler väger mer än fett. Men det kan vara lättare att först bygga kondition och sen styrka.

e glad för era råd och tips nu till fot biten pratade me hälsopedagogog om att ja verkar känna svullnad i fötterna,d regionerna och hon sa att man kan g känna det så pga viktökning men även att man kan binda vätska i kroppen.. när ja tryckte på fötterna stannade d vita avtrycket kvar lite. kan d va tecken på vätska ? nån som vet hur man kan få bort det ? känner inte lika mkt ömhet i dem idag.. ( ska lägga till att ja har helt perfekt blodtryck ( haft njursten men frisk sen flera år tebax plus inga andra konstiga tecken.. gärna tips och råd
När det är så här varm som det varit sista tiden är det lätt att kroppen binder vätska. Att det blir ett vitt avtryck på huden kan betyda att man har vätskeansamling. Dra ner på saltet om du saltar mkt eftersom det binder vatten. Lägg benen högt, kan minska på smärtan, drick åkerfräkente, lätt vätskedrivande. Drick mkt vatten, kroppen har en förmåga att spara på det den får för lita av.

Det finns väl saker i hälsokosten som är vätskedrivande om jag inte minns fel. Har dck ingen aning om vad eftersom jag inte provat…
Angående träning så rekomenderar jag att du väljer ngt du tycker är kul. Lättaste sättet att fortsätta träna är om det känns roligt att göra det och inte bara som ett tvång. Gillar du att springa så gör det. Föredrar du dans kanske du kan leta upp danspass på något träningsställe. Är det gym eller cykling så välj det.

Eller kolla in LCHF på Kolhydrater i Fokus.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

"Du tränar, och tränar, och tränar. Men går inte ner i vikt. Kanske beror det på att du får mer muskler, men kritiska forskare menar nu att det faktiskt beror på att enbart träning inte leder till att du går ner i vikt. En kostförändring måste också till i sammanhanget."
http://www.alltommat.se/enbart-traning-leder-inte-till-viktnedgang-1.10977
"Studien visar dessutom att både medelhavsdieten och lågkolhydratdieten var ungefär lika effektiva som många mediciner mot övervikt.
Trots att tidigare studier har visat att lågkolhydratdieter är effektiva har det saknats kunskap om vilka effekter en sådan diet ger under längre tid. Men Iris Shan har inte sett några negativa effekter, och hennes studie är den längsta hittills i sitt slag.
Den metod i studien som var minst effektiv mot övervikt och som hade sämst effekter på blodvärdena var den fettsnåla dieten. Den följde i princip Livsmedelsverkets rekommendation att inte mer än en tredjedel av energin i maten ska komma från fett.
- Det är självklart att Livsmedelsverkets nuvarande rekommendationer behöver uppdateras. De har ett par år på nacken och sån här kunskap är aldrig huggen i sten, säger Elisabeth Rotehberg.
Hon är chefsnutritionist vid Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg och ingår i Livsmedelsverkets expertgrupp för kost- och hälsofrågor."
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/fet-mat-gor-dig-smalare-1.640056
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sättet jag gått ner, hittills, 8 kg är att helt enkelt utesluta socker. I övrigt tänker jag på att aldrig ta två portioner och är ute och går mer. Jag tappade de första fem kg på tre veckor! Detta sporrar och det är lite lättare för var dag.
När "gotte-suget" sätter in då dricker jag vatten, vatten och vatten.
Lycka till!
Ha det gott!
Assarina
Kolla in de olika trådarna om LCHF på kolhydrater i fokus. Finns många tips om viktnedgång/träning.