Ätstörning att undvika socker?
Nu är det så att jag får ganska mycket agg för att jag inte äter vitt raffinerat socker. Rårörssocker som är ekologiskt går dock bra och sötningsmedel.
Nu undrar jag, räknas det som en ätstörning för att man inte äter vanligt socker? Det är alltså det som vissa människor påstått.
Jag unviker det eftersom att det får mig att må dåligt fysiskt och jag får svårt att behärska mig.
Nej, det är knappast en ätstörning att undvika socker, tvärtom så är det väl ganska sunt att inte stoppa i sig en massa socker som är näringsfattigt och tar en massa energi och näring från kroppen för att brytas ner.
Bry dig inte om vad vissa säger det viktigaste är väl att du mår bra.
Jag unviker också socker i alla former och även sötningsmedel men äter desto mer av protein och fett.
piri-piri har rätt!

Kan det vara Ortorexia som dom tänker på?
De flesta ortorektiker kan oftast de flesta kalorivärden på de vanligaste livsmedlena. Detta för att kunna räkna kalorier och på så vis skaffa sig "kontroll" över vad de äter. Ortorexia nervosa blandas ofta ihop med anorexia nervosa, men det är viktigt att komma ihåg att ortorexia nervosa inte handlar om att de drabbade försöker att gå ner i vikt (som anorektiker t.ex. gör) utan att det snarare handlar om att vara så hälsosam så möjligt. Det kan handla om att man vill ha väldefinierade muskler, eller att man till varje pris vill undvika socker i sin kost. Alla de som drabbas har egna definitioner om vad som räknas som "hälsosamt", men de brukar oftast bestå av ett ihopkok från olika magasiner (hälsotidningar) och internetsajter.
Nya rön visar nu att det vita sockret bra igen. Ska leta reda på tidningen det stod i. Kommer inte ihåg vart jag läste det, men det var den här månaden i alla fall =)
En störning blir det så fort det "tar över" ens vanliga liv och påverkar vardagen. Det gäller ju alla egenheter man nu kan ha.
Annars skulle ju ex. vegetarianer också ha ätstörningar som väljer bort kött m.m.
/Maria

Nu har jag hittat tidningen. MåBra nr7 juli 2009
Det står mycket mer också, men jag orkar inte skriva av allt. Om du inte vill köpa tidningen så brukar den finnas på bibliotek.
Fruktsocker låter nyttigt men är en riktig hälsobov. Det gör oss feta, sjuka och rynkiga, visar ny forskning. Nu menar experter att vanligt, vitt socker är både nyttigare och naturligare…
Larmen om att fruktsocker (fruktos) gör oss feta och sjuka duggar tätt. Fruktos finns naturligt i frukt, men kan också framställas på konstgjord väg. Den konstgjorda varianten tillsätts ofta i läsk och andra rinniga produkter som yoghurt, kräm och vissa juicer.
Enligt forskning omvandlar kropen blixtsnabbt fruktos till fett och många forskare hävdar nu att det är fruktosen som ligger bakom fetmaepedemin.
- Vår hjärna använder vanligt socker som energi. Men hjärnan kan inte använda fruktos som näring på samma sätt. Därför hamnar det i levern där det omvandlas till fett i stället.
Hög konsumtion av fruktsocker kan sakada levern på samma sätt som för mycket alkohol. I förlängningen kan det orsaka fettlever. Det kan även höja kolestorolvärdena och ge rynkor.
Fruktos, fruktsocker, är sötare än vanligt socker, men innehåller i stort lika många kalorier. Däremot omvandlas fruktos snabbare och lättare till fett i kroppen. I innehållsdeklarationen kallas fruktsocker bland annat fruktos, fruktossirap, modifierad majsstärkelse, majsstärkelse, high fructose corn syrup, majssirap och glukos-fruktossirap
Vanligt socker kallas sackaros, sukaros, rörsocker och glukos.
Vi ska se upp med produkter som säljs med reklam som "Mindre sötad" eller "Inget socker tillsatt". Det innebär ju att man har tillsatt något annat sötningsmedel istället för socker, fruktos, till exempel.
Jag skulle inte kalla det en sjukdom om du undviker något som får dig att må dåligt. Det är inte så att du får dig själv att må dåligt som en anorektiker gör.
Det finns många kritireir som ska stämma in för att man ska ha en ätströning. Är det bara så att du undviker socker för att må bättre är det väl inga problem i mina ögon. Otorexi är en sjukdom som gör att man tränar en massa och kontrollera minsta intag av kalorier och läser man i din fråga så verkar inte detvara det som är problemet? I just denna ätströning strävar man inte efter viktnedgång, utan man tränar för at få mer muskler och äter väldigt korrekt mat (träningen är väldigt överdriven för attt man inte vill ha nått fett kvar på kroppen ) vid anorexi och bulimi o UNS vill man ned i vikt. Sedan finns det andra som är problemet att man äter för mycket altså fettma!

Det var det dummaste jag hört! 
Vad är det för pappluvor som säger att du har en ätstörning för att du inte vill äta ett livsmedel du inte mår bra av? Jisses, det skulle innebära att en hel massa människor (allergiker) är ätstörda!
Ja jäklar sicket vansinne….
Det är bra tt du inte äter socker, det finns inget i socker som kroppen behöver. Stå på dig!
Socker är "bra" i måttliga mängder. inte bra att ta avstånd helt.
#9 Vad finns det i socker som är bra?
Allt är bra i små mängder. Inte är det bra att käka massa socker men det är inte bra att utesluta det helt heller. Man ska äta av allt och varierat.
#11 Socker innehåller absolut ingenting som är bra för oss, ingen näring överhuvudtaget, tvärtom så går det åt näring och energi för att bryta ner sockret. Är det någonting man bör utesluta så är det just socker.
Man ska äta allt för att må bra. Drar du bara ned på sockret och aldrig unnar dig något är det lät att du blir sjuk.
# 13 Ska någon som är allergisk mot hasselnötter äta hasselnötter för att man ska äta av allt? Ska en hasselnötsallergiker äta hasselnötter för att må bra? Blir en hasselnötsallergiker sjuk om han/hon aldrig unnar sig hasselnötter?
#14 Fånigt. Säger allt det där för jag själv vart det. Haft en mängd olika kontakter med dietister osv. där de råder än att äta ALLT i lagom doser. Självklart inte om man är sjuk eller om man blir dålig av det men det säger liksom sig själv. Nu menade jag allämnt.
#15 Om du själv blir dålig av hasselnötter kanske det vore på sin plats att ha lite större förståelse för trådskaparen som skriver:
"Jag unviker det eftersom att det får mig att må dåligt fysiskt och jag får svårt att behärska mig."
Hon mår dåligt FYSKISKT precis som du gör av hasselnötter. Dessutom får hon svårt att behärska sig - precis som en alkoholist som har svårt att dricka enbart ETT glas - det blir till slut att han/hon dricker hela flaskan. För du skulle väl rekommendera en alkoholist att ta lite alkohol för att undvika att bli sjuk, för att ett glas vin om dagen sägs vara nyttigt?
Och om du menade rent allmänt så passar det nog väldigt dåligt som råd för TS då hon har en typ av allergi mot just socker - precis som en hasselnötsallergiker eller en alkoholist. Det är därför många av oss här inne på KIF har valt att utesluta socker ur vår kost helt. Och en del av har då t.o.m. märkt att de är så beroende av det - som en alkoholist - att de trots all sin vilja inte klarar att utesluta det, eller om vi börjar äta en enda tugga som innehåller socker så kan vi inte sluta äta.
Men låt oss hoppas att TS inte har ortorexi utan bara är sunt avhållsam från det som hon märker att hon mår dåligt av att äta.

Fast Hamka äter ju socker =)
Har hittat en sida med lite smått från och gott från mjölkfrämjandet
Vi är alla kolhydratberoende Ur kolhydrater utvinner kroppen glukos, d v s blodsocker. Detta är den enda energiform som hjärnan kan använda sig av. (Kroppen kan själv tillverka lite glukos så det går att leva utan?)
I debatten har det ibland talats om att man kan bli sockerberoende, eftersom vissa undersökningar på råttor indikerat att ökat sockerintag ökat signalsubstansen dopamin som i sin tur ger kroppen signaler om att öka sockerintaget. Om sockerberoende kan uppstå hos människor är inte bevisat. (Fast jag tror att man kan bli det)
Hur mycket tillsatt socker kan man äta?
Näringsrekommendationer säger vanligen att maximalt 10% av vår energi bör komma från tillsatt socker. För en vuxen kvinna innebär detta ungefär 55 gram tillsatt socker per dag.
Om man äter ett hekto lösgodis har man redan fått i sig mer än det, nämligen ca 60 gram tillsatt socker. Väljer man i stället en mazarin får man i sig ungefär hälften av det och tar man en frukt får man inte i sig något tillsatt socker alls.
Skilj på tillsatt socker och naturliga kolhydrater
Kroppen reglerar hur mycket mat du behöver äta genom att du känner dig mätt eller hungrig. När du äter tillsatt socker (till skillnad från när du äter naturliga kolhydrater) så blir du inte mätt och därför riskerar du att äta mer än vad du behöver och lägga på dig övervikt.
I vissa fall är det mycket tydligt när vi får i oss tillsatt socker, som t ex när man har en sockerbit i kaffet, men en del socker tillsätts när maten produceras, vilket gör det svårare för oss att ha kontroll över sockerintaget.
Därför behöver de som vill tänka på sin vikt och sin hälsa bli mer medvetna om hur mycket tillsatt socker det är i den mat man äter. Idag är det många som inte skiljer på kolhydrater och tillsatt socker. Vi behöver bli mer sockersmarta.
Var sockersmart - tänk på näringsinnehåll, inte bara på socker!
Det är lätt hänt att man stirrar sig blind på sockret eller jagar kalorier utan att tänka på att maten måste innehålla vitaminer och andra näringsämnen som kroppen behöver. Därför bör man se till hela näringsinnehållet.
Hamka, om du mår bra av att äta som du gör så är det väll lika bra att fortsätta med det, bara det inte inskränker på livskvaliten och gör det jobbigt att leva. Var försiktig med sötningsmedlena bara, dom är onaturliga och mycket sämre än socker.
#16 Nej jag har inte hasselnöts allergi och jag är inte helt dum i att jag förstår att är man allergisk så ska man inte äta det! Jag syftade på om du läser det jag skrev igen, att vi mår bra av att äta allt och inte dra ned på saker hit och dit. Det är ofta så folk blir sjuka av att man drar ned och ska minska ned för att det ska bli sundare. I slutänden blir man bara sjukare! Allämnt skriver jag att jag menar igen och inte vid allergi för det förstår jag med.
Jag svarade alltså inte på att man ska äta även om man mår fysiskt dåligt av det!
#18 så varför svarade du alls då? Om du inte menade att svara TS utifrån hennes problem?
"Näringsrekommendationer säger vanligen att maximalt 10% …"
-Vilka näringsrekommendationer är det och hur har man kommit fram till dessa?
"Kroppen reglerar hur mycket mat du behöver äta genom att du känner dig mätt eller hungrig."
-Om du tror att det stämmer för alla så drar jag slutsatsen att du tror att de med aneroxi och bulimi inte existerar?
"När du äter tillsatt socker (till skillnad från när du äter naturliga kolhydrater) så blir du inte mätt och därför riskerar du att äta mer än vad du behöver och lägga på dig övervikt."
-Eh? Jaha, och när inträffar det isåfall? Att man äter tillsatt socke till skillnad från naturliga kolhydrater? Är det när man sitter med en sked och äter direkt ifrån sockerskålen eller? Eller är det när man äter 10 isglassar på raken? Eller är det när man äter gelegodis?
För att det var någon här ovan som skrev at man inte behöver äta socker alls.
#21 Nej, man behöver inte äta socker. Som jag skrev tidigare så finns det ingen näring i det och man blir inte sjuk av att utesluta socker. Jag vet inte var du fått det ifrån att socker är bra eftersom många av våra välfärdssjukdomar beror på att vi äter aldeles för mkt socker i olika former.

#20 Länk till mjölkfrämjandet finns i #17
Så du menar att ingen känner hunger eller mättnadskänsla?
Sedan om man följer kroppens rekommendationer, eller bortser från det på grund av mental ohälsa eller vad det kan vara, så är en annan sak.
Jag fattar inte vad du menar med det sista, men med naturliga kolhydrater så utgår jag från att dom menar frukt och grönt osv, och det blir i alla fall jag mätt av. Om jag sitter och slevar i mej socker så blir jag inte mätt.
Kolhydrater, kostfibrer och renframställda sockerarter
Kolhydrater bör bidra med 50-60 % av det total energiintaget (E%). Populationsmålet är 55 E%, vilket bör användas för planeringsändamål. Intaget av kostfibrer bör för vuxna vara 25-35 g/d, vilket motsvarar omkring 3 g/MJ. Intaget av renframställda sockerarter bör inte överstiga 10 E%.
Rekommendationen innebär för de flesta en ökning av både kolhydrat- och kostfiberintaget. Ökningen bör i första hand ske i form av en ökad konsumtion av naturligt kolhydrat- och fiberrika livsmedel, dvs. grönsaker, rotfrukter, frukt, bär och spannmålsprodukter, som också är naturligt rika på vitaminer och mineralämnen. En lämplig balans mellan kolhydrater och fett i kombination med högt fiberintag bidrar till att minska risken för övervikt och därmed sammanhängande ohälsa.
Får jag fråga varför du är så rabbiat i frågan?
Men det är väll som dom säger "Var och en blir salig på sin tro".
Nej det är ingen ätstörning att inte äta socker. Det är en hälsosam livsstil. Ätstörningar är mer komplicerade än så.
#23 Jo jag såg det, och hur är du så säker på att mjölkfrämjandet har rätt i sina rekommendationer av näringintag? Och hur vet du att livsmedelsverkets rekommendationer är sanna? Det finns mycket kritik riktad mot gällande rekommendationer. Därför envisas jag med att motsäga er. Läs på mer! Sätt er in i fler synvinklar istället för att bara köpa en dietists åsikt om att socker är nyttig och farligt att utesluta, mjölkfrämjandet och livmedelsverket. Gamla sanningar ifrågasätts. Så jag tycker faktiskt att det är ni som är rabbiata.
Men om ni vill tro att alla rekommendationer gäller för alla, om ni ärvsaliga i er tro på socker så får ni gärna tro för mig.
Annars kan ni vidga era vyer här (om socker, kolhydrater och gällande kostrekommendationer):
kostdoktorn
annika dahlqvist
low carb high fat
kolhydrater.ifokus
om hur sockerberoende reagerar på andra sorters kolhydrater
Eller så bryr man sig inte och äter det man är sugen på i måttliga mängder utan att det blir skadligt för kroppen. Ibland irreteras jag över hur mycket vi ska behöva veta och vad det är i hur exakta många kalorier vi ska äta. Så länge man kan fungerar i vardagen och känner sig okej kan man äta det mesta i måttliga mängder!
#26 Håller fullkomligt med dig.
En varierad kost i lagoma mängder är förmodligen det mest ultimata eftersom ingen är överens om vad vi ska äta egentligen.
/Maria

Den här tråden är helt osannolik.
Rent socker är totalt värdelöst ur näringssynpunkt och har inte ätits i några större mängder förrän de senaste 150 åren eller så. Folk dog inte som flugor av sockerbrist förr i tiden.
Vill man äta socker ska man naturligtvis göra det, men det är inte ett viktigt födoämne som bör ingå i en balanserad kost. Tvärt om. Att jamsa om att "vi mår bäst om vi äter lite av varje" är antingen ren lathet eller dumhet, eller kanske en kombination av båda.

#29 Det är ingen som säger att rent socker ska ätas i större mängder.
"Sockret" jag pratar om, som jag tycker kan vara bra i en balanserad kost är naturliga kolhydrater.
Jag tror att vi är många som inte är beredda att ge upp fruktätandet bara för att det är kolhydrater i dom.
Det jag säger är att socker är bättre än sötningsmedel (t ex aspartam i Fun light) som pappa har ihjäl myrstackar med.
Nu är det ju egentligen inte detta som trådskaparen skriver om, men lite roligt i sammanhanget kan ändå vara att
"Enligt siffror från Jordbruksverket stoppade svenska folket år 1950 i sig sisådär 50 miljoner kilo socker. Ett halvt sekel senare hade konsumtionen gått ner till ungefär 43 miljoner kilo.
År 1950 åt vi 97,5 miljoner kilo smör, jämfört med knappt 14 miljoner kilo 2002. Däremot ökade ostkonsumtionen under samma period, från nästan 49 miljoner kilo till drygt 156 miljoner. Statistiken är dock inte exakt, eftersom insamlingsmetoder och gränsvärden har ändrats under åren.
Men vi blir inte fetare enbart därför att vi äter mer, vi rör oss också mindre."
Jag tror att vi kan vara överens om att vi är fetare nu än för 50 år sedan när vi ändå åt mer socker=) Men som sagt, socker är inte bra i större mängder.
#29 Ingenting är bra i stora mängder. Inte ens vatten.
Att jamsa om att "vi mår bäst om vi äter lite av varje" är antingen ren lathet eller dumhet, eller kanske en kombination av båda.
Jag tror att många här och ute i samhället besitter ganska goda kunskaper i kosthållning. Precis som Mitralis skriver så pratar många om naturliga kolhydrater. Inte rent raffinerat socker (som vilket dumhuvud som helst fattar inte har något näringsvärde eller värde överhuvudtaget.)
Så att äta varierat handlar inte om lathet eller dumhet utan om rent sunt förnuft tycker jag.
/Maria
Eftersom det förekommer en massa länkar till reklam i denna tråd och santidig bara är en massa påhopp på vaeandras åsikter så lårser jag denna tråd nyu