Vad har du för huskurer att rekommendera?
Satt och läste om min fasa vinterkräksjukan och en medlem skrev om att man skulle svälja 1 tsk vitpepparkorn. Vad har ni andra för tips på fungerande huskurer? Alltså inte bara när det gäller vinterkräksjukan utan allt ni kommer på:-)
varmt vatten, salt och socker! jätte äkligt, men bra för vinterkräksjukan. man ska bara ta en sked i taget av det! det lindrar tydligen så man spyr mindre lr vad de nu var mot :D
Var noga med handhygienen, tvätta händerna ofta :)
#1 Framförallt så gör denna kur att du inte blir så uttorkad.
Själv dricker jag äppelcidervinäger blandat i vatten och tro det eller ej, jag har lärt mig tycka det är gott. Jag tror stenhårt på att det tar död på de flesta bakterier. (Tron kan försätta berg eller hur?)
/Maria

wisky ,starkt kaffe,
En tesked med svensk honung som får smälta på tungan lindrar skav i halsen vid förkylning.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Medarbetare på kvinna.ifokus.se
"Cogito, ergo sum!"..........."Jag tänker, alltså finns jag!"

josse ,ska man blanda ihop saltet med sockret…

# 1 och 6 - det ni menar kallas hemlagad vätskeersättning. Detta kan man skedvis försöka få i sig (eller sitt barn) om man inte klarar av att behålla någon vätska vid bland annat magsjuka eller när man tappar vätska av någon annan anledning. Bumbleboo har rätt - det gör med andra ord att man inte blir uttorkad.
Recept enligt följande:
RECEPT på hemlagad vätskeersättning:
1 liter kokat avsvalnat vatten eller svagt the
2 matskedar druvsocker eller vanligt socker
1/2 tesked salt
OBS! Använd måttsatts. Tag alltid strukna mått.
Går så klart bra att smaksätta med vad man nu kan tänkas gilla när man är magsjuk… ;)
källa för receptet: Kent Åke Henriksson 00-03-20 url: http://barn.halland.net/ge.htm
Hemmagjord svartvinbärssaft som inte är riktigt utspädd (kanske hälfen vatten jämfört med hur det ska vara). Värm den i micron och smutta på när du har ont i halsen. Saknar mammas just nu!
Pressar vitlök i ljummet vatten med honung i och sveper det. Bra mot förkylning. Sämre mot förhållanden ;)

#3..hur är måtten mängden du tar med äppelcidervinägret?
#9håller med..vid tecken på förkylning ta å pressa en vitlöksklyfta i hett vatten med honung i före sängdags..om ca 3 dagar finns ingen förkylning.
Mot stress : Ta en dusch och ta på dig något bekvämt , sätt på keltisk musik och lägg dig ner på något mjuk och slut ögonen.
Fungerar för mig ^^
#1 Det funkade jättebra för mig också. Just för att man ska få i sig vätska, energi och salt på engång då man förlorar så mycket. Men som sagt, bara en sked i taget, annars spyr man upp allt igen :)