vart ska man vända sig?
Mitt liv har varit väldigt rörigt jag ä 20år och har vissa dagar som jag bara kan ligga och gråta. jag bor tillsammans med min kille som inte tycker om detta vilket man förstår.
jag har ingen aning om vart man ska vända sig lr ens vad man ska göra.
under min tid på gymnasiet gick jag och pratade med skolsköterskan en gång i veckan och då kändes de bättre föutom vissa tillfällen. men jg tog studenten förra året och har under ett års tid mest varit depprimerad hela tiden och orkar snart inte med att vara de. min kille hjälper mig så gott han kan men de märks väldigt mycke att han knappt vet vad han ska göra.
jag har hft problem med min mage en månad och ringde och pratade med vårdcentralen dom sa att jag troligen hade fått magkatarr så jag åkte till apoteket och köpte nåt dom rekomenderade tyvärr känns de ej som de hjälper.
finns de någon som har nåt tips lr råd lr vet vad jag kan göra åt de här? både om hur jag mår psykikt och fysiskt.
BUP kanske? (Barn och ungdomspsykiatriska)
Jag tycker att du ska prata med vårdcentralen, be (kräv) om att få en läkartid. Därifrån kan de lotsa dig vidare till en psykolog eller kurator och hjälpa dig med magproblemet.
Tror att du är för gammal för BUP annars hader det varit ett alternativ.
Kram
Med vänliga hälsningar
Chess
#2. Jahaaa. Trodde BUP var till de blir 25 år.
Jamen då är det ju VC som gäller och som du säger lotsas man därifrån vidare. Om läkarn är lite seriös iallafall, annars skriver h*n väl bara ut piller.
Det är psykvården man vänder sig till det finns öppemmotagningar och akutvård

# 3 Jag tror BUP tar hand om de som är under 19 år. Sen är det psykvården eller i första hand vårdcentralen man ska vända sig till.
Vårdcentralerna har dels egna man kan få samtalskontakt med men kan också remittera vidare till psykmottagningen.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Via vårdcentralen kan du komma intill en kurator
.
Lycka till !!
Det ser olika ut i landet såman bör kontrolera via sjukvårdsupplysningen för att komma rätt från start
tack så mycket allihopa ja uppskattar verkligen era svar.
så nu är de upp till mej att ringa vårdcentralen :)
kram

Gör det, många vårdcentraler har egna både psykologer, sjuksköterskor och kuratorer som arbetar med psykisk hälsa. Dom är specialutbildade för just detta.
Vet att det skiljer sig beroende på vart man bor men kolla där får du se.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Hej vännen! Det låter som du har en depression, men jag kan inte säga det med bestämdhet eftersom vissa kriterier ska uppfyllas då. Men bara att du själv inser det är ett stort steg. Du kan sjäv göra ett test: MADRS test och läsa om kriterierna: kriterier
Jag har själv varit deprimerad med jämna mellanrum sen jag var 12 år men förstod det inte förrän jag var 30! När jag var 33 gled jag ner i en mycket svår depression och det var först då jag kontaktade läkare.
Jag klarade inte av att säga att jag trodde jag var deprimerad när jag ringde och bokade tid. Så jag sa att jag sökte för halsont. När jag kom till läkaren tänkte jag att nu är jag här och har chansen att förändra mitt liv. Så jag sa att jag trodde jag var deprimerad och så grät jag hejdlöst. Det var en jättefin läkare som gav mig antidepressiva medel och berättade att jag kunde känna mig sämre de första veckorna. Om jag kände mig sämre så skulle jag bara ringa och så skulle han sjukskriva mig en månad. Han ställde mig också i kö till en kurator.
Jag sjukskrev mig efter nån vecka. En månad senare fick jag börja gå i samtalsterapi. Det tog ett tag innan jag blev frisk och tyvärr har jag hamnat i en depression igen nu under våren, men jag vet att jag kan ta mig ur den. Tyvärr får många deprimerade tillbaka sin depression i omgångar. Därför tycker jag det är viktigt att du kontaktar vården så snart du kan. En depression läker ofta ut av sig själv efter ca 6 månader men den kommer som sagt ofta tillbaka regelbundet, oftare och oftare. Då kan det vara skönt att ha redskap för att kunna hantera sina tankar.
Lycka till.
jag har nu gjort de testen du länka till och enligt de så blev resultatet:
Ditt resultat: 30
0-11 poäng Du lider inte av någon depression.
12-20 poäng Du lider av måttlig depression.
>20 poäng Sannolikhet är hög för egentlig depression om ditt tillstånd har varat i mer än två veckor.
>40 poäng Inläggning på psykiatrisk klink bör övervägas (detta beror delvis på förekomst av självmordstankar, anhörigstöd etc.)
men jag vet att jag inte vågar rin ga till en vårdcentral lr någon annanstanns å nämna hur jag känner. min pojkvänn hjälper ju mej så gott han kan å vill verkligen att jag ska kolla me en läkare. men som sagt jag är för feg :/ hur ska ja övervinna de?
jag vet att min mamma äter piller mot depretion men har inte vågat nämna nåt om hur jag mår mer än till min kille, när jg var hemma hon mina föräldrar häroma dan började jag gråta hejdlöst (som vanligt) och visste inte vart ja skulle ta vägen men jg sa att ja hade druckit dåligt så de brodde säker bara på vattenbrist och sol sting.

Bra att din kille stöttar/hjälper dej !! Ta kontakt med vårdcentralen ihop. Låt honom följa med dig dit. Prata med läkaren båda två. Samtidigt eller enskilt (en av er kan gå ut en stund)!!
Lycka till !!
Diskutera detta ihop, så stöttar ni varandra