Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: allmänt-övrigt
Läst 13448 ggr
MyTwiggs
8

Synliga blodkärl! Varför ser jag ut så?

Hittade den här sajten och kom på att jag kanske kan passa på att fråga om någon har någon teori om det som varit mitt största komplex hela livet…

Jag och min tvillingsyster har egentligen samma "problem". Det är inget problem egentligen eftersom man inte märker något av det. Vi har väldigt synliga blodkärl och blodådror på hela kroppen. Speciellt på benen är det som ett tydligt rutmönster av blodådror och jag har fruktansvärda barndomsminnen från tillfällen då andra barn påpekade och frågade varför man såg ut så. Jag har aldrig frågat någon läkare eller försökt ta reda på det själv. Mamma och pappa tycktes heller inte bry sig trots att vi alltid har sett ut så. Ingen släktning vad vi vet ser likadan ut. Det ser lite knasigt ut och det är inte alls vackert, men numera så bryr jag mig inte om det. Mina armar och min hals är väl det man ser av mig och visst är det ganska uppenbart att det är något annorlunda när blodådrorna synd igenom huden som blå linjer. Jag har inte åderbrock och ådrorna sticker inte ut i alla fall.

Jag har inte spekulerat i detta så mycket alls de senaste åren, men plötsligt slog det mig att det är detta som har gjort att jag inte gick på gymnastiken i skolan, ogillar att bada i badhus eller visa mina ben. Har nästan alltid långbyxor. Har jag fortfarande kvar mina komplex kanske?

Någon som har hört talas om något liknande?

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Chestnut
6

Vet att det kan vara ett delsymptom i en ovanlig sjukdom som heter Ehler-Danlos syndrom. Är du överrörlig i lederna?

Sen kan det helt enkelt vara som så att det bara är så. Min mamma har väldigt synliga ådror med - det bara är så i hennes fall.

Med vänliga hälsningar
Chess

MyTwiggs
0

Oj, vad är det för sjukdom… Vig är jag, men jag har lite ont i lederna.. inte så vanligt att ha ont i lederna när man är 21 kanske Obestämd

www.mytwiggs.com

MyTwiggs
1

Men fyyy… Nu läste jag mig till att den sjukdomen även kan ta sig andra uttryck…. som jag definitivt känner igen från nära släktingar och familj. Det gör mig nervös!

www.mytwiggs.com

Chestnut
0

#3 Om du känner dig nervös tycker jag att du ska prata med läkare om det.

Med vänliga hälsningar
Chess

MyTwiggs
0

Det kommer jag att göra! Tack för tipset! Hoppas att det inte är nåt knas!!

www.mytwiggs.com

Halvdansken
0

Det finns ett naturmedel som är bra för blodcirkulationen som heter Karsin. Min man har sprängda blodkärl i fötterna, men sen han började ta det så har det blivit mycket bättre.

Men kolla med läkaren först, om det nu är nåt annat.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

flisan708
0

Gå till en hudvårds terapeut. De har säkert något bra förslag på hur du ska göra. Om du även har ytliga blodkärl i ansiktet så finns det serier som hjälper till.

Mvh Lisa

Chestnut
0

Tror faktiskt inte att det är någon större fara men skadar ju inte att kolla med läkaren Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

flisan708
0

Instämmer med amanda men man kan även prata med en hud terapeut. Det kan åtminstone vara intressant å höra vad de har att säga.

MyTwiggs
0

Det är ju liksom inte huden som är problemet.. Vad kan en hudterapeut göra mor ytliga blodkärl? Det är inget åderbråck eller skrängda blodådror utan kanske snarare huden som är genomskinlig. Det är lite konstigt… Jag ska gå till doktorn.

www.mytwiggs.com

flisan708
0

Du ska göra det som känns bäst för dig. Men det var ett förslag som jag tyckte lät vettigt, för de kan göra mer än man tror. Man kan ju åtminstone fråga.