Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 6152 ggr
rockstar
0

Ont i knäna

Hej, jag ahr lite problem med mina knän. För ca 6 månader sedan började jag träna på gym. Efter inte så lång tid fick jag ont i mina knän när jag har benen i böjt läge. jag antog att jag bara var överansträngd i knäna och valde att inte göra övningar som ansträngde knän. Men nu i dagsläget kan jag få ont i knäna bara jag har dem i böjt läge eller slår i dem. Någon som vet var detta är?

Thorsson
0

Det kan vara för att du fortfarande växer, växer du mycket på en kort tid, kan det vara att dina leder i knäna inte hänger med. Det sa min läkare till mig, då jag har haft samma problem. Jag fortsatte träna som promenera, springa, cykla, använde stöd för knäna, då jag lätt vrider dem. Men iaf. Går mycket i trapper när jag får de chanserna, inte något som är särskillt tungt nu, och jag tycker inte det belastar mina knän. Jag tränar inte på gym, då min kropp inte är färdigväxt och det kan ta sina konsikvenser.

rockstar
0

Tror inte det som är problemmet eftersom jag slutat växa..

Mandysan
0

Jag skulle gå till en sjukgymnast och fått det uppkollat.:)

rockstar
0

Jag ska göra det :) Undrade bara om någon varit med om liknande..

Mandysan
0

Nja jag har oxå ont i knäna men vette sjutton när/hur det började.. Går iaf hos en sjukgymnast :)

rockstar
0

Hjälper det då?

Mandysan
0

#6 Ja, det hoppas jag, men nu är det lite för tidigt att säga ngt (bara gått där i ca 3 veckor/ 2 ggr) Men där fick jag iaf en diagnos, ngt som läkarna inte lyckades med. Så nu vet jag iaf vad jag har att jobba med =)

rockstar
0

Aha, då ska jag kontakta en sjukgymnast :)

Mandysan
0

#8 Låter bra, hos vissa är det dock väldigt långa köer när man är ny, så ring runt! =) Jag hade tur och fick en tid dagen där på :)

rockstar
0

Gick till en sjukgymnast förut för min rygg… Tänkte ringa o prata med henne…

tovatindra
0

Jag har de "symtomer", men det är växtvärk… Chondromalacia patellae. När det går över lite (efter typ 6 månader) så måste man börja springa lite igen… men då får man tillbaka skiten…

Jennifersthlm
0

Chondromalacia patella är inte växtvärk, det har jag och det blir värre hela tiden, har ortos när jag går ut och möjligtsvis blir det op för mig så.

Något kan vara slitet, eller inflammerat, kontakta läkare, gör röntgen och MRT, knäna ska du ha hela livet så var rädd om de, och sjukgymnaster brukar gärna ha remiss från läkare för knän eftersom om något är trasigt kan det bli värre med vissa övningar,

Lycka till och hoppas du får ordning på dem…

tovatindra
0

#12 jaha det trodde jag eftersom jag e 14 ;) men blir värkligen arg eftersom jag älskar att springa m.m

Chestnut
0

Chondromalaci patellae kallar jag knappast för en sjukdom. Det är som ett slags samlingstillstånd för alla knäbesvär som har vissa symptom. Själva grundorsaken kan vara allt möjligt - antingen uppmjukat brosk, plica synovalis, överaktiva nerver.. Finns massor av teorier! Det är ett smärtsyndrom av varierande grad är det enda som är helt konstanterat.

Därför är hur förloppet blir otroligt individuellt, vet de som har det som diagnos och kan leva i princip vanligt kanske inte springa längre sträckor men annars inte lider av det. Medans det finns de som måste ha ortoser, daglig medicinering och knappt klarar av sitt vardagliga liv längre.

#12 Får man fråga vad det är för någon operation? Är nyfiken eftersom jag själv har haft chondromalaci patellae på pappret men numera vet läkarna inte..

Med vänliga hälsningar
Chess

Jennifersthlm
0

Inte klart vad de ska göra men ortopederna kliar sig i huvudet och har olika funderingar vad som vore bäst, återskapande på något sätt, vet ej ännu, än så länge är det bara prat om att det kanske blir av så, men kan skriva när jag vet,,,

Chestnut
0

#15 har du gjort olika undersökningar (magnet) och vad har dem visat? Måste kännas skönt att ortopederna bryr sig i alla fall, jag har fått kämpa i motvind i 1½ år..

Med vänliga hälsningar
Chess

Jennifersthlm
0

har varit på magnet/vanlig och sjukgymnast träning längre tid, ortos som jag alltid har,  de har visat att det är slitningar, knäskålen sliter mot knät och detta gör att det typ skarapas bort bros som skaver, och grusar, plus att jag är extremt överrörliga leder så vrickar jag ofta knäna…

tovatindra
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

det låter inte skönt, jag har brosk typ löst eller vad man kan säga.  Undrar om man kan operea det för nu kan jag inte ens sparka en bresida (i fotbollen såklart) utan att hela knät sägerifrån, men det var endå ganska skönt att det började avta till ett konditions test i skolan, men sedan har det blivit värre… Men glad midsommar på er och lycka till med knäna :D