Hur vet man att man har canser ?
I o med att det tas upp en hel del olika sjukdommar här tänkte jag bara fråga om någon vet hur man upptäcker att man har Canser? Har funderat på det länge, inte tankar om att jag skulle ha det dock men tankar hur man får veta, hur man känner och sånt ?
Någon som vet hur man får veta & känner att man har ex hudcanser, bröst canser mm? Det värkar ju vara väldigt vanligt.
Tycker ni inte att tråden passar hit får ni väll ta bort den :P
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
Det kan vara ganska svårt att upptäcka, det är väl om man upptäcker förändringar. Förändringar i brösten, förändringar på huden (många nya fläckar osv) och liknande. Min vän i 20års åldern har hudcanser, min mamma hade bröstcanser men har lyckats bli av med den efter att ha opererat bort båda brösten och min farmor hade hudcanser, R.I.P …
Det lättaste, om man är osäker, är att gå på regelbundna kontroller!!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Även livmoderhalscancer är ganska vanligt för oss kvinnor men många landsting kallar en på cellprov regelbundet vilket minimerar risken. Annars är det väl att känna själv, till exermpel klämma igenom brösten så att det inte dyker upp någon ny knöl, hudcancer är väl att hålla koll på sina leverfläckar och om det dyker upp konstiga hudutslag (finns till exempel skivepitelcancer som är vanligare än malignt melanom)
Andra cancerformer är ju tyvärr betydligt svårare att upptäcka..
Med vänliga hälsningar
Chess
Jag får nya fläckar hela tiden, som om läkarna tar det seriöst? (iofs är jag lite ängslig också)
#3 Nya leverfläckar får man hela livet - inget konstigt med det. Det gäller att hålla koll så att de inte ser avvikande ut (finns jättebra artikel på sjukvårdsrådgivningens hemsida om malignt melanom). Jag ska se till att få två leverfläckar uppkollade då de ser lite tveksamma ut.
Med vänliga hälsningar
Chess

Ja det är vanligt att få nya fläckar i huden. Det man ska va uppmärksam på är om dom kliar, ändrar färg och storlek, är flerfärgade eller om dom sitter på ställen där det skaver. T.ex. under behåbanden.
Har själv tagit bort flera fläckar men det har aldrig varit nåt farligt. Men det är bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite.
Så är man orolig för om det är normala förändringar eller inte så ska man alltid kolla upp det.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Man kan ha mycket olika cancer… Jag har haft en släckting till cancer, den liknar cancer , men e inte cancer (den heter Langerhans cellhistiocytos) och om jag inte har fel så kan cancer (iaf LCH) vara allt från ett litet blåmärke (eller mindre) till ja… massa ställen…