Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 3229 ggr
angelica75
0

Försäkringskassan

Vad ska man med försäkringskassan till? Min mamma får inte vara sjukskriven. Hon har ont i ett knä och går med stöd av kryckor. Röntgen visade att hon har artros. Hon fick besked att hon inte får några pengar från dom. Nu blir hon tvungen att söka socialbidrag. De ska ta nytt beslut på tisdag. Mamma har varit igen till läkaren och fått läkarintyg. Nu vill hon ha operation i knät. Till och med sjukgymnasten sa idag att hon ska kräva en operation.

Min morbror som är förståndshandikappad har haft 50% sjukersättning blir nu av med sin sjukersättning. Och ska gå upp på heltid. Nu undrar man hur det kommer att gå för en annan. Har sjukersättning till slutet av året. Men sen då? Vad blir det då? Blir man ett socialfall för at man inte kan jobba. Ska söka nytt i höst.

Mvh Angelica

voff på er värd för jack russell terrier

Masamo
0

Det är inte lätt att kräva operationer.. det kostar och det ena och det andra. Säger de. Sedan tittar de på vad man har för jobb, kan man utföra något ändå? Finns något annat på arbetsplatsen som kan passa?

Det är inte kul att ha med Försäkringskassan att göra. Men jag har haft tur. Fick igenom 50% sjukersättning i somras,på tre år. Sen ska det omprövas. Jag hoppas att jag är bättre då, och kan jobba heltid igen. Men det är tveksamt. Företagshälsovården säger att jag aldrig kan jobba heltid igen. Men skam den som ger sig!

Din morbror kanske kan utföra enklare arbeten?

Hoppas det ordnar sig för er alla! Glad

abbis
0

Stackare..vad jobbar din mamma med?

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Gasoline
0

De vill ju ha bort sjukskrivningar men dom tänker aldrig på att det är fel folk dom kastar ut på arbete. Eller snarare så vet dom kanske inte det.

Masamo
0

På Samhall finns det folk med olika funktionshinder, och där finns ofta enkla arbeten. Dock ändå viktiga! Där får de jobba i sin egen takt.

angelica75
0

#2 Hon är undersköterska. Men de som är arbetslösa har visst svårare att få vara sjukskrivna. Men är man inte arbetsför så får man inte stämpla.

Mvh Angelica

voff på er värd för jack russell terrier

Masamo
0

Försäkringskassan kanske bedömer att hon kan omplaceras på arbetet? Ha ett sittande jobb?

Nej, om man stämplar, så måste man stå till arbetsmarknadens förfogande. Så om man inte kan arbeta, så får man inte heller stämpla..

A58oA49
0

Försäkringskassan Gråter eller Skrattande. Detta samhällets "sorgebarn". Allt annat än lätta att ha att göra med.

Hade man kunnat välja, skulle man aldrig behöva vända sig till denna instans över huvud taget.

fibro
0

Men asså…varför ska FK promt ha ut sjukt folk i arbete…Varför inte ge jobben till arbetshungriga, friska ungdomar istället…. Som orkar, kan, och vill prestera nåt…

Finns ju inga, ja inte många iallafall, arbetsgivare som vill ha sjuka på "halvfart" inte, det kostar ju dem en massa…Sen får de sjuka gå till soc istället, vatusan…Varför kan inte FK fatta!!???

Meen…det ska väl se bra ut i statistiken förstårs…skit i människan bara

farmorgreta61
0

Jag har ont i ryggen och kan inte gå, stå eller sitta långa stunder. Jag anser att jag inte klarar ett heltidsjobb och då står jag inte till arbetsmarnadens förfogande enligt AF. Enligt läkaren får jag inte vara sjukskriven för att jag är arbetslös.

Leffe
0

Jag har aldrig haft problem med försäkringskassan. Efter hjärtinfarkt fick jag själv bestämma när jag skulle tillbaka till jobbet. Jag fick själv bestämma hur fort jag skulle öka på arbetstiden. Allt i samråd med läkaren och försäkringskassan. Hade heller inga problem när höften pajade och jag fick vänta länge på en ny höft. Det var inga problem efter operationen heller. Tillbaka till arbetet gick i min takt. Så jag har absolut inga klagomål på försäkringskassan, snarare tvärtom