Sjukskriven men inte sjuk?!?
Fick idag reda på att jag inte är beviljad sjukpenning…
Blev av läkaren sjukskriven i tre månader eftersom jag inte mår bra, men vet inte vad jag har för diagnos.. än..
Ingen sjukdom ingen sjukpenning…
Känner mig trött på att bråka med alla instanser, vara ett moment 22 hela tiden… Men jag är nog inte den enda som har detta problem.. Jösses om de visste vad jobbigt det är att vara sjuk 
Bäst att hitta problemet snart o bli frisk!!
Man ska vara frisk för att orka vara sjuk och kunna slåss med Försäkringskassan och andra sombestämmer över en sjuk person
Nej så jobbigt, det verkar som att fler och fler får problem med försäkringskassan.
~ mayolica ~

Försäkringskassan har ju skärpt sina regler avsevärt, vilket naturligtvis är både på gott och ont.
De är ju makalöst rigorösa i sina regler kan jag tycka, är du sjuk och ska arbeta deltid så måste du jobba 25, 50, 75 eller 100 %, andra alternativ finns inte. Orkar du bara jobba 35 % får du bara ersättning från FK med 50 %…

Men så har det varit länge det är inget nytt med dessa gränser.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Hej Jenny! Det där begrep jag inte.
Läkaren som sjukskrev dig, har väl fyllt i en blankett där han beskriver vad du har för problem, d v s orsaken till att han sjukskrev dig. Annars hade han väl inte sjukskrivit dig?
Har du eller läkaren varit otydlig i att beskriva ditt tillstånd? "Inte må bra" är ju synnerligen vagt uttryckt. Det låter ju bara som ett lätt illamående i mina öron. Det tycker väl ingen ska räcka för att leva på sjukpenning - uppriktigt?
Att inte må bra säger inte mycket om hur sjuk man är,det kan röra sej om allt från allvarlig dödlig sjukdom till att känna sej lite seg en dag. Men jag tror knappast att en läkare bara skriver så som anledning till sjukersättning,finns det ingen riktig diagnos måste man vara tydlig med symptom och anledning till varför det är omöjligt att arbeta.
Har läst inne på firomyalgi iFokus att det är flera som blivit av med sjukersättning med dom nya hårda reglerna,men några har kunnat överklaga och fåt rätt. Dom har kanske några bra råd till dej oxå därinne.
~ mayolica ~
#5 Ja läkaren som jag har har såklart skrivit ner alla mina orskaker varför han anser jag inte klarar av att arbeta…(behöver kanske inte gå in på alla mina symtom o problem här) är också på utredning hos en annan läkare för andra symton…
#6 Tack!

Det finns läkare på försäkringskassan som går igenom det som läkaren från tex vårdcentralen skrivit och anser den läkararen att man inte är så sjuk då blir det att man ej får sjukpenning och det tycker jag är helt fel då den läkaren aldrig ahr träffat den som är sjuk utan bedömmer från ett papper bara!
Hoppas det ordnar sig för dig!
Ej kul att kämpa mot försäkringskassan då man är sjuk och borde få vila sig för att bli frisk!
Kramis
Jag är arbetslös och då har man inte rätt att vara sjukskriven. Jag hade praktik fram till den 17/5. Från den 7/4 var jag sjukskriven för ont i ryggen. Det gick bra så länge jag hade praktik, men sen när jag blev arbetslös så fick jag inte vara sjuk längre trots att jag fortfarande har lika ont i ryggen. På AF säger dom att dom stänger av mig om jag inte blir sjukskriven för enligt dom står jag inte till arbetsmarknadens förfogande eftersom jag har ont i ryggen och inte kan jobba 8 tim per dag.
Snacka om att hamna mellan 2 stolar. Jag ska till en ny doktor på torsdag och jag hoppas verkligen att hon kan sjukskriva mig och samtidigt försöka ta reda på varför jag inte blir bra.
#9 Visst e det fö..vligt att det kan bli så här!! Kämpa på o lycka till hos läkaren!!