IBS -Starka magsmärtor
Snälla, någon som vet……
Vår son 20 år fick en bakterie när han var på klassresa till Riga för 2 år sedan.
Han har ständigt ont men ibland tar det i så han nästan svimmar. Har energi för ev 2 timmar i bästa fall per dygn.
Han är helt utredd på sjukhuset och tjocktarmen jobbar inte. Han äter Forlax för det så den biten fungerar (mjukar upp, smörjer men påverkar inte kroppen för övrigt)
Han var inlagd på sjukhus efter påsk och låg på dropp (helt tömd) men hade iallafall lika ont. Då fick han Ketogan, flera omgångar men det blev ingen skillnad! Lika ONT!
Ketogan är ett narkotiskt analgetikum som används vid alla former av svår smärta , till exempel vid cancer, njur- och gallsten, frakturer…(Wikipedia)
Alla vanliga mediciner Papaverin Imogaze Egazil Pronazen har han testat men ingen verkan förutom biverkningarna.
Han har svårt att somna pga smärtorna och han vaknar med en väldigt hög puls.
Han har dragit ner på kolhydrater tidigare men inte märkt någon skillnad men har börjat igen.
Hjälp, snälla någon som vet vad vi skall göra.
Självklart kommer han att äta utan kolhydrater i förtsättningen men smärtorna, hur lång tid kan det ta innan de försvinner på kosten?
Finns du som upplevt samma situation och som blivit bra?
Han har haft intensivt ont i ett halvår nu
.
Alla tips för att slippa smärtorna mottages tacksamt !
Kram
Sess
Han har testat akupunktur ingen verkan och börja med hypnos men har svårt att slappna av pga det onda.
Har du kikat in på Mag & tarmsjukdomar.ifokus? Därt är de jätteduktiga på olika magåkommor
.
Förstår av ditt inlägg att han/ni äter LCHF, tänkt tanken att det är skurken? Kolhydrater är inte så hemskt som vissa får det att låta..
Med vänliga hälsningar
Chess
Tack för tipset! Jag ska kolla där!

Ketogan fungerar inte heller på alla typer av smärta tycker jag, nar jag tex har njursten så hjälper spasmofen (el hur det stavas) mycket bättre. Jag har liknande problem med magen, inte fullt så kraftig smärta kanske.
Fick problem med tarmen efter två rejäla magsjukor i Thailand för lite mer än ett år sedan. Låg inne på sjukan vid jul, och hade svullna körtlar i magen samt ett högt infektionsvärde. Då fick jag morfin och det hjälpte…
Jag skulle rekomendera att inte äta några som helst fullkornsprodukter, inte vräka i sig frukt och kolhydrater samt att dricka mycket…
Fy, hoppas det snart blir bättre!

Jag glömde att säga att träning har gjort min mage bättre, tränar ca 4 gånger i veckan.
Hej Betty!
Vad för sorts träning gör du då?
Jo, en sak till. Hans mage pulserar hela tiden (den rör sig jämt fast han är smal)

#6 Jag kör styrka och kondition samt promenader, men inte de dagar jag känner mig allt för risig.
Jag brukar kunna få såna smärtor av min IBS att jag blir kallsvettig, darrig och svimmar nästan och pulsen skenar.
Det jag är känslig för är:
ägg, mjöl, mjölk, för mycket fibrer/fullkorn, men allra största boven som gör mig riktigt riktigt dålig är fett. Jag skulle duka under på LCHF diet till exempel.
Har ni provat något så enklet som dimetikon/minifom? Om magen inte är så aktiv som den ska på honom så kan det ju mycket väl vara en stark bidragande orsak till plågor om det bildas massa gas i magen som inte kommer ut som det ska, och på det lär det inte bli bättre av smärtstillande?
Nu gissar jag bara vilt här, men kanske värt att tänka på?

#8 Funkar dimetikon/minifom bättre än Imogaze? Dom tycker jag nämligen inte hjälper ett skit. Därför mår jag bättre av att träna, gasen kommer ut och tarmen blir inte så spänd
Inga läkemedel för mindre gaser han funkat för honom.
Att röra på sig hjälper säker tarmen men då han haft så ont är det inte heller så lätt.
#9 Jag har aldrig provat imogaze, så det kan jag tyvärr inte svara på
#10 oj, vilken jobbig sits :(
Låter väldigt jobbigt, hoppas att ni hittar något som fungerar.
Vi har testat lågkolhydrat ett par dagar nu och det har blivit lite lugnare…..
Vi håller tummarna
Det bubbliga i magen har blivit mycket bättre av Aloe Vera Brus.
Det rekommenderar han varmt!!!!
"I en klinisk studie genomförd 2008 vid Medicinkliniken vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset har Aloe Vera visats ha god effekt vid IBS." och det stämmer på honom.
Han har provat allt annat som finns på marknaden men slutat med allt då han inte märkt någon skillnad.
Det här vill ha inte vara utan för det mår han mycket bättre av.
Han har upp till 3 brustabletter och "bubblet" i magen har blivit bättre.
http://www.newsdesk.se/view/pressrelease/klinisk-studie-paa-ibs-patienter-213862

jag hade ofta ont i magen och dom sa att det va ibs men sen jag fick diagnosen diabetes och börja me insulin så blev det nästan helt bra så min tanke är har dom kollat blodsocker och uteslutet diabetes. Hade svåra problem med smärta,diarré och orka knappt gå upp ur sängen när det av som värst!
Det verkar gå framåt…..
Han fortsätter med LCHF och så har han varit hos en kinesiolog som konstaterade att han hade drabbats av en parasit, amöba som nu har behandlats i fem dagar.
Han har redan somnat ikväll vid 23-tiden (första gången på ett halvt år som han somnat före 02-03) då smärtorna kändes mycket mindre !!!
Håll tummarna för att det vänder nu 

Håller tummarna!