ärr+sol
Ja nu är ju sommaren här och man vill kunna njuta av solen. men hur är det nu när man har operationsärr, går det bra att sola med det? jag gjorde ju min operation för ca 8månader sedan, tror ni att jag kan ha ärret i solen nu? vid min förra operation så sa de att jag inte skulle ha det i solen och jag fick skydda det i nästan 2år från solen tror jag, fast detta var ca 10 år sedan så..
är det någon som har koll på sånt här?
ingen?
Jag har solat mina är och dom har bleknat med åren,den sista op var för 3 år sedan, men kolla upp efter hur lång tid efter operationen du kan sola ,?och glöm ej att smörja in med solskydd
Jag fick höra att jag inte skulle sola mina ärr på ett år. Jag lät bli, men de är fula och väldigt synliga ändå. 
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
ja jag ska försöka skriva till hjärtmottagningen och fråga…
Jag har ett rätt stort ärr (1½ dm kanske?) på ryggen efter operation som jag gjorde i höstas och min läkare sa att jag inte fick sola på ett år minst, så jag tänker ha ett sånt stort förbandsplåster på såret då jag ska utomlands och tänker fanemig inte sitta inomhus hela tiden! 

Runtomkring ska jag nog ta lite extra solkräm för jag har märkt att huden runt där är väldigt känslig av någon anledning…
Men du opererade hjärtat, då har du ett väldigt stort ärr så plåster kanske inte funkar?

Man bör inte sola op.ärr förrän det gått minst ett år. Det du kan göra är att ta på väldigt hög solskyddsfaktor. Maken fick använda ett stift som egentligen är till läppar och näsa. Då blev det ett vitt streck på bröstet i den röda solbrännan.
Såg ganska lustigt ut som han hade en dragkedja i bröstbenet.
Sen kan man sätta på tejp, inte den tunna papperstejpen utan en kraftigare.
Hoppas alla med op.ärr kommer på nåt bra sätt och jag hoppas att mina förslag kan hjälpa någon. Det funkade på maken efter hans bypassop. i alla fall.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Jag är tyvärr överkänslig mot de plåster som finns för att täcka över :( så det är inget alternativ för mig.
Och ja jag är ju hjärtopererad så det är ju ett ganska stor ärr jag har..
Jag tycker faktiskt att man får dålig information ang ärr efter op :/ eller iaf fick jag det. jag har hört om andra som fått råd om krämer och att man ska massera m.m
har inte fått något svar från hjärtmottagningen ännu heller :/ äh, det får bli att fortsätta sola med tröja eller linne *suck*
#6 vad var det för stift han använde?

Hej!
testa kirurgtejp finns på apoteket i hudfärg. lätt att ha på när man bada. lossnar inte då heller. finns ganska breda … ;-)
tål du dem? annars ett solskyddsstift man har på näsan ;-) med väldigt hög solskyddsfaktor i… det hade jag efter en liten operation vid överläppen,… å inte ville ha tjep…
man ska helst låta bli solen direkt på ärret första året blev även jag tillsagd. Inte ska du sitta inne om solen kommer fram! :-)
När jag hade opererat bort mina silikoninlägg i brösten så sa sköterskan att jag skulle akta mig för att sola ärren?????
Jag tittade ner på skinnlapparna och undrade stilla hur solen skulle komma åt där under…Då fick jag ju stå på huvudet…
/Maria
#8 jag är även överkänslig mot den tejpen :/
ja man kanske ska testa ett sånt där stift, men kanske är det bäst att vänta med att sola allt för mycket nu då..
#9 haha ;P ja det var lite roligt

#10 aj då! trist! hmm… ja kolla runt bland de olika stiften. jag kommer inte ihåg vilket jag använde…. men det blev lixom vitt där jag aft stift ;-) så det funkade.
mmm, se bara till å inte bränna just opererat område, huden / vävnaderna är extra känsliga…
#9 förlåt ;-) men jag garvade oxå! hehe! vilken syn! hoho! men faktislt har jag sett de allra kosntigaste poserna / ställningarna på en del solfanatiker! haha!
ha en riktigt skön sommar och lycka till med ärr å annat! :-)

#10 Min man har gjort en bypassop. och har då ett stort ärr på bröstet.
Han använde solstift på det, kommer inte ihåg faktor men det var för näsa osv. Det blev helt vitt där stiftet varit på.
Att man inte ska sola så tidigt är bl.a. för att det kan ge väldigt fula ärr. Ett ärr ombildas länge innan det har fått sitt slutgiltiga utseende så ju mer försiktig du är nu desto bättre förutsättningar finns för fint ärr.
Inte behöver man sitta inne om det är solsken för att man har ett nytt ärr. Men däremot ska man tänka på att skydda det. Med plåster, tejp eller kläder eller solstift.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!