Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettkost-och-recept
Läst 3660 ggr
senna
0

Vad ska jag undvika?

Vad ska jag främst undvika om jag vill gå ner i vikt?

denstore
0

Det finns ju olika åsikter om det. Om du går in på kolhydraterifokus, så kommer de garanterat säga att det är just kolhydraterna som du ska undvika. Eller så är det ju de klassiska dieterna, med lite fett som gäller.

Tina-A
0

Godis, chips, socker, läsk, kakor och liknande skulle jag säga.

Ät nyttig mat och mindre portioner. Lämna alltid lite kvar på tallriken för att vänja sig vid tanken av att man inte alltid måste äta upp precis allt.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

senna
0

Tack för era svar.

#2 - tack för det, men jag syftade mest på mat och sånt.

denstore
0

Personligen anser jag att det inte finns någon perfekt diet. Man måste nästan utveckla någon variant själv. Jag vet inte vad du gillar och äter, alltså blir det svårt att ge några direkta råd. Dock så kan man se på kroppen som en maskin. Den drar en viss mängd energi om dagen, och stoppar man in mer än vad som behövs, så hamnar det i lagret. Sen finns det ju olika aspekter på hur man ska undvika att det blir för mycket. Lågkolhydratdieterna går ju ut på att proteiner och fett ger mättnadskänsla, och alltså så kommer du inte att äta för mycket av det. Lågfettsdieterna går ut på att det är rätt besvärligt att stoppa i sig så pass mycket fettsnål mat att man faktiskt går upp i vikt. Själv gick jag ner en massa vikt med hjälp av programet hälsovakten, lite lätt tweakat till mina egna behov. Sedan jag slutade med det, har jag gått upp det mesta igen, men det är ju mitt eget fel.

UlrikaG
0

För det första skulle jag säga att det inte är maten du skall koncentrera dig på eftersom maten bara är halva jobbet.

En bantad kropp är ingen hälsosam kropp.

Börja röra på dig i vardagen tillsammans med att hoppa över kakor och bullar etc så kommer det hända saker.

Vad det gäller "själva maten" som du skriver så är det omöjligt att besvara såhär. Det beror på dina näringsbehov och på hur mycket du rör på dig.

Kalorier är kroppens bränsle, grovt förenklat. Får du i dig mer kalorier än du gör av med, lägger du på dig.
Gör du av med fler kalorier än du får i dig, tappar du vikt.

Men det är farligt att stirra sig blind på kalorierna. En balans är ett måste.

Blir du tung i magen och däst efter en måltid, minska portionerna. Har du svårt för att minska portionenerna, ta en mindre tallrik.

Vare sig för stora elelr för små portioner mat är bra för kroppen. Ät ofta, 3 riktiga måltider om dagen och två mellanmål.

Drick vatten, men inte för mycket så du tömmer kroppen på mineraler och vitaminer.

Men det viktigaste i slutändan för att gå ned i vikt och behålla den, är rörelse. Vardagsmotion är en bra början.

Det finns ingen supermetod som är hälsosam.

Betty
0

Själv rör jag på mig på ngt sätt varje dag, inte hårdträning just nu dock. Jag äter lite var tredje timme, på så sätt överäter jag inte…

Äter inte efter 19.00 mer än frukt å så…i övrigt äter jag mycket frukt och grönt.

Dricker mer vatten, och skippar socker och vetemjöl.

Sedan sover jag 8 timmar verje natt, dricker knappt aldrig alkohol.

På helgen äter jag det som jag är sugen på, gärna glass, men börjar med det godaste sedan känner jag mig nöjd.

Jag har gått ner ca 5 kg på detta sätt, från 57 till 52…

Mandysan
0

En sak jag tycker att man kan plocka bort direkt är halvfabrikat. Låt bli strips, fiskpinnar, kyckling nuggets etc.

Äter du en ordentlig frukost? Det är jätteviktigt för att kunna gå ner i vikt effektivt! Visst rostbröd med marmelad är jättegott men inte speciellt nyttigt. En smoothie på morgonen och lite grövre bröd med tex ost och paprika på är jättegott. Dessutom står du dig betydligt längre på det.

Nu vet jag ju inte om du äter sådant men det kan vara ett bra ställe att börja på, rannsaka sig själv.

Lycka till!
/Amanda

senna
0

Jag äter alltid frukost, och har nu börjat äta havregrynsgröt som håller mig mätt rätt så länge.

Effie
0

Titta gärna in på kolhydrater i fokus och bilda dig en egen uppfattning. Men det är inte i första hand en kosthållning för att gå ner i vikt, även om man kan tro det, och även om det fungerar för många.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Granmor
0

Det finns ju väldigt olika uppfattningar om allt det här med fett, kolhydrater, hur ofta/sällan man ska äta osv. Men så här tänker jag;

Att undvika: Socker (!), ljust bröd ,icke fullkorns pasta samt ris och potatis, härdat fett. Även hårdbröd är överskattat, inte alls speciellt bra.

Att minska portionerna av mat tycker jag är en dålig idé. Minskar man portionerna blir man mer hungrig mellan måltiderna, vilket leder till "små ätning". Man blir sugen hela tiden helt enkelt. Istället skulle jag tipsa om att äta BRA mat tills du blir mätt. Äta frukost, lunch, något mellanmål och sedan middag.

Crowone
0

"Vad ska jag främst undvika om jag vill gå ner i vikt?", frågar du.

Jag skulle vilja svara så här: Att äta nyttigt och inte för många kalorier.

Låter skittråkigt, men så enkelt är det. Till syvende och sist är det kalorimängden som avgör. Äter du mindre kalorier än vad du gör dig av med så går du ner i vikt. Behåller du dina muskler genom träning så får du större/högre kaloriförbränning och du slipper att kroppen tar på musklerna ist för fettet när du går ner.

Mvh Crowone

Hausswolff
0

#11 Nja, man kan inte genom träning hindra kroppen från att bryta ner muskelmassa.

Det är sant att det handlar om energi (kalorier) in och ut, men om du drar ner på kalorierna genom att ta bort essentiella näringsämnen/livsmedel så kommer kroppen oundvikligen att bryta ner muskler så väl som fett.

TS: Det du främst ska undvika är högst individuellt och har mest med egen övertygelse att göra. Många bygger sina råd på erfarenheter, andra på naturvetenskap, men oavsett vad du väljer så krävs ett visst mått av självdisciplin också.

Lycka till!

Crowone
0

Hmm…..sa jag att man skulle dra ner på essentiella näringsämnen??

Vet du vad essentiella betyder över huvud taget?? Jag kan förklara det för dig om du inte redan letat upp det på nätet….

Man kan visst det undvika att kroppen bryter ner muskelmassa genom lite träning. Jag har utbildning, så det här vet jag.

Om man bantar och du aldrig använder/använt dina muskler särskilt mkt så tar kroppen mer på musklerna. Men om man tränar så förstår kroppen att den inte ska "ta på det som används" utan tar av fetterna i första hand.

Jag snackar inte 100% hit eller dit utan mer eller mindre, om du förstår vad jag menar?

mvh Crowone

Hausswolff
0

#13 Finns det någon specifik orsak till ditt behov av att vara spydig?

Det är jättetrevligt att du har utbildning, fantastiskt, verkligen! Hurra!

Kan vi återgå till en hövlig diskussion nu?

(en ursäkt vore på sin plats, men det är inget jag förväntar mig)

Crowone
0

Förlåt!!! Jag kände det som ett påhopp…..

Ehh…..Hoppas du godtar min ursäkt?

Mvh Crowone

Hausswolff
0

Crowone - Självklart godtar jag din ursäkt! Jag är ingen avig jävel! Skrattande

Det är lite knepigt med forum och det är lätt att känna sig angripen, även när det inte är så. Jag försöker hålla mina personliga åsikter utanför (man lyckas ju inte alltid) och istället hänvisa till vetenskap, sunt förnuft och erfarenheter. Åsikter finns det ju så gott om här ändå, eller hur? Flört

Tack för din ursäkt, den gjorde mig lite glad…

//C

Crowone
0

Hausswolf

Då lyckades vi la vända allt till nåt mer positivt iaf i slutändan, hehe!!

Ha det bäst!  Crowone