Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: smärta-och-värk
Läst 3914 ggr
Chestnut
0

Går det att bli smärtfri tillfälligt?

Hej!

Det är som så att jag går ut grundskolan om ett par veckor. Givetvis är det middagar med klassen, avslutningsfest och skolavslutning med mera.

Jag vill väldigt gärna kunna gå på detta, säga hej då till de som jag har känt väldigt länge nu och helt enkelt få ett avslut för att kunna blicka framåt mot gymnasiet sen. Men, jag har mitt krångelknä som jag har haft problem med  i ett år (och mer där till) som dagligen gör ont såpass att jag knappt kan göra någonting längre. Jag vill så gärna kunna gå på dessa avslutningsarrangemang utan att ha ont (eller ha betydligt mindre ont än vad jag har i vardagen i alla fall) så att mina klasskompisar kommer ihåg en glad Amanda, inte en som har otroligt ont jämt och inte orkar med sin egna skolavslutning!

Jag har mina två värktabletter just nu, Alvedon som funkar sådär, det kapar topparna så jag orkar med 60% av skolan, men jag har alltid ondare längre fram på dagen / kvällen och det är då allting är = Alvedon är som att äta papper för mig. Det tar ingenting. Sen har jag Citodon med men de kan jag inte ta om jag har annat än att sova på schemat - blir helt borta. Kanske inte världens roligaste att vara då.

Så nu vill jag ha förslag på vad som finns för att kunna bli smärtfri utan att bli knockad. NSAID funkar inte, tens behandling funkade inte heller. Är öppen för alla möjliga slags tips, från hälsokost till andra smärtstillande mediciner till alternativa behandlingar.

Jag ska till ortopedi mottagningen den 16/6 (efter allt det här alltså) och få veta vad MRT visade och hur vi ska gå vidare. Men funderar på att boka tid på vårdcentralen bara för att diskutera smärtlindring, vill inte missa min egna skolavslutning!

Med vänliga hälsningar
Chess

Maria
0

Det finns faktiskt en massa smärtlindrande preparat och något kanske passar dig bättre. Tyvärr så är ju tiden knapp med att prova sig fram.

Har du provat alla dessa utvärtes medel som man smörjer in på Apoteket?

Det finns ju "smärtplåster" som ger en mer jämn dosering under dygnet.

Jag tycker absolut att det kan bara värt ett försök med vårdcentralen för detta även om du snart har tid hos en ortoped.

/Maria

Chestnut
0

#1 Har provat Ibumentin gel, Orudis gel, Ice Power och tigerbalsam. Men plåster låter smidigt! Kanske något att ha i åtanke vid framtida läkarbesök.

Med vänliga hälsningar
Chess

Maria
0

#2 Åh, hoppas att det blir bättre för dig…

/Maria

moondancer
0

Sneaste gången jag hade spricka i ett av revbenen tippsade min läkare om att ta både panocil och ipren samtidigt, vilket faktiskt fungerade väldigt bra på mig.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

[SvenA]
0

Har du provat med ett stödbandage för knät så att det inte rör på sig så mycket

Chestnut
0

#4 Ipren tillhör antiinflammatoriska läkemedel = NSAID som jag inte kan ta. Men skönt att det fungerade bra för dig, en spricka i revbenet låter inte allt för trevligt.

#5 Är inne på min fjärde ortos (=stödförband), de minskar inte smärtan utan ökar värken. Fördelen med dem är ju dock att knäskålen inte kan hoppa ur led när jag har på mig den. Behaglig är den då inte..

Med vänliga hälsningar
Chess

Chestnut
0

Igår hoppade min knäskål ur led - igen. HAr tappat räkningen på antal gånger. Men på tisdag ska en ortoped ringa och brätta MRT svaret beroende på vad han säger får vi se hur det blir med smärtlindring.

Med vänliga hälsningar
Chess

Jennifersthlm
0

okey, har du fått kortisonsprutor?? Har själv problem med knät, och har ortos som jag går med, men som inte alltid hjälper, men krycka för att avlasta?, annars får vi hoppas att ortopeden har ngt bra att säga, och passa på då att fråga om smärtlindring…

Betty
0

Hmm, om du tar citodon varje dag så blir du inte lika sömnig. Så är det för mig iaf. Dock inget att rekomendera under en längre period.

Chestnut
0

#8 Blev erbjuden kortison vid första läkarbesöket, börjar fundera över om jag hade varit bra om jag hade valt den där sprutan istället för diklofenak (som pajade min mage totalt)Obestämd. Kryckor blev det i skolan i fredags, är ju bara det att det är så bökigt och jag blir så trött i min vänstra arm (har haft problem med den tidigare) så det är inte heller någon lösning jag kan ta till alltför ofta.

#9 Har tagit en citodon varje dag i ett par månader nu.. Får ingen sömn annars och visst märker man att det inte är bra, blir inte lika knockad som jag blev för en månad sedan men är fortfarande "borta".

Med vänliga hälsningar
Chess

Branneli
0

Ring sjukvårds-upplysningen. De brukar ha bra koll !! Skrattande

niffen
0

Jag blev också väldigt trött och även kall av Citodon, men använde också det när jag skulle sova…

Har du testat ReparilN? Det är det som funkat bäst på mig, även om jag inte hade någon skada i benet på det sättet.

Chestnut
0

#12 tackar för tipset, ka kolla upp det!

Med vänliga hälsningar
Chess

piri-piri
0

Det finns någonting som heter Back on Track som är ett värmande förband och innehåller krossat porslin. Det kommer ursprungligen från Kina. Den är värme alstrande vilket då ökar cirkulationen och därmed minskar smärta.

Gurkmeja invärtes är inflammationshämmande och smärtstillande.