Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 9302 ggr
[HeartQueen]
2009-05-17 22:12
3

domningar

Hej!

jag är en 20årig tjej som för ca ett år sedan opererades för ett klafffel och fick en mekanisk hjärtklaff.

Jag har haft många konstiga problem efter operationen som tex: "brus" framför ögonen vilket lett till en hemsk huvudvärk. Den dyker upp plötsligt så den är nästan omöjlig att stoppa men kan sitta i i felera timmar.

i Fredgas så hände en annan sak som nästan gjorde mig lite rädd..

Jag har varit på sjukhuset på förmiddagen och kollar mitt Inr värde eftersom jag äter waran. det låg bra så det var inget att oroa sig för :)

efterdet var jag och handlade och sedan hem till mamma och käkade.

Men när jag kom hem så skulle jag diska och städa lite, så jag tänkte att jag sätter på lite musik medans. men när jag skulle ta tag i datormusen så fick jag liksom inget grepp om den och liksom missade den med handen. efter det så domnade höger handen bort och jag skakade på den för att få den att vakna, men det verkade inte hjälpa. jag reser mig upp och går runt lite och då domnar även benet och foten så jag lägger mig ner för att inte ramla. då börjar domningarna gå från foten till benet, och fortsätter upp efter höger sida.. det nådde till och med huvudet och tungan domnade bort. har aldrig varit med om något sådant, det var verkligen obehagligt. men sedan försvann domningarna och jag fick en ilande fruktansvärd huvudvärk liknande den jag brukar få men denna var ännu värre.. starx efter det kom yrseln och illamåendet med och sedan började jag att kräkas som en galning. Och såhär höll det på från ca kl 14 på fredagen tills morgongen därpå. jag tog så många panodil som är tillåtet för mig att ta men det hjälpte inte :(  domningarna kom tillbaka i två svängar men då bara i händerna och en gång på ena sidan av läppen.

Detta var den mest fruktansvärda natt jag haft på länge och jag vill absoliut inte uppleva detta igen.

Jag har funderat länga vad detta kan bero på, men kan inte finna något svar. jag hade inte ätit något annorlunda den dagen heller…

har någon av er någon ide om vad detta kan vara?

kanske har någon av er upplevt något liknande?

jag ska ta kontakt med min läkare imorrn och prata om detta, men jag tycker om att få respons härifrån och lyssna på era kloka ord :)

mvh /ulrika

Chestnut
2009-05-17 22:45
0

Låter allt annat än behagligt!

Har inte en susning om vad det kan vara, domningar är tydligen ett symptom på allt mellan himmel och jord.

Vet själv hur obehagligt det är när kroppsdelar domnar bort, bra att du pratar med läkaren imorgon!

Kram

Med vänliga hälsningar
Chess

[SvenA]
2009-05-18 07:43
0

När det händer sådant ska man begesig till akuten för det kan vara en hjärnblödning=Stroke

Det finns både stora och små blodproppar som kan ställa till det ordentligt

Sovgott
2009-05-18 10:44
0

Migrän kan ge både synstörningar, kräkningar, yrsel och domningar.

Jag blev förlamad i vänster arm och i ansiktet vid ett migränanfall. Bruset framför ögonen kan vara aurafenomen som föregår ett migränanfall.

Men jag tycker att du ska kolla upp detta! Vad sa din läkare sen?

[HeartQueen]
2009-05-18 21:16
0

Tack för eran omtanke :)

Ja blodproppar har jag ju ganska stor risk att få tack vare min medicin.  men dessa symtom som jag hade verkar ju kunna vara många olika saker..

Det skulle ju även vara konstigt om jag fått migrän efter operationen, borde jag inte haft det tidigare med då?

Jag fick tyvärr inte tag i min läkare idag men ska göra ett nytt försök imorgon.

Mitralis
2009-05-19 01:07
0

Vad jobbigt att det har blivit så där för dej. När vi mailade med varandra när du var ganska nyopererad så lät det ju som att allt flöt på ganska bra i alla fall.

Hoppas verkligen att du får tag i din läkere så du får veta vad det beror på och hur det ska åtgärdas.

Håll oss gärna informerade om hur det går för dej, så vi slipper bli oroliga =)

[HeartQueen]
2009-05-19 11:48
0

#5 Tack Mitralis för din omtanke :) men inte behöver ni vara oroliga inte, det löser sig nog.

Jo i början var det ganska bra, men sen har jag haft lite olika problem :/ men inget som läkarna oroat sig över..

Jag har tid idag om 1timme, så vi får se vad han säger om detta..

självklart ska jag hålla er uppdaterade :)

kramar

[HeartQueen]
2009-05-19 14:07
0

Nu har jag varit hos läkaren. Han trodde att det var migrän, tydligen så finns det hundratals olika "förkänningar" till migrän och ett av detta kan vara just brus framför ögonen och domningar, :/ då var det bara att lägga till ännu en sjukdom i listan då..

jag fick migrän medicin som jag ska prova nästa gång och om det hjälper så har jag ju troligtvis migrän..

Men han skulle medela hjärtmottagningen med ifall dom hade en annan syn på saken..

Maria
2009-05-19 21:39
0

Jag var med som "provpatient" när Imigran hade kommit på marknaden och jag tillbringade bl.a en hel dag med injektioner och samtidigt ultraljud på hjärtat för att se påverkan.

Imigran kan ju påverka hjärtat med förhöjt blodtryck bla. vid tillfället så att det är nog bra att han kontaktar din hjärtmottagning.

Det kanske fungerar alldeles utmärkt för dig ändå. Vi får hoppas det.

/Maria

[HeartQueen]
2009-05-20 22:26
0

Okej.. ja den medicin jag fick var ett billigare alternativ till imigran men ungefär samma sak tror jag..

jag hoppas verkligen inte att jag får några problem av dem :/ så jobbigt med mediciner och alla deras biverkningar…

Maria
2009-05-21 21:25
0

#9 Jag tror att sumatripan är det verksamma ämnet i dessa mediciner.

Eftersom detta är något du endast ska ta vid migränanfall så klarar du dig säkert från biverkningar. Vi får hoppas att du inte får alltför täta anfall eller att det bara var tillfälligt.

/Maria

[HeartQueen]
2009-05-22 14:04
0

ja så hette den! Sumatripan..

ja det hoppas jag med! men har inte haft det sedan sist så det är ju skönt..

men har däremot haft yrsel fram o tillbaka nu i några dagar :/

mongu
2009-05-23 10:14
0

Jag tycker du ska söka akut när det blir så här. Så kraftiga domningar och yrsel och illamående ska du inte gå med hemma.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[HeartQueen]
2009-05-28 21:37
0

ja nu hände det igen. i fredags när jag var ute och gick och fick domningar på olika ställen i kroppen och när jag kom hem så fick jag även yrsel och en djävulsk huvudvärk, illamående, hyperventilerande och fick denna gång även kramper och talsvårgiheter. då blev jag riktigt rädd, men som tur var så hade jag en vän hemma. jag ringde till rådgivnigen men kunde inte säga mitt personnummer, fick inte fram rätt ord eller siffror.  ambulansen var snart där. och på akuten misstänkte dom att det var blodpropp eller blödning. mitt INR värdet var jättelågt också så jag fick heparindropp. morfin sprutor fick jag med och de röntgade mitt huvud. jag hamnade efter ca 4timmar på HIVA (hjärtintensiven) och har legat där tills igår (onsdags). droppet blev jag av med i månadgs och i tidsagds gjorde jag en magnetröntgen. den visade som tur ingenting utan det är migrän som jag har, och självklart åkte jag på värsta sorten :/

när huvudvärken kom i fredags så tog jag en sumatriptan, men den hjälpte ju då inte. så nu gäller det att prata med familjeläkaren igen och fösökta hitta ett läkemdel som kan hjälpa mig.  vill inte behöva åka upp på akuten igen!

[HeartQueen]
2009-05-29 19:06
0

Jaha idag var det dags igen då, i morse så vaknade jag med brus framför ögonen och huvudvärk. jag klev upp och tog en sumatripan och två panodil på en gång. strax där efter kom domningarna. det blev allt värre och medicinen hjälpte inte denna gång heller.

sedan ringde läkaren eftersom jag hade telefontid med honom idag, jag berättade för honom vad som hade hänt i helgen osv, och även att jag hade fått en ny attack nu på morgonen och att den var på gång just nu, och han tyckte att det var konstigt att medicinen inte hjälpte, han tyckte att den borde hjälpa om det var migrän. men han skrev ut en ny medicin och sa att om denna heller inte hjälpte så får man nog ifrågasätta diagnosen. han önskade mig lycka till.

jag bad mamma springa och hämta den åt mig. och sedan tog jag en tablett av den nya medicinen: Maxalt rapitab 10mg

och hoppades innerligt att den skulle hjälpa. jag vacklade fram och tillbaka mellan att må lite bättre och känna mig spyfärdig. jag la mig och sov i några timmar och när jag vaknade mådde jag bätte. gud vad lättad jag blev. för detta måste ju innebära att det verkligen är migrän som jag har och att jag nu hittat en medicin som hjälper.

men jag ska vara lite på min vakt och se att den även kommer att hjälpa nästa gång.  men jag hoppas verkligen inte att attackerna kommer att fortsätta komma såhär ofta :/ nu har jag ju fått dem varje fredag i 3 veckor..

är lite oroad över hur bra det är för mig att äta sådana tabletter med :/ tillsammans med hjärtklaffen och waranet. det står ju även i denna bipacksedel till Maxalt rapitab att man INTE ska äta denna medicin om man har eller har haft ett hjärtfel. och eftersom migrän medicin verkar på det sättet att den drar ihop blodkärlen så är det ju inte så bra tillsammans med waranet :/ om jag någon gång skulle ha ett lågt inr värde och blodet är lite tjockt kan ju detta ställa till problem och innebär en ännu mer förhöjd risk för blodproppar, eller är det inte så?

usch jag gillar inte det här med tabletter och sjukdommar :( men vad ska man göra. jag fattar inte varför jag ska åka på allt skit, är det inte nog snart?! :/

ja jag är i alla fall lättad att medicinen hjälpte även om jag fortfarande är lite oroad..

är helt utslagen efter detta med :( vilket är jobbigt, hela dagen blir ju förstörd…

allt detta håller på att göra mig lite deppig, men jag vill verkligen inte vara deprimerad över detta. va fan jag har överlevt så mycket, självklart ska jag även överleva detta! men det är bara så svårt ibland att vara glad och kunna se frammåt när det är så mycket som går emot en hela tiden..

men jag fortsätter att kämpa som vanligt!

[SvenA]
2009-05-29 22:26
0

Det låter inte kul alls

Hoppas att det fungerar med den nya medicinen

Det verka verkligen skumt

Du bör nog tala med läkaren om det där med att medicinen krocka med den för hjärtar

[HeartQueen]
2009-05-29 22:28
0

jo jag ska göra det, men de borde ju veta vad de ger mig liksom… men det är e svårt att lite fullt ut på läkare ibland.

[SvenA]
2009-05-29 22:31
0

Ja tyvärr är det ¨å

Ylva-Li
2009-05-30 23:29
0

Tyvärr har inte alla läkare full koll. Ring din läkare direkt på måndag och ifrågasätt. Står det i papprena att man inte ska ta dem tillsammans så finns det ju en anledning till det.

Tycker det låter oerhört obehagligt det du beskriver. För mig låter det nästan som en blodpropp ändå. Man kan ju ha känningar länge innan det inträffar och syns på apparaterna. Hoppas verkligen att det löser sig för dig! Och är det "bara" migrän så är ju det bara bra. Hellre det än en blodpropp kanske. Om du nu kan behandla förstås.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

[HeartQueen]
2009-05-31 22:28
0

jo men jag har så svårt för att  ifrågasätta sådär Skäms :/ men om det inte skulle fungera så lär det ju märkas med… heh

jo det har ju varit minst sagt obehagligt..

Tack Ylva-Li för din omtanke :) och ja, jag hoppas också verkligen att det kommer att lösa sig med allt detta.

mongu
2009-05-31 23:41
0

Håller med om att du ska ringa och kolla detta med medicineringen.

Det är så onödigt om du skulle få en propp pga att du har fått felaktig medicin som inte går ihop med dina övriga.

Hoppas verkligen att du ska slippa fler såna attacker.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!