Sömnvanor
Hur länge sover du om nätterna vanligtvis?
Om du vaknar dåsig och trött - hur länge måste du sova för att vakna pigg och utvilad, tror du?
Om du sover för lite - har du någon anledning till varför du sover för lite?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Jag brukar sova runt 7 timmar om nätterna, men vill gärna sova 8! Sover jag 9 eller 10 timmar vaknar jag nästan alltid dåsig, så 8 timmar tror jag är det ultimata för mig faktiskt.
Anledningen till att jag sover 7 istället för 8, när jag vet hur länge jag vill sova, är för att jag går och lägger mig för sent på kvällen. Brukar gå och lägga mig mellan 00:00-01:00 och stiga upp mellan 7:00 och 8:00 vanligtvis… För att hinna till skolan i tid.

Jag vill gärna sova 12 timmar men tja, då hade jag inte fått hinna göra något på dagarna eftersom att jag behövt lägga mig klockan sex på kvällen då. ;-)
Sover väl kring 8, kanske 9, timmar.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Ojoj :P Under skoldagar eller praktik så sover jag oftast alldelens för lite :P 5-6 timmar skulle jag tro, sover jag 8-9 timmar är jag helt utvilad :)
Varför jag sover så dåligt är att jag ofta sitter uppe sent antar jag, behöver väl varva ner inna jag kan sova, men det är klart.. Är jag på tok för trött så somnar jag tidigt av utmattning.. :P
Jag har grymt oregelbundna sovtider tyvärr :S Ibland sover jag normalt, typ 7-8 h vilket händer rätt sällan faktist..blir ofta att jag sover för lite typ 2-5h vilket gör att jag blir så trött så jag till slut sover typ 15h!vilket inte är så bra egentligen…borde skärpa mig lite snart är ju trött jämt när man håller på såhär, antingen sover jag för mycket eller för lite känns det som…
Sju timmar per natt. Skulle jag sova mindre skulle det nog straffa sig på dagen efter.
12 timmar :)
6-7 timmar, vaknar utvilad.
Jag sover 8- 9 timmar och då är det skoldag !
#7: Vad härligt! Jag skulle också vilja vakna utvilad efter 6-7 timmar :)

Jag är en sådan som ska sova mkt ^^ 12h är underbart! Dock blir det inte så ofta.
7-9 h blir det oftast på skoldagar. Sover jag mindre, haha även om jag sover mkt är jag ändå trött men jag blir arg, sur och vill bara sova då. Älskar att sova ^^
Jag har svårt att sova, brukar ligga och vrida mig i flera timmar. Om jag somnat så vaknar jag. Har fått insomningstabletter och en medicin som är för parkinson patienter , och de hjälper mig bra. man blir visst sömning på dom efter som jag ska ta dom på kvällen. Jag har inte parkinson uta fibromyalgi. ehh nu är det nog dags att ta min medicin.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Senaste tiden har jag haft svårt att somna, lite fundersam varför, men det kanske är lite stress som påverkat det :P

Det bästa tiden för mej är 8-9 h, dock inte mer :) annars blir jag helt konstig och sömnig hela dagen efteråt…
Men jag sover 7-8 timmar på vardagar, (8 timmar blir det sällan - oftast kring 7), och en sak är så jäkla konstig, för att om jag vaknar kl. 7 (vilket jag oftast gör på vardagar) så är jag alltid sömnig i en halvtimme, men om klockan närmar sig 8 - då känner jag mig utmärkt och utvilad direkt ! :D
För att vara pigg hela dagen behöver jag 8 timmar. Är alltit trött när klockan ringer 6.00 hur många timmar jag än har sovit skillnaden är när jag har sovit för lite är jag trött hela dagen. Det sägs ju att den bästa sömnen är före 24.00 det tycker jag stämmer för mig.
jag har haft svårt att sova längre stunder och kan vakna med två-tre timmars mellanrum och sover ytligt. Nu har jag en tempurmadrass och snart får jag en kudde i samma material och det har gjort att jag kan sova något bättre. Testar att äta magnesiumtillskott och det gjorde verkligen susen på sömnperioden. Jag kan fortfarande vakna som innan men kvaliten på sömnen är mycket bättre. Jag har tom sovit åtta timmar på raken en natt efter första veckan på Mg
Jag sover 6-12 timmar..
sover gärna länge..
men har ibland svårt att somna om om jag vaknar
Mariana

8-9 timmar trött ändån

Jag sover 9-10 timmar:)
På vardagar sover jag bara 4-6 timmar. Jättedåligt, jag vet, mår inge bra av det. Huvudet värker hela dagarna och det känns som att jag har feber. Brukar somna på tunnelbanan… =/ Har i princip alltid svarta ringar runt ögonen.
Men jag vet inte varför, tiden går så fort på eftermiddagarna bara. Ibland får jag sitta med läxorna vid åtta-nio på kvällen. Och jag gör inget onödigt som att glo på TV (jag lovar, jag tittar aldrig på TV).. Tiden rinner bara iväg. Sen är jag tvungen att gå upp fem-halv sex på morgnarna för att hinna till skolan.
Skulle egentligen behöva sova minst nio timmar, och det gör jag på helgerna.. Men vet inte annars hur jag ska hinna med allting.

#19, stackarn :( du kanske kan försöka planera din dag så att du hinner med läxorna lite snabbare så att du lägger dig tidigare?
Jag försöker, men det känns endå som att tiden går för fort. Jag hinner inte med att leva när jag går i skolan, kommer hem vid fyra halv fem, och då måste jag umgås med djuren - det är viktigare än läxorna för mig. Men sen rinner tiden bara iväg, och jag får sitta med läxorna till sent på kvällen.
Sover ca 2-3 timmar sedan vaken ca 2-3 timar sedan sover jag om jag har tur 4 timmar.Vaknar alltid efter några timmar,pga smärta eller oro i kroppen.
Jag har inga bra sömnvanor. På vardagar går jag upp kvart i sex, men oftast går jag inte och lägger mig förrens bort åt halv elva. Så jag får sova runt 7 timmar varje natt, vilket är på tok för lite för mig. Jag är otroligt svårväckt på morgonen, vilket min kära pappa kan intyga;)
Jag skulle behöva gå och lägga mig vid 8 för att bli utvilad, men jag kan inte sova så tidigt på kvällen..

vet inte hur mycket jag behöver sova.. har provat allt från fyra timmar till 12+ men är aldrig utvilad ändå
Jag sover ca. 8 timmar, även på helgerna.
Det som är värst är att jag under dessa timmar oftast är uppe ett par gånger. Ibland på grund av värk och alltid varje natt p.g.a min tokiga katt Moritz. Så eg. blir det väl sammanlagt kanske 6-7 timmar.
/Maria
känns som om jag alltid e trött!
men man säger ju att timmarna mellan 21.00 o 00.00 e det viktigaste timmarna att sova men dessa har jag inte sovit sen jag var liten.
på skoldagarna sover jag vanligtvis 8h. men på helgerna blir det nog runt 8-10 h tror jag.
Sover ungefär 5-8 timmar, beroende på hur mycket jag har å göra med läxor och djur m.m. På loven brukar jag sova 10-11timmar, det är lagom.
Sover kring 7-8 timmar :)

Jag sover kring 8-9 timmar.

Jag sover nog också 8-9 timmar helst. Just nu är dygnet lite vänt, så jag är uppe länge och sover samvetssömn, dvs ställer klockan för att komma upp i en något mer normal tid än vad jag skulle haft om jag bara sovit vidare. Skyller på studieår, men även när jag arbetar jobbar jag helst kväll. Det är min prime time.
jag mår bäst av väldigt regelbundna sovvanor. Jag går och lägger mig vid 22 och går upp 6-7 på morgonen. Jag mår bra av det

normalt sover jag 4-5 timmar vilket är för lite mår bra om jag får 6-7 timmars sömn om jag inte har blivit för stel i kroppen och får ondare bästa för mig är att sova 22-13 och sedan mellan fyra och sex + helst någon timma till men inte alltid kroppen vill som jag.
får ont därför jag vaknar eller så får jag mardrömmar eller svårt att andas pga mediciner även andra biverkningar som att behöva gå på toa hela tiden eller eksem
Jag vaknar ALDRIG utvilad! Har inte gjort nån gång i mitt liv tror jag, förutom enstaka tillfällen.
Det spelar ingen roll hur lite, lagom eller mycket jag sover, det är superjobbigt!
Vet inte vad jag ska göra åt det, ingen läkare verkar fatta, inte så många andra heller för den delen.
Gå och lägg dig tidigare, ja det försöker jag med. Men även när jag inte ska upp tidigt, så är jag lika trött och groggy när jag än vaknar.
Kommer inte upp i dvalan. Nån annan som känner igen det? Skulle vara så skönt att träffa på nån som har samma problem, inte för att jag vill att nån annan ska ha det så jobbigt, men…
Kan berätta att efter mitt förra inlägg #15 för läääänge sedan har jag börjat med D-vitamin, 100 mcg/dag, och bara en vecka efter sov jag mycket bättre och länge och vaknar utvilad. Ett tips
#34 Tack!
#35 Köp från hälsokosten och inte från apoteket så får du bra D-vitamin
#36 OK, tack igen! Vet du nån bra internetsajt där man kan köpa?
Har så långt till hälsokostaffärer och visst kan jag goggla, men jag bara tänkte ifall du visste nån bra onlinebutik. 
tänka… ja jag köpte från ett ställe på nätet med vad hette det nu
.. äsch minns inte men de vitaminer jag använder kommer från Holistics
#38 OK, då kan jag googla på det kanske… Testar. Tack igen.

ibland sover jag 6 timmar och känner mig utvilad och ibland blir jag tröttare och då sover jag 8-9 timmar

På vardagarna sover jag 4-6 timmar, och vaknar relativt utvilad. Jag går och lägger mig allt för sent, haha. På helgerna sover jag 10-12 timmar. Vissa helger kan jag vara trött även fast jag sovit ett halvt dygn, men för det mesta är jag pigg & alert! Jag har börjat få bättre sömnvanor under det senaste halvåret, förut sov jag 3-4 timmar på vardagarna och som högst 2 timmar extra på helgerna.
Sover oftast 8 timmar om jag ska jobba. Kan sova 10 timmar om jag är ledig. Jag vaknar oftast utvilad. Och jag har inga problem att sova. Jag somnar så fort jag lägger huvudet på kudden säger min sambo. :)