Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: allmänt-övrigt
Läst 24524 ggr
Chestnut
18

Sår som aldrig slutar att blöda och läker långsamt

Hej!

För ett tag sedan hade jag ett sår på låret som jag var lite orolig över då det inte läkte som det skulle (finns gammal tråd om detta). Men efter en hel del pill och tålamod läkte det. Nu har jag bara ett ärr kvar av det.

Istället har jag de 2 senaste veckorna fått flera nya sår på höger arm och båda benen som uppkommit utan orsak och ser infekterade ut. I morse när jag rakade benen råkade jag raka över ett av såren och sårskorpan slets då upp. Det började blöda riktigt ordentligt (inte speciellt djupt sår, drygt 1 mm djupt och 3x3 mm i storlek). Nu har det gått drygt 7-8 timmar och det blöder fortfarande. Har bytt plåster en gång, blödde igenom ett rejält plåster.

Sen igår klantade jag mig och råkade skära mig själv i armen, blev inget djupt sår - huden rispades i princip bara. Men även det har blött och blivit rött och svullet.

Finns det någonting för att såren ska läka, sluta blöda och sluta få sår överhuvudtaget?

Har även märkt det att den senaste månaden har jag börjat få blåmärken otroligt lätt. Mensen har blivit rikligare med. Kan det vara någon slags efterverkan av Diklofenak? Fast det känns ganska omöjligt tycker jag själv - har inte ätit det på snart tre månader. Äter "bara" maxdos Alvedon och Citodon vid behov.

Med vänliga hälsningar
Chess

Chestnut
0

Såret på ena vaden blöder än Rynkar på näsan

Med vänliga hälsningar
Chess

Jenny7744
0

Du måste ju kolla upp omg med läkare.. man ska aldrig gå länge med sår som inte läker..

Kan inga tips om vad man kan göra men alvedon el citadon ska inte påverka att du blöder mer..

Ta det lugnt o var försiktig så du inte skär dig mer.. Flört

Branneli
0

ring nummerupplysningen

mongu
0

Du ska söka för detta. Dels om ett sår inte slutar blöda så ska du prata med Sjukvårdsupplysningen.

Men det måse tas en del prover på dig och se hur du ligger i blodvärde och blödningstid. Av nån anledning så verkar det va stört.

Du har flera tecken på detta. Blåmärken som kommer lätt, rikligare mens, sår som inte slutar blöda och är svårläkta.

Tveka inte utan sök så fort du kan för detta.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Betty
0

Ja sök läkare omgående så det inte är ngt allvarligt. Jag har förlängd blödningstid och går lätt blåmärken och blöder mycket. Tillskillnad från dig så har jag dock ett bra läkkött. Mitt beror inte på ngn allvarlig orsak, men du MÅSTE få det kollat…

Chestnut
0

Får väl ringa vårdcentralen på måndag.. Inget att se fram emot direkt. Såret på benet slutade i alla fall att blöda under natten - som tur är.

#2 Är inget jag kan rå för direkt, min vänster hand är inte som den borde utan har nedsatt känsel, tappar lätt saker, ibland dålig syresättning och puls. Varför vet inte läkarna. Därför tappade jag kniven och armen "var ivägen"..

Med vänliga hälsningar
Chess

Mitralis
0

Givetvis så måste du ju som du själv säger få det undersökt.
Fråga doktorn om du kan använda Alun och Cyklo-F som blodstoppare.

Alun har en sedan länge känd blodstoppande effekt. Apoketet säljer alunstift för användande efter skärskador som kan inträffa vid rakning.

Anvående mensen så finns det Cyklo-F som är blodstoppande.
Har Du någon av följande sjukdomar bör Du rådfråga läkare innan behandling med Cyklo-f påbörjas:

- Oregelbundna menstruationer

- Tidigare haft blodpropp samt om blodpropp förekommit hos föräldrar och/eller syskon

- Blod i urinen (mellan menstruationsperioder)

Om Du är under 15 år bör Du rådfråga läkare före behandling.

Fråga läkare, apotekspersonal eller annan hälso- och sjukvårdspersonal om du har ytterligare frågor och följ alltid deras instruktion.

Hoppas att det dom kan fixa nånting åt dej i alla fall.

Chestnut
0

#7 Får inte äta Cyklo-F. Är dock inte helt hundra på varför men något var det.

Med vänliga hälsningar
Chess

mongu
0

Äter du nåt annat blodförtunnande medel? Waran eller Trombyl? Sen beror det ju på av vilken anledning du äter det.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Chestnut
0

#9 Nej, jag äter inget blodförtunnande.

Med vänliga hälsningar
Chess

Branneli
0

Oskyldig Ooops, jag menar sjukvårds-upplysningen…… de brukar vara hjälpsamma & med trevligt bemötande.

Så det kan bli….(jag skrev nummer-upplysningen)

Jennifersthlm
0

hur gick det? Vad sa det? för du har väl ringt!!!

Vill ej skrämma upp dig men min morfar hade ett sår på läppen som var svårläkt och även andra småsår, tillslut visade det sig att han hade cancer och detta gjorde att såren blev svårläkta, så du måste kolla upp!

Chestnut
0

Har haft fullt upp idag = jag har inte ringt. Pratade dock med skolsköterskan som trodde att det knude vara vitaminbrist.

Med vänliga hälsningar
Chess

rullz
0

Äter du mycket fisk/omega-3?

Chestnut
2

Vit fisk 1-2 ggr i veckan, typ lax varannan vecka.

Jag och mnia syskon ska nu utredas (igen) för Ehler-Danlos syndrom - kan vara därför jag blöder så mycket.

Med vänliga hälsningar
Chess