Detox
Jag är en tjej på 15 år, som imorgon ska börja med detox under tre dagar.
Vissa suckar nu säkert och tror jag är som alla andra, men tro mig - jag gör inte detta för att gå ner i vikt utan för att "börja" om med min kost. Jag har börjat allt mer och mer och känner att jag måste göra något åt det.
Jag har köpt äpple, banan och kiwi till frukost imorgon, funkar det?
Till lunchen är jag i skolan och då finns det typ bara morötter och gurka.
När jag kommer hem kan jag äta frukt och nötter (måste köpa det).
Och middag bönor, grönskaer och frukt.
Vad tror ni?
Ingen som vet?
Finns ju ett antal olika detox kurer, endel passar vissa bättre än andra. Är ungefär lika gammal som du och har provat att detoxa, funkade inte så bra för mig - har problem med magen som blir värre och jag måste äta ordentlig mat (speciellt vid medicin intag) annars kollapsar den helt. Men alla är vi olika, tror att hälften är vunnet bara man är motiverad.
Lycka till!
Med vänliga hälsningar
Chess
Okej, vad gjorde ud för detox ?
Fruktsallad kan man äta till frukost. Jag brukar göra det på kiwi, äpple, banan och apelsin. Men sen brukar jag hacka 10 mandlar över också. Kroppen och hjärnan behöver fett!
I övrigt har jag inga erfarenheter av detox. Men att bara äta morötter och gurka till lunch tycker jag inte låter så bra.
En detox handlar om att avlasta kroppen och då undvika mat som är svårsmält men det gäller att inte äta så lite att man svälter.
Undvik kött, fisk, spannmål, mjölkprodukter och socker.
Ät mkt grönsaker - både kokta och råa, frukt, bär, getost, lite bönor t.ex kan du göra kikärtsbiffar med kokt blomkål och en grönsallad.
Gör frukt och grönsaksdrinkar till mellanmål.
Bara morot och gurka till lunch är inte att rekomendera men det är ett bra mellanmål.
Du kan även äta lita quinoa, nötter, tofu, råris, svamp och bovete då det inte innehåller gluten.
Okej, tack så mkt! Nej, förstår att gurka och morötter inte är så bra. Men skolans mat är… vetemjöl och vatten om man säger så. Och om man inte har läkarintyg kan man inte få laktosfritt osv.
Men tack för hjälpen! Skjuter upp min detox till jag planerat lite bättre.
Kommer inte ihåg exakt vad jag ät, skippade "svårsmält" mat i alla fall, vill minnas att som proteinkälla åt jag kycklingfilé och till frukost gjorde jag någon slags tomatsoppa med bland annat krossad tomat och blek selleri (gott!).
Med vänliga hälsningar
Chess