Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 3511 ggr
Britt-Marie
2009-05-07 11:12
0

Högt blodtryck.

Jag har ett för högt blodtryck trots medicinering. Är det någon här som har något bra tips för mig, hur jag skall kunna bli av med det för höga blodtrycket?

Tacksam för alla tips och råd..

/Britt-Marie

Maria
2009-05-07 14:55
0

Klippte ut dessa riskfaktorer från nätet:

Riskfaktorer för högt blodtryck?
  • Tendens till för högt blodtryck i familjen, även blodpropp och hjärnblödning.
  • Övervikt
  • Rökning
  • Stress
  • Diabetes, typ 1 och 2
  • Njursjukdomar
  • Alkoholmissbruk
  • Fet och saltrik kost
  • För lite motion
  • För högt kolesterolvärde
  • Vissa mediciner, som till exempel binjurebarkhormoner och bantningspiller

Du kanske själv platsar inom någon grupp där som du kan ändra på. Högt blodtryck kan ju ha en mängd olika orsaker men lite kan man göra själv.

Sedan kan det ju vara så att det skulle hjälpa dig att byta medicin. Alla fungerar vi ju olika och svarar olika på preparat.

/Maria

[SvenA]
2009-05-07 15:24
0

Det mest efektiva är motion förutom medicinering

Britt-Marie
2009-05-07 17:44
0

Tack för era rader.

Mitt höga blodtryck började för många år sedan. Då jag hade sjukdomen Endometrios och fick genomgå flera tuffa behandlingar med medicinering för denna sjukdom.

Sedan har trycket kunnat vara riktigt bra stundtals. Men nu har det varit högt trots medicinering. Men idag var ändå trycket helt ok då jag tog det. Men skall ju ändå fortsätta med medicinen.

[SvenA]
2009-05-07 19:09
0

Det är i regel ett livslångt medicinering som gäller jag har hållit på i 30 år

Britt-Marie
2009-05-07 20:39
0

#4 Så du tror att man aldrig kan sluta medicinera för högt blodtryck.

Jag har försökt några gånger men alltid fått tillbaka mitt höga blodtryck. Det jag tyckt varit konsigt nu är att jag trost ganska hög dos av medicin ändå haft kvar det höga trycket ibland. Men som sagt idag var det ok, skönt det.

Har genomgått svåra op under November månad och legat på lasarett i dryga 5 v, ett tag under den tiden var mitt blodtryck lågt, men så blev det högt igen. Kom hem straxt innan julen 08 och när jag sedan var på återbesök på lasarettet 1 månad senare var mitt tryck väldigt högt, men då hade jag inte medicinerat på en tid försåss.

[SvenA]
2009-05-07 22:18
0

Jag hat provat också att sluta ta tabletterna men det är bara att inse att man måste ta dem resten av livet för att må bra

Min rekekomendation är att vara ute och gå så mycket man kan för denna motion hjälper till att hålla det mere

Britt-Marie
2009-05-08 00:38
0

Ja, det är bra med motion. Jag har varit sjuk en längre tid och har inte orkat så mycket. Men börjar på att komma igång mer och mer. Tar ofta promenader, det är sjönt för både kropp och själ. Vattengympa är också nått som jag hållit på med och som jag hoppas kunna återuppta.

[SvenA]
2009-05-08 07:26
0

Det viktiga är att man rör på sig sedan ska man se till att man tycker det är roligt det man gör för då orkar man hålla på med den motionsformen och inte lägga av för att det är tråkigt

Britt-Marie
2009-05-12 18:15
0

Skall ta mig en promenad snart. Var ute igår med och gick en sväng. Men det är lite blåsigt och kallt så man får klä sig noga, så man inte blir frusen.

Mitt blodtryck sist jag var och tog det var helt ok. Så det var ju skönt det.

siddelina
2009-05-14 18:55
0

Tråkigt att du har hört blodtryck, men det är vanligt. Jag har också haft problem med högt blodtryck, men inte behövt medicinera. Jag har lagt om livsstil och motionerar istället, tänker på vad jag äter och är noga med att lyssna på kroppen.

Jag springer, cyklar och promenerar och har fått ner mitt blodtryck. Tycker särskilt om löpning, men det är ju inte alla som den motionsformen passar för. Stavgång är också en skonsam men effektiv träning eller simning.

Lycka till!

Anders 50
2009-05-15 21:44
0

Jag äter medicin mot högt blodtryck. Hade väldigt högt, men nu ligger det stadigt på 135/80. Fick rätt medicin från början och får enligt läkarna hålla på med den livet ut.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[SvenA]
2009-05-16 09:42
0

Det blir i regel licslångt intag

Britt-Marie
2009-05-16 17:17
0

Mitt blodtryck låg helt ok sist jag tog det. Men får förståss fortsätta medicinera mot det.

Jag tar promenader nästan dagligen och förut innan mina operertioner så var jag till badhuset 1gång i veckan. Och jag hoppas på att kunna återuppta det igen.

Sprang gjorde jag mycket förr, men pga min sjukdom fibromyalgi så går inte det längre.

Önskar er alla en trevlig helg!