Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettmotion-och-rörelse
Läst 2699 ggr
ulraxe
0

när ser man förändring..

Jag har börjat mitt nya aktiva liv..har bara hållt i en vecka nu…Jag har alltid hatat motion i alla dessa former..trodde jag iaf:) Nu har jag börjat styrketräna 2-3 ggr i veckan..går en medelsnabb promenad på en timme varje dag..och cyklar istället för att ta bilen till jobbet..ca 5 km t/r.

Jag vill gå ner ngt kilo och bli fastare i hullet..Jag har stl 40 och vill gå ner till stl 38.så för att motivera mig har jag beställt 3 st tjusiga klänningar i just stl 38…de kommer i slutet av maj..och då vill jag att de ska passa perfekt..

Jag har bantat av o till flera ggr..och gick ner 12 kg med hjälp av viktväktarna…och inte gått upp dom nu efteråt…men nu vill jag inte banta utan bara äta nyttigt och motionera…

Har ni ngt råd hur jag kan äta nyttigt/hälsosamt och gå ner några kilon??Jag äter inte kakor,godis,dricka och sånt på veckorna..och väldigt lite annars oxå..Känner mig så förvirrad nu pga alla olika dieter som man ser överallt..jag vill inte ha en diet utan en sund livstil..

Hur lång tid kommer det att ta på ett ungefär tror ni innan det kommer att  märkas ngt med min kropp..nu när jag börjat med daglig motion???

Hoppas att ni förstod mina knepiga frågorGlad

Ylva-Li
0

Jag rekomenderar ingen diet alls faktiskt.
Vad du gör nu är jättebra. Träna, motionera och äta nyttigt och många gånger under dagen. Noga med frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål.
Hur snabbt du kan se resultat är svårt att säga förstås. Det är alltid så individuellt.

Lycka till!!

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Maria
0

Jag håller med #1 till 100%.

Jag tror att alla dessa dieter visserligen hjälper på kort sikt men ingen vet ännu hur de påverkar vår framtid/åldrande för så länge har de inte funnits.

Fortsätt din egen väg och som med allting så gäller det att ha tålamod.

/Maria

Lill-Kisse
0

Det var värst vad du startar mycket på en gång. Hoppas att det går bra och känns lika roligt om ytterligare några veckor, så ger det säkert resultat. När det gäller styrketräningen, kan man lägga upp den på olika sätt beroende på om man t ex vill bränna fett och få slanka muskler eller om man vill bygga styrka och bli bredare här och där. Be instruktören om lite tips på den punkten.

Det där med att inte äta godis och kakor eller dricka läsk låter klokt. När man avstått från det ett tag, upptäcker man att nyttigt bröd och icke sötade drycker faktiskt är godast, så då är man inte sugen på sådant sliskigt och sött längre.

ulraxe
0

#3 ja jag behöver starta flera saker på en gång..måste ha variation för att jag inte ska tröttna…promenaderna känns extra roligt nu när jag köpt stegräknare..att tävla mot sig själv…Och jag har ju haft tur med vädret oxå..så det har ju inte varit så värst svårt att motivera sig för promenaderna..det är ev lite svårare med cyklingen 6.20 på morgonen*gäsp*

Jag känner nu när jag bara hållt på i en vecka att jag mår så bra kroppsligt men oxå i själen…tycker om mig själv mera:)

Och jag ska hålla ut…vill man ha det resultatet som man tänkt sig så lär man ju ändra sina vanor…

Tack för era svarGlad

Kram!

moondancer
0

Tänk bara på att du faktiskt kan gå upp i vikt, eller inte ändra vikt alls ett tag. Det är för att du bygger upp muskler, och muskler väger mer än fett. Det är många som tror att dom gör fel när dom går upp i början.

Hur lång tid det kommer ta innan något märks på dig har jag inte något perfekt svar på, men jag kan jämföra med min kompis som började träna för inte så länge sen. För henne tog det ungefär två eller tre veckor innan hon började gå ner i vikt.

(Cykla tidigt på morgonen har jag vant mig vid nu, men det kanske beror på att det är detenda sättet jag tar mig till universitetet nu. Buss är för dyrt och tar längre tid än att cykla)

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

ulraxe
0

jag vet att man inte ska stirra blint på vågen..när man styrketränar..visserligen väger jag mig rätt ofta..men jag mäter mig minst lika ofta…Och jag försöker hellre känna efter hur jag känner mig i kroppen om jag känner mig fastare och piggare…och så¨ser man ju på kläderna om det sitter annorlunda…

Men till saken hör att jag har gått ner 0,6kg den här första veckan..utan att ändra min kost…det känns ju underbart för mig som bantat flera ggr..och är supertrött på det..jag vill ju kunna äta det jag vill…och eftersom jag inte har ngt som är förbjudet för mig..så lockar det inte speciellt mkt heller med sötsaker…*konstigt*

Motion är ju mkt roligare än jag intalat mig tidigareGladOch under promenaderna så rensar jag även huvudet och själen på en massa onödigt skit…(så jag gör två flugor på smällen på samma gångFlört)

Och jag håller med ang busspriserna att det är dyrt..och så är det både nyttigare och miljövänligare att cykla lr gå till jobbet…(man måste ju ha ngt att övertala sig själv med kl 6.20 på morgonenFlört

Ha det Bra!

moondancer
0

En annan bra med motion är ju att man blir så fasansfullt trött, på ett skönt sätt. Man somnar så mycket bättre då. Jag har gått sjukt mycket den senaste tiden, så härligt med vår ute. Vi får se om man lyckas fortsätta gå ute när det är regnigt också

//Olle

ulraxe
0

Precis vad jag har gått och tänkt på.hur det går när vädret är dåligt..det är nog lite svårare att motivera sig att gå ut då…men om det duggregnar så stortrivs jag…när andra går in då går jag ut;) det blir värre mot hösten/vintern eftersom jag är en sådan fryslort…men då har det ju gått så länge så det kanske har blivit en nödvändig vana.

moondancer
0

Det är då detär bra att man måste cykla till universitetet…vilket väder det än är så får man motion, ju värre vädret är, destå hådrare jobbar jag. Jag vill komma fram fort när snöstormen är som värst. Det är bara att ladda mp3-spelaren med bra musik så överlever man!

//Olle

Madde
0

#0: Ett tips är att efter kanske 6 veckor ändra ditt mönster. För din kropp kommer att anpassa sig till det du gör och då slutar den att fungera som du vill.

Håller oxå på och tränar och gör många olika saker för att jag ska kunna förbränna mitt fett och bli till muskler istället. =)

Kul att du hittat något du gillar.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Åsa S
0

Man blir pigg också av motion, det har varit så fint väder att jag gått 1,5 timme varje morgon innan jag gått till jobbet och jag har varit så pigg då jag kommit hem att jag städat köksskåpen, grävt upp buskar  mm. vilket jag inte har orkat på flera år.

siberlina
0

jag   tror  att du  kommer   märka    efter ca    8  veckor.. men då   måste  du    promenera  flera  dagar   i veckan

siddelina
0

Sluta banta och träna för att må bra. Resultatet märker du när du minst anar det och det är en härlig bonus. Ge inte upp, ät vettigt och ät flera mål om dagen, lite men ofta.

Variera träningen, motivera dig själv som du redan gjort med dina klänningar, peppa dig själv när du märker att orken tryter.

Jag sprang vårruset för någon vecka sen och när jag kände att orken tröt intalade jag mig själv:

- Du kan visst, dina ben bär dig och du fixar det här!

När jag sedan såg skylten 3km blev jag sporrad av det.

Just nu cyklar jag till tågstationen som ligger 1.6 km från där jag bor tre gånger i veckan. Jag cyklar iväg 5.45 i mitt tempo, med massor av bra musik i öronen, tillåter mig att ta bensträckarpauser och vila lite när det behövs. Idag märkte jag första tecknet på att jag blivit starkare i benen när jag cyklade upp för en jobbig backe utan att ens bli anfådd. Jag ska fortsätta att kämpa! Målet är att komma till tåget på 30 minuter Glad.

Fortsätt kämpa!

Betty
0

Bra jobbat alla som kämpar, men ge inte upp för det tar olika tid innan fettet börjar försvinna. Förmodligen uppstod inte fettet över en natt och kommer inte att försvinna över en natt heller. Konditionsmässigt kan man se ganska snabba resultat och man tränar regelbundet, men det tar lite längre tid för musklerna att byggas upp…

Skit i vikten, jag har nästan samma vikt nu som innan men har minskat i cm istället och blivit fastare. Armen dallrar inte i 5 minuter efter att man har daskat till den ;)

Och ibland får man unna sig ngt gott…