Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettmotion-och-rörelse
Läst 3852 ggr
Demon-Rat
0

Tips på träning snälla!

Jag vill ha tips på någon träningsform som är bra för att få en fastare kropp.

Håller just nu på med att:

promenera

Åka längdskidor

yoga

styrke övningar

Är motionssimmning bra tror ni, jag gillar nämligen att simma och bada så jag skulle gladeligen börja med det.

Någon som vet nån bra som ni har provat? Jag blir överlycklig för alla förslag av er andra.  //Demon-Rat

Chestnut
0

Välkommen hit!

Tycker att du håller igång ganska så bra, hur äter du? För kosten är minst lika viktig som själva träningen. Sen sägs det att simning är en bra motionsform och tycker du om det så varför inte! :)

/Amanda, medarbetare

(PS, jag plockar bort dina "dubbletter")

Med vänliga hälsningar
Chess

Demon-Rat
1

Jo jag är vegetarian sen ca 2 månader tillbaka så jag äter nästan bara grönsaker, frukt och bönor fast jag äter förtfarande fisk och skaldjur. 

Jag äter inte chips, ostkrokar och dyligt men godis äter jag men ska jag sluta med helt nu när det nya året har börjat. Jag dricker inte heller någon form av läsk eller saft för jag gillar det inte.

Det är väl kanske det att jag kanske ska göra något form av schema på vilka tider jag ska äta, ska försöka att se till att jag äter var tredje timme men inte efter sju. Just nu är det inte vid exakta tider tyvärr…Obestämd

Sara
0

Simning är jättebra allround träning.

Sara

Lill-Kisse
0

Min erfarenhet är att en variation med olika träningsformer är det bästa. Man behöver bra kondition (promenader och längdskidåkning är bra då), muskler (styrketräning är bra till det) och något som smörjer lederna och tänjer ut senor. För det är skidåkningen bra, men jag föreställer mig att simning är ändå bättre. Jag simmar inte själv, så därför vågar jag inte säga något bestämt, utan går bara på hörsägen där.

Slutligen gäller det att tillföra rätt kost, så att musklerna blir fasta. Hur har du det med intag av protein?

[SvenA]
0

#0 Du har ju en allsidig träning och det är ju det bästa

Simning är bra på det sättet att det inte sliter lika hårt på kroppens leder

Demon-Rat
0

Jo mitt protein intag är väl okej tror jag, försöker att äta bönor, linser och ägg för att få i mig tillräckligt. Blir oftast ägg till frukost men ibland så finns det inte till bjuds.

Lill-Kisse
0

#6 Du äter väl kött, fisk och skaldjur också för att få protein? Sedan ska man väl ha en rejäl dos av kolhydrater och fett också.

Det här med mat innehållande olika bra saker vid träning, kan inte jag. Då är det nog bäst att läsa särskilda sidor om det. Hoppas att någon här har bra förslag om sidor med sådana kostråd.

Demon-Rat
0

Nope jag äter inte kött, e vegettarian serru… men jag äter fisk och skaldjur (de e gott de) Skrattande

Demon-Rat
0

Har varit förkyld i två veckors tid och nu har jag börjat att åka längdskidor igen. Jag åkte 2.5 mil två dagar i rad och sen den tredje dagen så var det en vilodag för mig.

siberlina
0

simmning  är jätte bra , jag har    simmat   regelbundet    i  12 år

och har en jätte  stark kropp.   i höstas    började jag  promenera

kl  7   på morgonen    ca   45  minuter      i  snabb  takt    , simmade     1   eller   2 dagar    i veckan    och  jick ner   ca  3  kilo

Demon-Rat
0

va bra det ska jag nog prova jag också, tack siberlina ;)

siberlina
0

ibland   är det jätte  tråkigt att  simma  ,menjag   brukar  trots det  simma 1 timma   per pass    och mår  alltid  super  bra  efteråt…så ge  inte upp.lycka till

kokosboll
0

Kanske du ska skaffa dig någon form av pulsklocka? Då kan du kolla hur din puls ligger varje gång du promenerar eller åker skidor, och jämföra det med vad som är bäst puls för fettförbränning (för det låter som att det är det du vill?). Jag kan inte vilket pulsspann det rör sig om i huvudet, men det finns säkert att ta reda på om du bara luskar runt lite… Glad

Demon-Rat
0

Okej det ska jag fixa ;)

kokosboll
0

Liten uppdatering….
För maximal fettförbränning ska man under träningen ligga på ca 76-78% av sin maxpuls.

SergeantHanna
0

Jag är nyfrälst cyklist! Bor 4-5 km från skolan, och lyckades tjata mig till en cykel i present av min make i början på hösten, just med motiveringen att om jag bara hade en cykel så skulle jag minsann cykla!

Uppförsbackar, det är fint det. De är bra för rumpan Flört

Att cykla är ju ett trevligt sätt att vardagsmotinera på och om man gillar att vara utomhus när man tränar. Föredrar man att vara inomhus (och det är ju lite halt tidvis den här årstiden) så kan man ju gå på spinning.

Jag har styrketränat förr, och haft gymkort men efter att jag gjorde värnplikt förra året så har jag hamnat i en svacka, där ingen motion känns rolig. Så cyklandet, det får räcka för mig för stunden.

Rubiinen
0

För mig funkade det inte alls med simning. Jag simmade ca 2km 4ggr/ vecka men märkte inget resultat alls. varken på vägen eller kroppsmått.

Jag håller nu på o ska gå ner i vikt och det mesta jag gör är att promenera varje dag i rask takt med hunden. Ska även träna innebandy basket och ki-box. Det är viktigt att variera sig så det inte blir tråkigt.

Demon-Rat
0

jag har faktiskt lyckets att gå ner i vikt bara genom att inte äta något före kl 7 och efter kl 19. Jag har gått ner 4.5 kg på 3 veckor typ. Jag e hur nöjd som helst.

siberlina
0

jag jick inte ned i vikt   speciellt   mycket  när  jag bara simmmade, men  när jag  kombinerade   med      promenader alt    gym   , så  märktes  det ganska   snabbt….

Demon-Rat
0

Okej ;)

Workouter
0

Du kan springa, simma, gå på spinning för kondis

yoga och pilates för att bli smidigare och få bättre balans

För styrka kan du antingen styrketräna på gym med fria vikter eller maskiner (se till att nån ger dig en genomgång först bara) sen kan du även gå på olika pass om du har ett gymkort. Tex på Sats finns det muskel, core, box, pt-cirkel mm.

Chocka kroppen är alltid bra, fastna inte för länge i samma träningsrutin, om du alltid går en timme tre gånger i veckan och på ett yogapass tex så lär sig kroppen det och slutar anstränga sig. Då får du lägga in nått som kroppen inte är van vid, tex springa istället för att gå, öka vikterna eller antalet repetitioner.

Så variera din träning sätt upp mål och utmana dig själv!

Demon-Rat
0

OKej det ska jag ha i minne nästa gång som jag ska träna. Tack så mycket :3

siddelina
0

Variera din träning, det är mitt recept. För någon vecka sen sprang jag vårruset för första gången. Var jätteupprymd när jag kom i mål och kände att WOW, jag fixade det!

Just nu är jag förkyld och kan inte springa. Men eftersom jag åker tåg till Borås ett par gånger i veckan, cyklar jag till tågstationen som är en sträcka på 1,6 km i lugnt tempo. Det tar lite tid, men jag få i gengäld massor av frisk luft och motion.

Jag säger som workouter: utmana dig själv! Du kan mer än du tror.

Lycka till!