pityriasis versicolor
Tror jag har fått det.. började förra året i maj att jag såg vita fläckar på låren.. syntes tydligare när jag solade.
Brydde mig inte så mkt, men sen så började jag få lite på armarna, under brösten, svanken, magen och nu tycker jag att jag ser små vita fläckar över hela kroppen..
Har kollat runt på internet och tycker att symptomen verkar stämma delvis. I vintras köpte jag fungoral som jag använde som duschcreme, men solade inte efter så jag vet inte om det hjälpte. Har köpt head and shoulders mjällschampo, vet inte om det hjälper för det står att man ska använda ett mjällschampo som innehåller selen, står inget om de på flaskan, men det gjorde det inte på fungoral flaskan heller. nån här som har haft pityriasis versicolor??
Vill få bort fläckarna, så jag kan få en jäms solbränna i sommar! Vill inte gå till läkaren.

Det första du ska göra innan du börjar att behandla dig med läkemedel. Fungoral är ju ett läkemedel. Det är faktiskt att söka för dina besvär.
Du har sökt på internet men kanske det inte är det du har ändå. Visst är det bra med all information man kan få via nätet men samtidigt så måste man veta vad man ska göra med den informationen.
Så sök läkare. Det kan va så att du har nåt som är enkelt att bota. Bara du låter en läkare titta på det och hjälpa dig.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Tycker även jag att du ska låta en läkare titta på dig. Om det är pityriasis versicolor ska det behandlas med selensulfid som en läkare skriver ut på recept.
Med vänliga hälsningar
Chess
#2 nej man behandlar med fungoral eller nått annat receptfritt mjällschampo som innehåller selen.
#3 Såg nu att det rekommenderade läkemedlet tydligen fanns receptfritt. Dock avråds det i bipacksedeln att påbörja behandling utan läkares ordination. (Är Selsun schampoo jag pratar om)
Undrar vart du har läst om denna åkomma då det helt klart är något som bör utredas av läkare.
Med vänliga hälsningar
Chess

# 0 Du ska absolut ha blivit kollad av en läkare innan du börjar självbehandla dig.
Även om det är receptfritt läkemedel så innebär det inte att det är ofarliga läkemedel.
Vad är det som gör att du är så säker på att du ställt rätt diagnos? Det finns en anledning till att läkarutbildningen är ganska lång.
För har du fått en spridning av dina utslag så kanske du behöver nån annan medicin. Nåt som tar på ett annat sätt.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Jag får också vita fläckar över hela mej. Väldigt tråkigt då även jag vill ha den fräscha solbrännan jag hade som barn.
Jag tror att jag kan ha Vitiligo.
Om det är det du har så finns det tyvärr inte så mycket att göra eftersom det inte finns några behandligar.
#6 Om du inte har kollat upp det hos läkare tycker jag att du ska göra det. Då det är vanligt ihop med andra autoimmuna sjukdomar, det finns även lindrande behandling.
Med vänliga hälsningar
Chess

#7 Funderar på att gå och få mina födelsemärken undersökta och då kan jag kanske fråga om de vita fläckarn samtidigt.
Har haft dem i ca 7 år, eller nått sånt. Farmor hade dom också, så jag har inte tänkt på att det kanske går att behandla.
Har inte ont av dem på annat sätt än att dom är missprydande och det är näst intill omöjligt att få en snygg solbränna.

#9 nej jag har inte varit iväg och kollat upp det. har du kollat upp dina?

#10 Nä, det har inte blivit av. Ska ta det i samband med "Melanoma Monday", eftersom jag inte har nå problem med mina vita fläckar. Är väldigt ljushyad, så jag tänkte kolla upp mina mörka fläckar. Fast jag utgår att det nog inte är nått med dom. Hoppas mest på att jag ska få ta bort en leverfläck som blir skavd under bh-bandet och ett annat som står ut. Vi får tyvärr inte ta bort leverfläckar på vårdcentralen där jag bor för dom har för hög arbetsbelatsning.

Nu har jag varit iväg. Var förvisso inte på Melanoma Monday utan bokade en tid på vårdcentralen för att ta bort några leverfläcker som sitter lite illa till.
När jag frågade sköterskan vad hon trodde det var för vita fläcker så trodde hon också att det var Vitiligo som jag har.
Inget farligt alltså =)