waran
hejsan.
jag undrar om det finns några som har ätit eller äter den blodförtunnande medicinen Waran och om ni i så fall har fått några biverkningar utav den, om så vill jag ju så klart veta vilka biverkningar.
jag har ätit waran sedan i slutet av augusti. och har inte fått några större märkbara biverkningar. magen har påverkats lite och sedan har jag fått andra "åkommor" som torr hud, ledvärk, stelhet och finnar, men jag vet inte om dessa är pga waranet eller inte. men skulle gärna vilja ha svar på det.. finns det någon annan som upplevt samma saker?
ingen ?
Jag har inte behövt ta Waran, men detta är vad FASS säger om läkemedlet. Ledvärk och stelhet står inte med som biverkningar, kanske något du bör kolla upp? Motionerar du mindre? Det kan ju vara en orsak =)
/Amanda
Med vänliga hälsningar
Chess

Kolla med din läkare. Waran är ett så potent läkemedel som det bara sätts in vid allvarliga sjukdomar.
Mycket kontroller för att se att värdena ligger rätt.
Misstänker att du har kontakt med nån sjuksköterska på en mottagning i samband med att dina kontrollprover tas. Prata med henne om dina funderingar.
Aldrig bra att gå o va orolig för nåt. Sen är medicinen av sån art att det knappast kan tas via nätet.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Tack för era svar.
jag har frågat om några av dessa saker och man får liksom inget riktigt svar :/ de säger oftast att de inte vet eller att de inte vet…
Jag tog upp detta här eftersom det skulle vara hjälpande men även intressant att höra vad andra upplevt av denna medicin.

Jag vill också bara råda dig till att prata med din sjuksköterska om dina funderingar.
Att läsa på nätet om olika mediciner och sjukdomstillstånd är något som jag själv är skeptisk till. Det ger aldrig hela bilden. För olika mediciner och olika sjukdomstillstånd kan verka på olika sätt i kombination med annat.
Och din sjuksköterska har ju ganska mycket skolning angående detta, och kan ge svar på dina specifika frågor så att svaren blir dom rätta.

# 4 Igen så tycker jag du ska prata med din sjuksköterska. Misstänker att du har kontakt med PK-mott. eller nån medicinmott. o där ska dom kunna ge dig svar.
Däremot så är inte lab.personalen de rätta att fråga utan den sjuksköterska du har kontakt med. Kan du inte få svar så kräv ett nytt läkarbesök.
Det är så otroligt viktigt med rätt medicinering med just Waran o då är det viktigt att patienten är införstådd med hur läkemedlet verkar. Vad som är biverkningar o vad som är normalt.
Sen är det viktigt att följa provtagningar o doseringar så det inte blir fel pga det.
Kan också va bra om du får dietistråd för det är en del mat man ska va försiktig med när man äter Waran.
Allt är ju viktigt så blodet inte blir för tunt eller för tjockt.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Jag åt Waran i 9-10 mån. märkte aldrig av någon biverkning.
jag har och ska åter igen prata med min läkare ang detta. men som jag sagt så vill jag höra andras upplevelse av denna medicin. waran är ju en "svår" medicin med..
det kan även vara trygt att ha det med sig när man pratar med sin läkare att man faktiskt har kommit i kontakt med andra som kanske upplever samma eller andra saker pga denna medicin..
ang finnarna som jag får i ansiktet och i hårbotten har jag fått bekräftat av flera personen som äter denna medicin att dom också har fått detta problem, en av dem en ganska bra vän. och det är skönt tycker jag att veta det, att man inte är konstig eller ensam om detta problem..

# 8 Det står inte med som biverkning i FASS detta med finnar. Som sällsynta biverkningar finns hudutslag o även håravfall o några till men inte som finnar.
Jag tycker att du ska kontakta din läkare ang dessa finnar du har. För är de att räkna med som de hudutslag så klassas som dom sällsynta biverkningar.
Så prata med din läkare snart tycker jag.
För en sällsynt biverkning är ju som sagt sällsynt.
Ha en bra dag! Mongu.
Jag äter waran. Började 13 april eftersom jag fick en blodpropp i axeln. Ska äta i minst 6 mån.
Håller på att ställa in dosen, det är ett fasligt flängande till Vc för att lämna blodprov.
Jag har inte märkt av några biverkningar, vad jag vet…
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!