Mineralvatten, bra eller dåligt?
Tittade nyss på reprisen av Debatt som handlade om överviktiga. Någon nämnde flyktigt mineralvatten, men inget mer.
Är mineralvatten med bubblor, som exempelvis Loka, bra eller dåligt för vikten?
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Det beror väl på vad det är i. Bubbelvatten med enbart smaksättning, alltså inget socker är helt ok. Bubblor fyller också magen. Jag blir mycket mättare av att dricka bubbelvatten till mat t.ex.
Sen finns det ju bubbelvatten där smaksättningen också innehåller socker etc. De är förstås sämre. Men vad jag har sett så är Loka och liknande helt ok. Som vatten, bara lite smak på.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||

Tror samma att de som inte innehåller nån form av socker eller sötningsmedel är bra.
För två år sen köpte jag en sodastream. Det har jag aldrig ångrat. Slipper bära och släpa på tunga flaskor utan tar av vårt vanliga kranvatten.
Sen kan man ju ha i smak om man så vill. Men det enda jag testat och då var det av ren nyfikenhet är julmust. Faktiskt så både smakade det och skummade lika som den man köper. Fast så klart lika onyttig som den köpta.
Jag brukar smaksätta med några droppar citron eller några gurkskivor.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Om man har problem med matsmältningen så kan det vara bra att utesluta mineralvatten då den störs av det.
#3 Ja det är väl det då. 
Jag kan ibland bli väldigt gasig av för mycket bubbler/läsk. Kan ibland ligga och rapa en hel natt om jag dricker för mycket på kvällen.
Men viktminsknings sett, så är det ju bara vatten med smak på.
#2 Vi har också en sodastreamer och vad vi älskar den! Finns massa goda smaker. Visst är det fortfarande socker i, men inte lika mycket som i vanlig läsk, och så mycket billigare. Sen finns det ju massa smaksättningar till vatten också, som inte har nåt socker alls. Precis som loka etc.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||

Flaskvatten i sig är rent slöseri på miljön, då vi har bra kranvatten i Sverige. Sodastreamer är bra för dom som vill ha bubblor i.
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
#5 Håller helt med…
Mycket av mineralvattnet vi köper innehåller just mineraler bl.a salter vilket kan binda vätskan i kroppen.
Bubblet är enbart för smakens skull.
Vi har överlag bra dricksvatten i Sverige så att använda kranvatten är både bättre mot kroppen och miljön.
Kranvatten kan smaksättas med ex. citron, lime gurka, m.m. kanske med lite is.
/Maria
Jag köpte ofta mineralvatten förut och hade med en flaska till jobbet i stort sett varje dag. Nu har jag med en flaska vatten och det går lika bra. Behöver jag bubblor för att jag har håll eller liknande tar jag samarin.
Vi investerade i en SodaStream till jul mest för att jag var så less på alla tomglas och burkar som var överallt i huset. Och detta släpande till och från affären, onödigt.Maken protesterade hejvilt men använder den mest av oss alla.
Jag har tidigare tyckt att denna maskin varit fruktansvärt onödig men ändrat uppfattning och hittat en del smaker som är riktigt bra. Dock inte SodaStreams eget märke som innehåller sötningsmedel och pyser över när man gjort läsken. Det finns ett annat fabrikat som är mycket godare och billigare, deras must smakar jättebra även apelsindrycken, har även en citronsmak till bordsvatten som är ganska bra. Provade även att göra av svartvinbärs lättdryck (måltidsdryck) och det smakade jätte gott.Man kan smaksätta med vad man vill om man vill ha bubbelvatten. Jag föredrar dock vanligt vatten till mat eller om man är törstig.
Tatsu
Man kan tycka att man är miljövänlig när man använder sodastreamer istället för att köpa vatten på flaska men man glömmer att alla dessa "tuber" fraktas ofta över hela Europa.
/Maria
#8 Men så är det ju med allt. Och ser man det stort så håller ju en tub gas ungefär en månads flitigt användande, och en burk med extrakt till många många liter.
Men nu var det ju inte miljövändigt som frågan var om, utan huruvida det var bra om man ville gå ner i vikt eller inte.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||

Om ni vill fortsätta diskussionen, gå till miljö.ifokus där jag precis har startat en tråd om det ämnet.
Om man går ner i vikt har jag ingen aning om, och jag vill inte testa. Väger för lite redan
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
Det var någon som sa till mig för länge sedan att om man har problem med magkatarr och mycket magsyra ska man inte dricka så mycket av kolsyrat vatten för det blir värre då.
Vet inte om det är sant eller ej./Tatsu
Jag vet inte heller riktigt vad som är sant eller inte, har någonstans i bakhuvudet, vet inte riktigt var det kommer ifrån, att om man vill "krympa" magen, eller komprimera den (oj, nu kommer inte rätt ord fram), så skulle man undvika kolsyrat vatten.
Men om jag drömt det, eller om det är sant vet jag inte.
// David

# 11 Vet inte heller om det är så men det låter rimligt tycker jag.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#11 Jo, det kan jag bekräfta. Har kronisk magkatarr och några klunkar läsk räcker för att resten av dagen ska vara förstörd för min del.
Vi har faktiskt, peppar peppar, riktigt gott kranvatten här, så nu ska jag både vara miljösmart, och testa att dricka vanligt vatten, och se om magen lugnar ner sig, och att jag förlorar en del vätska som jag tror att min rondör beror på 
// David