Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 6869 ggr
kalindas
0

Sjögrens syndrom

Har efter en kraftig spottkötelinflammation fått problem med saliv, smak, luktsinne och mina ögon. Har jag tur så är detta övergående. Men läkarna misstänker Sjögrens syndrom..Rynkar på näsan
Är det någon här som har detta och hur fungerar det i vardagen? Vilka problem har ni i så fall?

/Elisa

Fialotta2
0

Om du vill har mer information om Sjögrens syndrom kan du hitta det på Riksföreningen Sjögrens syndrom hemsida och på Reumatikerförundets hemsida.

Jag har inte fått diagnosen Sjögrens syndrom, men det finns misstankar om det. Som jag ser det, så är det bra att vara infomerad, om man ska tala med läkare.

Jag har sköra slemhinnor i hela kroppen, torr i munnen och dålig kvalite på tårarna. Sedan har jag värk i leder och är trött i skov, men jag tar dagen som den kommer och det går att leva med problemen. Jag har också en släkting som hade Sjögrens syndrom då hon levde.

Det gäller att få den hjälp man behöver och även be om det.

Lycka till!

kalindas
0

Jo jag har redan varit inne och läst på deras hemsida. Förhoppningsvis lider jag bara av sviterna från spottkörtelinflammationen.
Men jag får se vad de säger på Spenshult.

/Elisa

Fialotta2
0

#2 Jag hoppas för din skull att det är spottkörtelinflammation som du har. Sjögrens är en sjukdom som man inte vill ha, men vilken vill man igentligen ha, om man får slippa?

Spenshult kan nog hjälpa dig. Jag har inte själv varit dit, men jag har hört och läst att de är bra.

kalindas
0

Håller med dej att Sjögrens inte är något man vill ha. Smärta kan man "oftast" dämpa med medicin.
Men vad gör man med dålig syn, ingen saliv och luktsinne?
Man mister lixom livsglädjen då.Rynkar på näsan
Har jag som nu så är det inga större problem. Så länge jag inte glömmer att ta med mig vattenflaska.
Men innan kunde jag knappt gå en meter utan vatten och synen gjorde att jag inte kunde köra bil. Tänderna har bara på dessa veckor tagit stor skada.
Jag hoppas verkligen att jag får slippa allt detta. Tänker på dej och de som har det ännu värre.
Hur orkar ni?

/Elisa

[SvenA]
0

#4Det går alldeles utmärkt att leve med dålig syn till och med om är gravt synskadad

kalindas
0

Jo. Synen klarar jag. Då jag själv redan nu har en ganska kraftig närsynthet. Mest tråkigt att inte få köra bil.

Det jag mest skulle sakna är smaken av mat och tillgången till saliv. Svårt med dåligt luktsinne. För det är otroligt jobbigt! Likaså att inte ha tårvätska. Då detta gör att ögonen värker och svider.

/Elisa

[SvenA]
0

Att sakna luktdinne och annat som du räknar upp kan kag förstå om du tycker det är jobbigt

Särkilt om ögonen svider

Men man lär sig att leva med det mesta

kalindas
0

Jo man gör ju det…
Nu mår jag relativt bra, så förhoppningsvis blir det inte så allvarligt.
Håll tummarna…Glad

/Elisa

Fialotta2
0

#4 Det går bra att leva även om man har många sjukdomar och krämpor.

När jag blev whiplashskadad var det väldigt tungt från början. Då jag insåg att det inte skulle bli bra. Det var svart några månader, men så en dag läste jag en bok av Betty Shine. Där hon skrev att man ska glädjas åt det lilla och ta en dag i taget. Då började jag titta på blommor, träd och annat i naturen och följde deras utveckling och skönhet. Jag försökte glömma allt som var dåligt och tänka på allt roligt och det jag kunde göra istället På det viset blev livet lättare och roligare att leva. Det är inte lätt och vissa dagar är botten, men då är det dax tänka om igen. Man måste ändå tillåta sig att ha dåliga dagar.

Det är roligt att se, att du känner dig bättre. Förhoppningsvis är det "bara" en spottkörtelinflammation ändå.Glad

Försök att tänka positivt så blir det lättare att leva.Glad

Ha det så gott.