PFS
Är det någon mer än jag som känner av PFS (Preförkylnings syndrom)?
Jag känner av det på samma sätt som andra känner av PMS.
"Det är ofta de psykiska symptomen som dominerar vid PMS. Stämningsläget förändras i rikting mot nedstämdhet och kvinnan blir känslomässigt instabil. Det gäller allt mellan "att känna sig olycklig" (vara dysforisk) till verklig depression. Däremellan ligger tendens att bli irriterad, intolerant, orolig, grälsjuk och aggressiv."
Någon/några dagar före förkylning så blir jag nedstämd sedan irriterad, intolerant, orolig och grälsjuk.
Sedan får jag förkylningsafte och blir förkyld. Då blir jag lugn igen.
Är det någon som känner igen sig?
Nu vet jag inte om jag retar upp någon men jag avskyr alla dessa "moderna diagnoser" och detta var bland de löjligaste jag hört.
Det är klart att man känner sig "kass" innan en förkylning bryter ut men att det ska ha en egen diagnos "bokstavskombination"/ diagnos verkar helt befängt.
Skulle människor sluta att känna efter och leta efter symtom så skulle livet bli så mycket enklare för många.
Skit i media och all skrämselpropaganda och använd lite sunt förnuft istället.
(Ursäkta om jag verkar elak…)
/Maria
#1 Det är väl det som är ett stort fel att folk känner efter alldeles för mycket om man inte har några krämpor och man måste alltid ha ett namn på saker och ting och man verkar ha dåligt tålamod att avakta och se vad som händer

1#-2# Jag vet ju inte om att det är det som är feltet förrän jag redan blivit förkyld och därför kan reflektera bakåt att det varit så.
Jag kör på och går bara till doktorn när jag blir kallad för hjärtat med jämna mellanrum, så jag känner mej lite sårad att bli kallad gnällkärring som känner efter före 
Och att man vill ha namn på saker och ting beror ju på att det underlättar när man pratar istället för att rabbla alla symptom.
Jag var intresserad att höra om det var någon mer som kände av detta, men nu är det nog ingen som vågar svara, så jag får väll fortsätta undra.
Som jag skrev redan i mitt första inlägg så bad jag om ursäkt i förväg så att säga. Jag kallade dig heller inte för gnällkärring.
Precis som jag skrev så tror jag att de flesta människor känner sig kassa innan en förkylning bryter ut men jag undrar bara varför man ska analysera hur man känt och så så vidare.
Det hjälper liksom inte utan nästa gång man känner sig kass så vet man ju att man kanske är på väg att bli förkyld.
Man lär känna sin egen kropp helt enkelt.
/Maria
#3 Det är väl ingen som kallat dig gnällkäring
jag kommenterade vad #1 sa och inte vad du sa i ditt inlägg #0

#4-#5 Då vet jag.
Jag tycker också att folk kan känna efter för mycket ibland och så fort dom hostar lite så söker dom på Google och tror att dom har KOL, fast dom egentligen är förkyld.
Jag tror också på att vänta och se vad som händer, men till en viss gränns.
Om jag hade vetat för ett år sedan vad jag vet idag så hade jag sökt tidigare för en aneurysm på ett blodkärl som sprack hela tiden och hade sluppit lida ett år i onödan.
Men som sagt, man måste lära sig att känna sin egen kropp och det gör man väll lättast genom att känna efter, eller?
Men det här var lite OT. Grundfrågan är fortfarande om det är någon som känner sig grinigare eller ledsnare före förkylning.
Jag skulle iställer vilja fråga frågan hur många som INTE mår dåligt innan förkyldning. Eller som känner sig lite konstiga.
Men att jämföra det med PMS, det är för mig löjligt. Har man inte haft PMS, så bör man heller inte snacka om det ;) Garanterar att PMS är väldigt annorlunda än det du känner innan du blir förkyld. Det har nämligen med hormoner att göra.
Jag tror inte att det är så att folk brukar gå omkring och känna efter för att leta fel utan offta tvärtom,när man är på väg att bli sjuk signalerar kroppen för att påvisa att den är i oballans. Om man lyssnar på kroppen kan man kanske förebygga eller lindra vissa sjukdomar med stärkande medel och vila så imunförsvaret får en chans,istället för att bara ignorera signalerna och köra slut på kroppen.
Men av nån får man en känsla av att det anses vara skamligt och fult att visa att man inte mår bra,man ska alltid vara frisk och stark det är duktigt.
Jag har aldrig hört begreppet "PFS" förut men jag tycker inte att det är något att reta upp sej på, tyckte faktiskt att det lät lite komiskt. Jag tror i allafall att PFS är vanligt.
~ mayolica ~

Jag har inte märkt av några direkta humörsvängningar innan jag blir förkyld.
Med vänliga hälsningar
Chess
Visst blir man hängig och grinig innan en förkylning bryter ut och väldigt trött. Jag tycker att man kan märka av när barnen höll på att bli sjuk pga de oftast blev "griniga" arga för minsta småsak och klängiga. Men det är väl ett sätt för dem att tala om att de inte mår riktigt bra.
När man inte riktigt orkar med sig själv för att man är sjuk eller håller på att bli, gör väl att man inte orkar med andra heller. Man blir snäsig och grinig. Ofta tänker man väl att - Vad jag mår konstigt håller jag på att bli förkyld? eller hur.
Någon jämförelse med PMS har jag aldrig ens tänkt tanken men P:et står ju för pre=före så Före förkylning symptom är nog ganska vanligt men jag har aldrig hört ett namn satt på det.
Tatsu