Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallergier
Läst 5000 ggr
[tililili]
0

frågor om glutenintollerans

Kan anorexi vara en utlösande anledning till glutenintollerns?

Har inte kännt av det när jag var yngre, men har sedan jag började äta mer normalt igen haft problem med magen, vilket gick över när jag började äta glutenfritt.

Är glutenintollerans "absolut"?                                    Jag menar kan man vara glutenkänslig, och kunna äta lite gluten?

mongu
0

Har du fått diagnosen glutenintolerant? För jag tycker det ska utredas så du inte låter bli en massa mat som du skulle kunna äta.

Man kan inte äta lite gluten om man är glutenintolerant då är det glutenfri kost som gäller.

Läs mera på den här länken så får du svar:

http://www.vardguiden.se/templates/Article.aspx?Articleid=3753

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[tililili]
0

Jag har inte blivit utredd. Men börjde i julas äta efter LCHF och blev då bra i magen. Dock vill jag inte fortsätta, jobbig kosthållning, och har börjat äta mer normal kost igen, dock utan gluten eftersom jag vid de tillfällen jag ätit ngt med mjöl blivit dålig igen.

Det står ju på sidan som du länkade till att känsligheten kan variera, betyder inte det att man kanske inte behöver vara strikt glutenfri, om man har tur?

Har flera ggr tagit blodprov för gluten pga min dåliga mage, men de visar inget, men min doktor säger att de är väldigt osäkra, att man måste kolla i tarmen för att vara säker.

[tililili]
0

Det står visst även att vissa människor med tarmproblem kan må tillfälligt bättre av glutenfrikost utan att vara intollerant, varför? och varför håller det inte i längden?

mongu
0

# 2 Men det måste ha funnits misstanke om att du kan va glutenintolerant då det tagits blodprov på dig, eller hur? Kanske kan det va en bra idé att fortsätta med den utredningen, eller vad säger din läkare?

Nej så tolkar inte jag det. Att känslighet kan variera tolkar jag som att man kan ha olika grad av intoleransen. Men då den gör att tarmen fungerar sämre och därmed ger det ett sämre upptag av olika ämnen som kroppen behöver.

Om du läst igenom står det också att man ska vänta med en glutenfri kost tills dess att en utredning är gjord. Det är för att om man själv börjar att ta bort gluten och det görs en utredning så kan den visa fel. Därför är det bättre att ha en öppen dialog med den läkare man har så det inte blir missar. För det är inte bara så enkelt att utesluta all gluten ur kosten. Det finns i väldigt mycket.

Sen är det lurigt. För inte alltid tänker man kanske på att det kan va nåt som innehåller gluten. Hur är det med mat på restauranger? Det finns många fällor. Samma med kaffebröd det kan va utan mjöl men kanske det är en form som det varit ströbröd i. Sen kan det finnas mjöl i olika produkter man köper så det gäller att läsa alla innehållsdeklarationer noga.

Det finns de som har glutenintolerans som är så känsliga att dom inte ens kan ta smör ur en öppnad förpackning om det bretts en macka med smör därifrån så det kommit minimalt med spår av gluten i förpackningen.

På din sista fråga om varför vissa med tarmproblem kan må tillfälligt bättre har jag inte exakt svar men det kan va så att magen av nån anledning är så känslig. Kan till exempel va efter nån infektion. Då den är så känslig så reagerar den på det mesta och mår då bättre när man håller en diet.

Däremot så är det en livslång diet som gäller. Vad och hur man ska äta bör man få hjälp med av en dietist.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[tililili]
0

har haft olika allergier så länge jag minns och när jag nu i omkring ett år har haft mkt gaser och mkt ont i magen så har vi uteslutit och testat det mesta, därav gluten blodprovet, det var liksom, "vi kollar det med när vi ändå håller på"

Men det visade inget, så då trodde vi inte att det var det…

Föds man med Celiaki, eller kan man få det senare, av ngn anledning.

Har även läst om allergi mot sädesslag, som verkade vara ngt annat än celiaki, vad är det för skillnad och hur vet man vilket man har? Vart hittar man information om det?

mongu
0

Jag tror att man kan få det senare. Alltså även som vuxen.  Jag letade lite på nätet och hittade en sida där det står lite om detta. Lägger in den här:

http://www.netdoktor.se/astma-allergi/?_PageId=736

Ha en bra dag! Mongu.

[SvenA]
0

#5 Jag har sagt det förut och jag säger det igen

Hemmagjorda förkortningar acepteras inte här på denna sajt och kan du inte respektera detta och sluta med alla förkortningar så är du inte välkommen att skriva här längre

Det är meningen att santliga som besöker sajten ska förstå vad alla skriver utan att behöva ett eget Lexikon över alla konstiga hemmagjorda förkortningar

Att jag tar upp det här beror på att du inte har aktiverat din egen sida så jag kan kontakta dig vi ett privat medelande