Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 8783 ggr
[tililili]
2009-04-17 21:22
0

´Bra skor?

Någon som har koll på vilka skomärken som anses "bra" för fötterna och koppen. Som har vanliga skor, inte gymnastik.

Enda jag vet är ecco…

Mitralis
2009-04-17 22:29
0

ecco

[tililili]
2009-04-17 23:15
0

annars då?

finns det inte ngt mer märke?

vill ha mer att välja på

Mitralis
2009-04-17 23:18
0

Äh, såg inte att du hade skrivit ecco längst ner. *sorry*

[tililili]
2009-04-17 23:21
0

lugnt, men du vet inget mer?

Mitralis
2009-04-17 23:26
0

Inte på rak arm. Kan höra med en tjej som jobbar i skobutik när jag träffar henne på måndag. Men hon säger nog ecco hon oxå, för hon jobbar i en sån butik =)

[SvenA]
2009-04-18 00:08
0

Det finns bra skor hos ortopedskomakare en del av dessa företag har egna butiker

moondancer
2009-04-18 00:08
0

Gå till en friluftsbutik, som tillexempel uteliv (här i linköping är dom väldigt kunniga om man frågar dom)

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Tatsu
2009-04-18 00:41
0

Vi säljer skor från ett tyskt fabrikat som heter Wendel och Marco Tozzi, de har jätte sköna sulor och bra passform perfekt för ömma fötter. De har "stötdämpare" i klackarna och många av skorna är så mjuka att de är som tofflor.De gör allt från snygga sandaler till tuffa stövlar, finns både i skinn och syntet till hyfsade priser.

Vi säljer även Sköna Marie men deras sulor har blivit hårdare.
Andra fabrikat som gör bra skor är Hästens och Rhodes samt flera finska fabrikat gör bra skor.

Tatsu
2009-04-18 00:41
0

Jag lägger in en länk så kan du kolla lite på deras skor ett annat av deras fabrikat heter Caprice.

www.caprice.de och klicka på Innovative Products så ser du vad jag menar med sköna skor. Vårens modeller finns också med men det är inte säkert att alla säljs i Sverige.

Sehvrin
2009-04-18 01:05
0

Har inte riktigt koll på skomärken, men när jag var hos en skobutik som gör fotriktiga specialinlägg så fick jag veta att man skulle kolla efter tre saker:

• Att man inte ska kunna vrida på skon (typ som en disktrasa)
  • Att partiet vid hälen är stabilt
  • Att sulan är uttagbar så man kan stoppa i inlägg.

Inte riktigt vad som frågades efter, men jag hoppas att det hjälper ändå Glad

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

piri-piri
2009-04-18 01:13
0

Arcopedico

[tililili]
2009-04-18 11:30
0

TAck för svaren:)

Bor i en liten stad, med bara en skoaffär…

Detta är deras sortiment

• Aco
  • Adidas
  • Ara
  • Bellezza
  • Birkenstock
  • Björn Borg
  • Broadway
  • Bullboxer
  • Båstad Original
  • Clark's
  • Converse
  • Diesel
  • Ecco
  • Esprit
  • Gabor
  • Gant
  • Gino Ventori
  • Hush Puppies
  • Hästen
  • Jana
  • Jenny
  • KMB
  • Lacoste
  • Le Coq Sportif
  • Lloyd
  • Marc O'Polo
  • Mjus
  • Nike
  • Penelope
  • Peter Kaiser
  • Puma
  • Replay
  • Rieker ? (är de bra?)
  • Rockport
  • Rohde
  • Scholl
  • Shepard
  • Sixtyseven
  • Skechers
  • Sköna Marie
  • Sthlm DG
  • Tamaris
  • Timberland
  • Tommy Hillfiger
  • Vagabond
  • Via Vai
  • Viking
  • Wildflower

något som ni känner till?

Salladshataren
2009-04-18 11:39
0

Scholl ska också vara bra märke

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

[SvenA]
2009-04-18 11:46
0

#12 Det är inte tillåtet medreklam för ett specefikt företag på sajten därför har jag redigerat ditt inlägg och tagit bort företagsnamnet

[tililili]
2009-04-18 11:58
0

är inte #8 mer reklam då?

än att jag talar om vilken sko affär som finnsObestämd

Mitralis
2009-04-18 12:13
0

#15 Jag är också lite förvirrad över detta.
Trodde att det var okej att skriva om företagsnamn, men inte att sälja själv. Tips om kakburken, panduro vilket märke på hudkräm som är bäst och vart jag köpt den osv trodde jag var okej.
Jag trodde att det var så att jag inte får göra reklam för till exempel smycken jag gjort själv och sälja dem på iFokus.

Tatsu
2009-04-18 12:14
0

#15 Jag talade bara om vilka skor som var sköna och hänvisade till detta märke eftersom frågan var om vi kände till några bra fabrikat.

Jag säljer skor och kläder är detta min erfarenhet pga mina dåliga fötter.
Om det uppfattades som reklam tänkte jag inte på i alla fall eftersom det förekom andra märken i samma tråd.

tatsu

ps
Er skoaffär verkar väldigt välsorterad med olika fabrikat, så många olika hittar man inte på alla skobutiker, var rädd om den och handla på orten där du bor.Ge dig tid att prova ut en skön sko, de hjälper säkert dig.
ds

Åsa S
2009-04-18 12:16
0

Jag tycker INTE att det finns några bra skor alls i vanliga skobutiker speciellt inte då man är tjej (skorna är mera för att se fin ut inte att man ska kunna gå i dem), Ecco och liknande är inte värt priset. Jag köper nästan alla mina skor i sportbutiken numera walkingskor är bättre att gå i än Ecco, samt de brukar ha bättre pris. Jag går uppåt 1mil per dag jag kan inte ha sån skit de säljer i vanliga skobutiker då får man ont i fötter, knän och rygg. +Det är geggiga grusvägar och liknande här så man behöver rejälare skor.

De flesta skobutiker verkar tro att 100% av sveriges befolkning bor i storstad och är uppklädda och trippar fram några meter här och där i helt vanvettiga skor. Försök hitta ett bra utbud av gummistövlar i en vanlig skobutik med damavdelning, det finns oftast inte.

(MBT skor finns numera i promenadskoformat men de är forfarande för dyra för att jag ska köpa ett par)

Tatsu
2009-04-18 12:24
0

Det är lite synd att många av er som ställer frågor och skriver här och på många andra sajter inte har någon presentation eller aktiverad egen sida för då kunde man skicka ett mail direkt till er och inte göra "reklam"./tatsu

[SvenA]
2009-04-18 13:06
0

#15 i inlägget i #8 förekonner det ingen reklan för ett specifikr företag som säljer det fabrikkatet det finns alltså flera affärer som säljer detta fabrikatet

Du gjorde reklam för en specifik affär det var detta som jag tog bort

#16 Att tala rent generellt om olika produkter är inte reklam men så fort du talar om att butik NN säljer en viss produkt så är det reklam för företaget NN och det är det som gäller på dennna sajt

Reglerna på de olika sajterna kan vara olika det är vi sajtvärdar som bestämmer reglerna själva

Om du läser skrivreglerna här på denna sajt frangår det att reklam på sajten inte är tillåten utan sajtvärdens medgivande och att man alltid ska fråga innan reklam läggs upp på sajten

Mitralis
2009-04-18 13:12
0

#20 Tack, då vet jagGlad

murkla
2009-04-18 13:13
0

Finns de inte skor som är runda  sulan som man nästa rullar fram i. Vet ni vad jag menar?

Chestnut
2009-04-18 13:16
0

#22 MBT heter dem! Hört att de ska vara jättebra.

Med vänliga hälsningar
Chess

[tililili]
2009-04-18 15:00
0

Aja, det där med reklam eller inte förstår jag mig inte på…så det "dritter" jag iTungan ute

#18 jo jag brukar också köpa mina skor i sportaffärer:) men skulle vilja ha något "lite finare" och svalare nu till sommaren,

men ändå kunna gå i dem en hel dag och nån liten promenad utan att få ont i fötterna.

förresten så kanske inte vår butik, här hemma har alla dessa skor, men det är de märken de "använder"

estetia
2009-04-18 17:44
0

MBT-skor är de bästa skor jag någonsin köpt. Fick prova ett par sådana när jag var hos ortopeden för att beställa nya skoinlägg. Det var helt underbart för första gången kunde jag gå och stå utan att få ont i ryggen och fötterna, helt underbart. 

Sen dess har jag endast använt de skorna både ute och inne. Ska köpa inneskor när jag får råd. De är tyvärr dyra drygt 2000 kronor.

De minskar belastingen på knän och höfter bland annat.

klicka på MBT-länken i början eller sök på MBT på Google för att läsa mer.

Finns kopior på MBT som är billigare men de jag provat är inte alls lika sköna utan hårda och konstiga.

Fialotta2
2009-04-18 21:02
0

För mig fungerar Rieker bra. De är sköna att gå i, även under längre tid. Mina Rieker är de bästa jag har haft på länge. Jag har som krav på mina skor att de ska vara skön att ha på, gå i och vara snygga och det är Rieker, enligt min smak. Jag har tidigare prövat ecco, men de passade inte mig.

En del av Riekers modeller har så man kan ta bort innersulan och lägga i egna inlägg.

Det är svårt att hitta skor som passar en själv. Det som fungerar bra för, en passar inte en annan. Sedan är det också att smaken är som baken, delad.

Lill-Kisse
2009-04-24 23:46
0

Jag tror inte att ett visst skomärke som passar just mig automatiskt kan rekommenderas till någon annan. I stället tror jag att man måste bli medveten om hur de egna fötterna fungerar och vad de behöver. Sedan gäller det att vara konsekvent med att hålla sig till de skotyper fötterna mår bra i.

Just mina fötter tycker om mjuka klackar så att skorna fjädrar lite även på hårt underlag. I hälen vill jag ha stadigt stöd (inte öppen häl) och i främre delen av skon vill jag ha exakt passform efter min form på foten, inte för vida och inget som klämmer åt.

Hemma går jag omkring i strumplästen. Då får fötterna andas och röra sig helt naturligt. Det känns också bra.

[tililili]
2009-04-25 11:45
0

#27 tror att du har rätt, ville ha lite vägledning om vilka sorters skor anses bra, så man vet vart man ska börja leta.

Nu har jag köpt ett par skor, men framför allt har jag köp ett par inlägg!!

Insåg att det gjorde så mkt att nu kan jag nog köpa vilka skor jag vill, innan har jag fått ont i benhinnorna på en halvdag i "dåliga" skor.