Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 4148 ggr
lingo-lovers
0

Ont i magen

Jag har haft ont i magen sen sommaren 2008. 

Så jag gick till vårdcentralen och fick medecin.

Det gick över på ett tag men sen kom det tillbaka så jag fick mer medecin.

Jag har varit på vårdcentralen (en gång sjukhuset) med ont i magen ca 3-4 ggr.

Sen har det varit bra, men nu har det kommit tillbaka igen fast det känns inte på samma sätt som förut.

Nu känns det som att jag drar in magen och idag har jag inte varit hungrig eller nånting, bara väldigt törstig.

Och ibland så *blixtrar* det till i magen och sen går över igen.

Det är inte så lika ofta nu längre, men kan ändå hända då och då.

Mitralis
0

Sa dom inte vad det var för fel när du fick medicin?

lingo-lovers
0

1# dom hittade inget som var fel

Chestnut
0

Vilken medicin fick du? Tagit några prover?

Med vänliga hälsningar
Chess

Ylva-Li
0

Har du fått göra några större undersökningar? Endoskopi osv? tjata på läkarna att de inte ger upp!

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Mitralis
0

Allmänt
Man kan få ont i magen av många anledningar och det är inte alltid det går att hitta någon tydlig orsak till besvären.

Om man plötsligt får ont i magen kan det till exempel bero på en maginfektion, blindtarmsinflammation eller någon annan sjukdom. Har man ont i magen under en längre tid kan orsaken vara exempelvis förstoppning, läkemedel eller stress.

Behandling
Om man får ont i magen ska man först tänka efter om det finns en enkel förklaring som till exempel förstoppning eller stress. Då kan man oftast få besvären att gå över genom att exempelvis äta annorlunda, stressa mindre eller använda receptfria läkemedel.

Den behandling man får av vården när man har ont i magen beror på vad som orsakar besvären.

När ska man söka vård?
De allra flesta som får ont i magen behöver inte söka vård eftersom besvären brukar gå över av sig själv.

Om man samtidigt har andra symtom, smärtan inte går över, smärtan förvärras eller om man är osäker på varför man har ont ska man ringa sjukvårdsrådgivningen eller kontakta en vårdcentral.

Man ska söka vård direkt på en vårdcentral eller akutmottagning om

* smärtan kommer plötsligt, är mycket intensiv eller flyttar sig
* man har fått ont efter till exempel ett slag
* man börjar bli matt, yr eller svimmar.

Man kan alltid ringa sjukvårdsrådgivningen för att få råd.

Magont ska alltid tas på allvar
Magont kan bero på många olika saker. Det kan finnas enkla orsaker där besvären går över av sig själva utan behandling, men det kan också finnas allvarliga och till och med livshotande orsaker till varför man har ont i magen.

Om man inte känner igen det onda och inte hittar någon naturlig förklaring till att man har ont, eller om smärtorna inte går över, ska man söka läkare. Det kan vara lämpligt att först ringa vårdcentralen eller sjukvårdsrådgivningen. Där kan man få råd om man ska söka akut eller om det är bättre att beställa en tid på vårdcentralen.

Källa: http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=25812

http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=25813&PreView=

Det bästa är nog att du söker läkare igen, så dom får göra en ordentlig undersökning.

Om du söker på magont så kommer du att få upp en hel lista med tänkbara orsaker.

lingo-lovers
0

#3 pencelin 2 ggr den sista var brusmedecin av något slag

några prover mest blodprover

Mitralis
0

Fick du penicillin fast dom inte hittade nått fel?!

Chestnut
0

#6 Ingen gastroskopi? Protonpumpshämmare (Omeprazol t ex)? Sa läkaren varför du fick pencillin? Det är inget man bara skriver ut utan anledning.

Med vänliga hälsningar
Chess

Mitralis
0

Är du säker på att det är magen som gör ont? Det finns många organ i närheten som det kan vara istället. Gallan, njurarna, levern, diafragman, livmodern.

rockygubben
0

Be att dom gör en ultraljud,där kan dom se vad som orsakar det onda.

lingo-lovers
0

#9 det är ungefär mitt på

Mitralis
0

Magsäcken ligger överst till vänster i bukhålan, alldeles under mellangärdet. Framtill är den nästan helt täckt av levern och bröstkorgen. Den översta tjocka delen når normalt upp under den vänstra bröstvårtan medan den nedre ligger i maggropen. Till höger om magsäcken ligger levern, till vänster mjälten. http://sv.wikipedia.org/wiki/Mags%C3%A4ck

Hittar tyvärr ingen bra bild på vart alla inre organ sitter men här är en http://distwall.se/bs/fakta/kroppen.jpg

Se till att läkanra inte bara fokuserar sig på magen, utan tittar runt lite på vad mer som kan vara fel.

Songhios
0

Jag har också haft ont i magen till och från i en massa år.

Till sist testade jag zonterapi. Morgonen efter första behandlingen vaknade jag av illamående. Herregud vad jag kräktes + fick sitta på toa. Var helt slut och som tur var det helg så jag kunde ligga och vila mycket. Men sen vände det och fick behandling 4 ggr till och blev helt bra. Nu går jag på behandlingen nån gång vid behov när jag känner att det börjar komma tillbaks. Men jag är fri LÄNGE efter en behandling. Trodde det var humbug att bli klämd under fötterna och bli bra. Men för mig fungerade det. Det är en vän till mig som gör det och hon har berättat om många hon hjälpt. Migrän, värk m.m. Värt ett försök tycker jag.

//Inga-Lill