Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: allmänt-övrigt
Läst 1223 ggr
[SvenA]
0

Punkter frågeteckenUtropstecken

Ni som envisas med att lägga in en massa tecken i era inlägg borde läsa Artikeln

Underlätta för synskadade

Det är nämligen väldig jobbigt att höra alla dessa tecken efter varandra och det gör att man inte läser era inlägg vilket drabbar er själva

Prova själva att läsa alla tecken högt så kanske ni förstår oss som läser med skärmläsarenärr man hör ordet upprepas en massa gånger efter varandra

Chestnut
0

Viktigt att vi allihop tänker på detta! Det räcker med ett tecken.

Med vänliga hälsningar
Chess

Sehvrin
0

#0 kan tänka mig att utropstecken och frågetecken är jobbiga, men jag funderar lite på punkter: Ibland vill man ju visa en tankepaus genom att ha tre punkter på rad och själv tycker jag inte att "punkt punkt punkt" är jobbigt att läsa ut. Jag använder det till och med när jag talar med mina kompisar ibland.

Så min undran är om tre punkter i rad är okej att skriva?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Maria
0

Jag tror inte man medvetet envisas med att lägga in olika tecken utan det sker automatiskt. De flesta är ju trots allt seende och då nyanserar man sin text bättre. Det är alltid svårt att enbart kommunicera i text och då blir detta ett hjälpmedel.

Givetvis är det bra att bli påmind om att alla inte kan se.

/Maria

[SvenA]
0

#2 Är det bara tre punkter i ett inlägg går det bra men när var och varannanrad innehållrr massa punkter i rad blir det jobbigt att höra och om det är så så slutar jag att lyssna på detta inlägg och det drabbar ju den som skriver själv genom att det är mindre antal sommläser dessa inlägg

Och det kan ju vara något viktigt längre fram i texten som inte kommer fram då så det är textförfattaren som förlorar mest på att sätta ut alla dessa tecken

Jag vet många seende som också tycker att det är jobbigt med alla dessa tecken och inte läser sådana texter