Smärta i nyckelbenet
Jag hjälpte pappa att bära grinder för flera veckor sen. Dagen efter jag hade hjälpt honom så hade jag något så fruktansvärt ont i nyckelbenet. Och hade det under en tid. Nu har jag ont i nyckelbenet från och till, speciellt när jag arbetar. Men smärtan kan komma utan förvarning, det gör så ont så jag vill bara sätta mig ner och skrika och gråta. För det gör så jävla ont…
Ska jag gå till läkaren? Kan de göra något åt det?
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
Det kan ju vara muskler eller något bara, vet det själv efter att jag har hjälpt till med något tungt. Men om du känner att du har ont så kan du känna på nyckelbenet på båda sidorna och se om det känns onormalt.

#1 Tror man gör så för känna om man har brötit nyckelbenet. Kan vara inflammerad muskelfäste. Har även ont i axlen och nacken, tror inflammationen har spritt sig 
Jag tycker att som du skriver i #2, låter det som en inflammation. Skulle kolla upp det på vårdcentral om det inte ger sig snart eller sprider sig, ju längre man går med en inflammation desto längre tid tar det att bli av med den sen :/
Lite "hemmatips" är att lägga något varmt på (vissa hävdar att kallt är bättre men jag själv föredrar varmt, kallt tycker jag bara gör det värre) och ta något antiinflammatoriskt (typ ibumetin, ipren, voltaren eller liknande).
Hoppas att det går över snart!
Kram amanda
Med vänliga hälsningar
Chess

Har nu haft ont i axlen/nyckelbenet från och till över ett halvår nu. Har en kompis som läser till massageterapeut, han säger att mina muskler i axlen är förkortade.
Ska jag ringa till VC eller gå till en diplomerad massageterapeut innan? Känns som läkaren på VC kommer skita i mig och säga: det är psykiskt… Då hon har sagt det flera gånger när jag har varit där
#4 Gå till VC först, eller ring i alla fall. Känner igen det där med att de säger att allting är psykiskt, kräv att få byta läkare!
Med vänliga hälsningar
Chess

Kanske en sjukgymnast kan hjälpa dig. Det kan du söka utan remiss. Kolla upp får du se.
Har du testat att smörja med nån antiinflammatorisk salva, som Zongel eller liknande? Det kan ge bra effekt.
Skulle inte bara gå med det utan jag tycker du ska göra nåt åt det.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

#6 Jo, jag har smörjt in mig med antiinflammatorsk kräm/salva. Hjälper dock för tillfället. Min kompis ska titta på axlen i helgen och se om han kan göra något åt det eller om jag får gå till läkaren. Vet inte om jag ska till sjukgymnast eller bli röntgad…

Gått med detta över ett halvår? Då ska du rappa dig iväg till VC genast. Där ska du få ta prover, för att kolla om det faktiskt är inflammation. I så fall får du troligen ta tabletter mot smärta och inflammation som "mongu" skrev. Se upp så du inte triggar igång reumatism.
Det är viktigt att du kan börja röra på axlar och armar normalt igen. Annars blir du stel och kan få ytterligare skador i senfästen och muskler. Sjukgymnast kan hjälpa till så att du lär dig träna på rätt sätt för att bli bättre. En remiss av läkaren vore ju fint.
Lycka till!

Hoppas att du inte får bestående värk av detta. För när värk får va så länge så är risken stor att den blir kronisk och svår att bli av med. Tyvärr.
Fick själv fibro "på köpet" pga knäbesvär, vilka jag i och för sig inte kunde göra nåt åt…..
Så steg 1 gå till VC så du blir undersökt. Sen får du se vad det blir, troligen antiinflammatorisk medicin och sjukgymnastik och röntgen.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Har fått tid på vårdcentralen på tisdag. Två läkare ska titta på mig, hoppas de hittar något, samt att de kan göra något åt det…
När du går till vårdcentralen, så är mitt råd att nöj dig inte med att enbart få något antiinflammatoriskt preparat mot det. Du har haft ont länge och om du har förkortade muskler i axeln, så är det sjukgymnastik du ska ha. Remiss till sjukgymnast och vila axeln ser jag som enda långsiktiga lösningen!

Sjukgymnast kan man söka själv utan remiss.
Ha en bra dag! Mongu.
#12, tack, det glömde jag ju skriva.
Om du inte får remiss till sjukgymnast, så kontakta en själv.

Läkarens utlåtande var att jag har en viss ostablitet och försvagade muskler i axlen. Så jag har en tid hos sjukgymnasten den 29:e april!