Visdomstanden skaver
Ja, hälsa eller inte? Hur som helst så har jag så ruskigt ont i min högra kind!
Anledningen?
Mina visdomständer börjar växa ut och en av dem skaver som tusan mot min kind (överkäken, längst "in"). Det gör ständigt ont och jag har även känt smaken av blod i munnen. På insidan av kinden (där det skaver) är det ett "sår", ni vet ungefär som när man har råkat bita sig/tuggat i kinden och det "sticker ut skinn".
Vad ska man göra åt det?
Jag googlade lite och hittade några med samma problem som hade fått rådet att dra ut tanten. Jo, okej. Visst. Jättebra säkert. Bara en hake. Jag är student och har inte råd. Mitt CSN-lån går till hyra, mat och körkort. Jag har inte råd att gå till tandläkaren och verkligen inte att dra ut en tand!
Kommer detta att bli bättre om några dagar tror ni? Tydligen så kan det vara så att eftersom tanden är så pass ny som den är så har den inte nötts ner som de andra tänderna har gjort, den är liksom fortfarande "vass".
Någon som har varit med om samma sak? Hur gjorde ni? Kommer det att gå över av sig själv eller måste man göra någonting åt det?
Tror inte att det kommer gå över, tyvärr. Men det kan! Det du kan göra är ju att i största mån det går med tanke på såret försöka att slita ned tanden, äta äpple och liknande med lite crunch i. Sen vet jag inte hur det är med mjukgörande salvor men det kanske finns någon sådan du kan kleta på såret?
Har det inte gått över inom ett par dagar/blivit värre bör du gå till tandläkare då det kan bli riktigt infekterat.
Med vänliga hälsningar
Chess
Tack, jag tuggar nötter hela tiden och försöker få den lite mjukare men det gör ont i varje tugga! :/
Tror jag måste ringa tandläkaren ändå, usch, jag vill inte! Har ju inte råd! :(

Du ska nog gå till tandläkaren ändå. Det är inte säkert att du måste dra tanden men du kan ju få tips så du får den mindre vass.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
I vilket fall så är det billigare att dra ut en tand än att laga…
Kanske ingen tröst men…
/Maria

Det är ju inte så bra om den skaver så du får sår i munnen. Nåt måste ju göras åt det.
Vet att när barnen hade tandställning så fanns det nåt vax man kunde få att sätta på det vassa så lindrade det. vet inte om det skulle kunna va nåt för dig.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Du är ju diabetiker och då gäller det att se till att man inte får en massa sår
så gör något åt det
Vad man kan göra är att köpa bivax om lägga över det gjorde man förr

Alla mina visdomständer har blivit inflammerade, så jag måstat äta penicillin, ibland två gånger för samma tand.
Blev tvungen att åka akut med en tand för att få penicillin. Har för mej att det kostade ca 650kr för att hon skulle titta på den och ge mej recept. Sedan fick jag betala för att dra den oxå. Det går inte att dra dom när dom är inflammerade.
Jag tror att om du väl kommer iväg till tandläkaren så blir det billigare att dra den, istället för att bara fixa litegrann. Om du har otur så måste du ändå betala för att dra den bara någon vecka senare, och då har du fått dubbla kostnader.
Usch, jag vill inte dra ut!
Men jag ska nog ringa tandläkaren i morgon och fråga om råd. Tack för era svar!

Du är troligen inte tillräckligt "stor i käften" för att behålla tanden. Sök hos Folktandvården för att få tanden utdragen eller bortopererad. Det senare är ganska vanligt eftersom visdomständer ofta sitter så krångligt till. Det är troligt att din tandläkare ger dig remiss dit i vilket fall som helst. Alltså är det bäst att spara in på kostnaden för kontroll hos din ordinarie tandläkare och gå till Folktandvården direkt. En tand som skaver på insidan av kinden kan du inte behålla. Nöta ned den själv kan du inte heller.

Visdomständerna i överkäken brukar lyckligtvis gå att dra utan problem. Det är när dom sitter i underkäken det kan krångla.
Personligen går jag aldrig till folktandvården längre för dom har förstört flera tänder för mej. Och då har jag varit i olika städer.
Om tanden är för besvärlig för ordinarie tandläkare så får man remiss till käkkirurgen på sjukhuset, inte till folktandvården. Så är det i alla fall där jag bor.
Men som sagt, se till att få dra den direkt, om den inte hunnit bli inflammerad.
http://www.sjukvardsradgivningen.se/allakapitel.asp?CategoryID=25851&AllChap=True
Hoppas att det går bra för dej

Det som är trist med käkkirurgen är att man får betala hela kostnaden själv. Tyvärr.
Min son har fått ta bort två av sina och betalade en hel del per tand.
Ha en bra dag! Mongu.

Ja, nu gör det ju inte ont i tanden längre (för tillfället ska man väl säga), men däremot så är tandköttet (längst in, underkäken, min högra sida) ömt som tusan! Det är ju en tand på väg upp där som "trycker upp tandköttet" och gör det ömt.
Men det kommer och går med tandvärken, annars så är det okej då och då. :)
Tack!