Visdomstanden skaver
Ja, hälsa eller inte? Hur som helst så har jag så ruskigt ont i min högra kind!
Anledningen?
Mina visdomständer börjar växa ut och en av dem skaver som tusan mot min kind (överkäken, längst "in"). Det gör ständigt ont och jag har även känt smaken av blod i munnen. På insidan av kinden (där det skaver) är det ett "sår", ni vet ungefär som när man har råkat bita sig/tuggat i kinden och det "sticker ut skinn".
Vad ska man göra åt det?
Jag googlade lite och hittade några med samma problem som hade fått rådet att dra ut tanten. Jo, okej. Visst. Jättebra säkert. Bara en hake. Jag är student och har inte råd. Mitt CSN-lån går till hyra, mat och körkort. Jag har inte råd att gå till tandläkaren och verkligen inte att dra ut en tand!
Kommer detta att bli bättre om några dagar tror ni? Tydligen så kan det vara så att eftersom tanden är så pass ny som den är så har den inte nötts ner som de andra tänderna har gjort, den är liksom fortfarande "vass".
Någon som har varit med om samma sak? Hur gjorde ni? Kommer det att gå över av sig själv eller måste man göra någonting åt det?
Tror inte att det kommer gå över, tyvärr. Men det kan! Det du kan göra är ju att i största mån det går med tanke på såret försöka att slita ned tanden, äta äpple och liknande med lite crunch i. Sen vet jag inte hur det är med mjukgörande salvor men det kanske finns någon sådan du kan kleta på såret?
Har det inte gått över inom ett par dagar/blivit värre bör du gå till tandläkare då det kan bli riktigt infekterat.
Med vänliga hälsningar
Chess
Tack, jag tuggar nötter hela tiden och försöker få den lite mjukare men det gör ont i varje tugga! :/
Tror jag måste ringa tandläkaren ändå, usch, jag vill inte! Har ju inte råd! :(

Du ska nog gå till tandläkaren ändå. Det är inte säkert att du måste dra tanden men du kan ju få tips så du får den mindre vass.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!