Hur gör hjärtat ont?
Hej!
Jag undrar om det är någon som känner att hjärtat gör ont.
Jag har ett medfött fel på Mitralisklaffen och ett ca8mm stort/litet hål mellan förmaken.
Förra veckan var jag i Umeå och gjorde MRT & ultraljud. Läkaren frågade om jag har ont i hjärtat och då sa jag att det gör ont strax till höger om bröstbenet. Ibland gör det ont på båda sidor.
Grejen är den att det gör inte ont så "djupt" eller vad jag ska säga. Bara ca en två cm ner. Glömde att fråga om det kan vara hjärtat, eller om det är nått annat.
Han ska ringa framöver och berätta om det är nån som vill operera mej nu, eller inte. Men jag vill inte ringa honom och störa och fråga nu. Om jag kommer ihåg det frågar jag när han ringer. Därför tänkte jag höra med er hur ni känner av hjärtat.
Det är en molande värk bakom bröstbenet om det inte är en ifarkt då gör det ordentligt iont
sedan beror det ju på alla äär vi olika
Det finns flera organ som kan vara orsak till värk på det stället

DDet är olika för alla hur man uppfattar det

Jag har haft 3 hjärtinfarkter, men inte så jättestora dock. Jag har inte känt att jag har haft ont i själva hjärtat, där man vet hjärtat sitter, utan jag har haft enorm kärlkramp, som strålar från bröstkorgen, till hals, båda armar (mest vänster) käkarna med mera. Men det som då har gjort mest ont är faktiskt bak, i vänster skulderblad, längre in. Där har smärtan suttit som mest.
Med vänliga hälsningar
Chutney

Aha… Nu är ni två som säger att det inte behöver göra ont i själva hjärtat. Jag får väll tänka om lite då.
Tur att jag inte fått nån infarkt som dej Chutney. Jag hade nog inte fattat alls vad det hade varit frågan om.
Hoppas att du slipper fler problem med hjärtat, och får leva ett långt och lyckigt liv =)
När jag kom in på akuten hade den mesta värken gått över så de trode inte ens att jag hade infarkt förens nästa kom när jag låg där och då vart det brottom
Så det är så olika från perdom till person hur man upplever det och hur man känner sig

Ja detta med hjärtinfarkter är verkligen olika från person till person.
Min man gick med axelvärk, utan att det strålade ut i arm eller rygg eller bröstkorg.
Därför missades hans infarkt på VC men som tur var så klarade han av nästa infarkt som kom ca en vecka senare.
Idag är han bypassopererad och mår bra!
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Det skiljer sig också ofta på symptom hos män och kvinnor. Kvinnor har mer diffusa symptom vad jag har förstått. Vet inte om du är man eller kvinna?
Men Mitralis - jag tycker du ska söka om du är orolig, höra efter iallafall :) Eftersom, som SvenA skriver, symptomen skiljer sig från person till person. Bättre att då kolla upp om du är orolig.
Tack så mkt för dina slutord :)
Mongu - Ja, det med axelvärken känner jag igen, för först (tog 4 dagar eller nåt innan jag åkte in till VC först, envis som jag är) så kändes det som om jag hade kraftig träningsvärk, fast jag inte hade tränat. Men värken gick då också ut i armarna och upp i hals, själva kärlkrampen (tror jag) kom lite senare, tills jag inte stod ut längre och åkte till vårdcentral.
Här har jag skrivit ner hur det gick till innan min bypass-operation. Skulle skrivit mer sen, men gjorde aldrig det..hur det blev efteråt och så. Hela sidan blev heller aldrig färdig :)
http://web.bitnet.net/120876b/ulrika/hemsida/heart.htm
Med varma hälsningar.
Chutney

Chutney - En gripande berättelse om hur du mådde. Känner igen en del från när min man blev dålig.
Han blev ju felaktigt bedömd på VC och det ledde till en "Lex Maria" alltså att vården anmälde sig själva till Socialstyrelsen.
Det enda som hände var att läkaren (som aldrig tidigare träffat min man) helt gick fri. Men VC skulle ändra sina rutiner. När mn man fick läsa anmälan och vad läkaren (stafettläkare) sa om det hela så kände han att det inte alls stämde med vad som sagts.
Vi har inte gjort nåt mera för trots allt så gick allt bra och rutinerna är ändrade.
Däremot så sa läkarna på HIA att man kan ha diffusa smärtor från mellangärdet och upp till överkäken. Det ska läkarna på VC ta fasta på om det är oklart vad som är felet.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Okej. Men vad jobbigt att bli feldiagnosticerad så där…gjorde dom inget EKG då? Eller var det att det inte syntes, eller att läkaren inte kunde tolka en infarkt?
När jag kom till VC här i Borlänge, så såg dom hur dåligt jag mådde, så dom tog in mig på en gång samt att dom såg förändringarna på EKG:et. Tur var väl det…
Skönt att allt gick bra iallafall, även om jag tycker att han borde få någon kompensation för felbehandling.
Mvh Chutney

# 10 Det togs ett EKG och läkaren sa till min man att det var varken bra eller dåligt? Hon kollade inte med gamla EKG- det fanns taget vid tidigare tillfälle.
Sen var en del prover inte bra bland annat blodsockret var lite högt, vilket det ofta är vid en infarkt.
Hans blodfettsvärde var höga trots medicinering, tidigare har dom hållt sig inom ramarna.
Blodtrycket var högt.
Dom pratade om i fall det kunde va hjärtat, min man har ärftliga faktorer med. Men läkaren trodde mera på muskulär smärta från axeln. Men hon skickade ändå remiss för arbets-EKG och att proverna skulle tas om. Dessutom så kunde han jobba sa hon.
Detta var på tisdagen och på fredag kväll så blev det ambulans till HIVA där dom var väldigt upprörda över att han inte blivit inskickad till sjukhuset med ambulans redan på tisdagen.
När jag sen pratade med VC för att avboka en tid han fått så sa jag vad som hänt. Då läste sjuksköterskan upp för mig vad läkaren skrivit i journalen och det var bland annat att proverna var bra, vilket dom ju inte var. Det stod att det fanns ingen misstanke om att det skulle va hjärtat.
Det blev dumt för egentligen skulle min man haft vår ordinarie läkare men hon var sjuk. Därför fick han en stafettläkare.
Nu gick allt bra men jag minns denna tid som i ett töcken.
Dels hur sjuk min man var men också denna oro jag kände. Är inte bra själv utan går med ständig värk. Vilken inte blev bättre.
Några dagar efter maken kom hem tog vår dotter studenten. Vilket jag också klarade. Jag flyttade gränsen för vad jag skulle klara timme för timme i början och sen dag för dag.
Men det gick och idag mår min man bra.
Ha en bra dag! Mongu.
Vid minsta misstanke om att det är hjärtat som spökar skan man omedelbart ta en ambulance till sjukhuser
Det är nycket större chans att överleva på detta sättet
Så hellre en gång för mycket och överleva än en gång för lite och inte överleva

# 12 Visst ska man det. Men när läkaren avskriver hjärtat så tror man ju på dom. Särskilt när det inte är de klassiska symptomen. För det fanns inte alls med i bilden för min man.
Ha en bra dag! Mongu.
#13 Ja tyvärr så måste man ju försöka lita på läkaren
Fast det är få läkare som verkligen kan tyda ett EKG rätt har träffar flera stycken av dessa själv

blir lite orolig när jag läser chutneys inlägg…jag har haft samma symptom ca 8-10 ggr de senaste åren. Känts som om bröstkorgen och käkarna ska sprängas. Har åkt in till akuten där jag blev ignorerad och fick vänta 1,5 timme på läkare. Då påstod dom att jag hade brock på magmunnen (förstår inte hur smärtorna skulle kunna stråla upp så då.
Har även sökt på vårdcentral där de skickat mig till psyk och sagt att det är panikångest.
Är det så att jag har kärlkramp tro och inte alls ovanstående?
Någon som har en idé
Vill inte springa på vc..de tror jag är simulant snart. Problemmed nacke, armar, och återkommande urinvägsinfektioner. Vore skönt med nån typ av tips från någon
Tack på förhand/Lykkan

# 15 Det är faktiskt så att man får såna symptom när man har bråck på magmunnen. Det i sin tur gör att magsaft läcker upp i matstrupen och matstrupen går ju upp bakom bröstbenet och till käkarna.
Detta gör ju att det är så svårt att veta vad som är vad. Ifall det är hjärtat eller om det är nåt annat.
Det jag vill råda dig till är att aldrig nonchalera när du får såna känningar. Det du ska göra då är att söka akut.
Ha en bra dag! Mongu.
#15 Jag har själv problem med magen och får de symptomen du beskriver.. Alltså behöver det inte vara hjärtat (har nyligen fått hjärtat utrett och det mådde prima). Men håller med #16, aldrig fel att söka en gång för mycket hellre än en gång för lite!
Med vänliga hälsningar
Chess