Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettalternativmedicin
Läst 15531 ggr
julia61
32

Rosenrot o biverkningar

Hejsan!

Läste ett äldre inlägg om rosenrot o känner att jag måste skriva lite om det.

Jag tänkte pröva rosenrot o höll på att beställa när jag kom att tänka på blodtrycket.

Jag skrev till ett företag och frågade om jag som har högt blodtryck kunde använda medlet, de svarade omgående att jag ej bör använda rosenrot vid högt blodtryck.

Men någon varning har jag då inte sett på preparatet i fråga, någon som har det?

Rocktjejen
1

Nej det står oftast inga varningar alls på dessa naturläke medel..du ska heller inte ta rosenrot om du äter anidepressiva läkemedel..Mycket dåligt då många säkert kan bli sjuka när dom iinte ger ut någon information

Chestnut
0

Just det här med naturläkemedel tycker jag är lite lurigt. För informationen om hur de går ihop med klassiska läkemedel är ofta knapphändig och resultatet kan bli riktigt illa om man råkar kombinera fel saker.

Med vänliga hälsningar
Chess

mongu
0

Ja det kan vara förödande på flera sätt. Dels kan effekten av läkemedlet eller naturläkemedlet förstärkas respektive försvagas. Då blir det inte den effekt som är tänkt.

Så man ska alltid kolla med sin läkare eller apoteket om det går att kombinera.

Det gäller att vara rädd om sig.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[SvenA]
0

Det finns även frukter som kan påverka olika medeciner en av dessa är Grape

Maria
0

Rosenrot och antideppresiva har jag aldrig hört skulle krocka. Däremot är det ganska välkänt att man inte ska äta Johannesört vid intag av antidepp.

/Maria

julia61
0

Hört att man inte ska äta lime då man har använder medecin mot blodtrycket, mycket man inte vet ändå!!

Maria
0

"Uppåtmedel" om man nu får kalla det så liksom rosenrot, ginseng m.m kan påverka blodtrycket men tyvärr så har naturläkemedel ingen status och får därför inte genomgå ordinarie tester och rekommendationer utan hamnar "ute i periferin" och får då ofta negativa tillskrivningar.

Skulle dessa "erkännas" så skulle det gynna alla med säkrare tester i och med att de blir likvärda ordinarie läkemedel.

/Maria

Chutney
0

Jag funderade på att börja äta Rosenrot. Läste om det på nätet, kom dock inte ihåg vart just nu, men då skrevs det att om man har hjärtbesvär och liknande, ska man rådgöra med sin läkare.

Så jag ska höra med honom på onsdag då jag ska dit. Äter även mediciner, en massa för bland annat hjärtat och blodtrycket. Trycket ligger rätt bra just nu. Men jag ska iallafall höra med honom ifall det är okej att äta rosenrot.

Kan höra med honom om de med högt blodtryck och i kombination med rosenrot (rättat fel i efterhand) och återkomma om det. Men jag råder dig att inte börja äta vad jag än skriver utan att höra med din läkare innan Glad

Mvh

Chutney

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.
Albert Einstein

Chutney
0

Har varit hos läkaren. För mig var det helt ok att äta rosenrot om jag följde anvisningarna. Men jag tycker ändå att det är bäst att rådgöra med sin egna läkare :)

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.
Albert Einstein

mongu
0

Va bra att du kollade. För då vet du ju att det är ok.

Hoppas du får effekt av det.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!