Utbränd
Min sambo har det senaste halvåret varit väldigt nere. Sällan glad och ofta jättedeppig i samband med jobbet.. Han har jobbat i princip konstant det senaste 2 åren och det har tagit mycket på honom.. Nu har han blivit varslad och är deppig på grund av det…
Vad kan jag göra för att få honom att ta sig ur det här?
Stötta honom och se till att han får hjälp. Oftast klarar man inte av sådana här problem själv.
Det är ju en enorm omställning från att ha jobbat så intensivt till att bli varslad och kanske bli arbetslös. Det innebär ju både besvikelse och bekymmer.
Du kanske rentav själv kommer att behöva stöttning eller varför inte ni tillsammans.
En deprimerad människa behöver förståelse och tålamod från de närmaste och det är inte alltid så lätt…
Hoppas det löser sig.
/Maria

I samband med varsel bruker det finnas möjlighet att få tid hos företagshälsovården eller motsvarande. Uppmuntra din sambo att utnyttja sådana erbjudanden om samtal. Det gäller ofta att få stöd och fart på nya idéer, aktiviteter och hjälp till självhjälp.
Nja.. alltså han har fått en jättebra deal när han blev varslad och han är väldigt nöjd med hur det blev. Han kunde ha valt att stanna kvar om han hade velat. Men det är något bra med varseln för honom.. så det tror jag bara är positivt.