Vad ska jag göra? (migrän bl.a)
Sedan i måndags har jag haft migrän. Har spytt dagligen. Varit matled, men ändå provat att äta liitegrann. Men det kommer upp. Har provat flera olika receptfria preparat för huvudvärken som jag eg vet inte fungerar, men man hoppas ju. (har inte provat flera på en gång) Men spytt upp det med efter ett tag.
Nu har jag så jäkla ont på vänster sida och har precis spytt upp en del av middagen. Men mår fortfarande illa…
Jag har inget hemma att ta mot migrän mer än receptfria läkemedel. Jag har nåt som heter Zomig nazal eller nåt, men det kan jag få kärlkramp av så det törs jag inte. (det fick jag utskrivet på recept för ett bra tag sen, vet inte ens om datumet gått ut)
Eftersom jag antagligen inte har nån näring i kroppen, så fryser jag och svettas om vartannat.
Jag hade en mindre infektion för ett par veckor sedan. Men kände mig bättre istället för sämre från den. Men sen åkte jag och hjälpte min mamma med flytt och det blev mkt jobbigt både fysiskt och psykiskt (vi kommer inte alltid så bra överrens) och jag fick problem med hjärtsvikten och svullnade upp en massor. Det höll väl i sig i lite mer än en vecka, nu är jag inte svullen. Fick ta furix då för att vätska ur mig.
Men, jag står snart inte ut med värken …ibland orkar man bara inte..vad hade ni gjort i denna sits?
Min sambo är rädd att jag har kärlkramp men inget säger, men nej - jag har inte haft känningar alls sen juni 2008…
Nu känns det dock som det är migränen av helvetet som spökar…
Om jag ringer läkare i morgon, så ger dom inte ut starkare mer än typ citodon och ev treo comp, men det brukar inte hjälpa det heller…vet inte vad jag ska göra?

Tycker absolut att du ska ringa sjukvårdsrådgivningen, det kan vara allvarligt eller inget mer än "bara" migrän. Men bättre att kolla en gång för mycket med någon som är medicinskt utbildad än en gång för lite…
Med vänliga hälsningar
Chess

Jag tycker också att du absolut ska kolla detta. Dessutom att du ska göra det redan ikväll.
Du har varit dålig och sen gjort en massa saker som tagit ut dig helt. Det tillsammans med andra problem med din hälsa. Svullnaden osv gör att jag tycker du ska söka akut.
Var rädd om dig!
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Tack för svar, får se vart det lutar. Drar mig för att behöva åka in "akut". Har gjort det så många gånger att jag får sådan ångest av det. Men ringa sjukvårdsupplysningen kan jag göra..tack!
Mvh Chutney

Hej igen.
Skulle bara meddela att jag hörde av mig till sjukrådgivningen och dom tyckte jag skulle åka in. Men jag sa att jag skulle försöka slumra en stund. Lyckades behålla en magnecyl, så jag slumrade till och mår lite bättre. Mår väl inte 100, men blir jag sämre igen så får jag väl åka in, men det är en klar förbättring sen jag skrev inlägget.
Ska försöka peta i mig något ätbart om en stund också..
Tack igen för era råd!
Mvh Chutney

# 4 Om sjukvårdsrådgivningen anser att du bör åka in då tycker jag att du absolut ska göra det.
Det kan va nåt allvarligt och att då ta Magnecyl som är blodförtunnande tycker jag inte du ska göra.
Skulle det va en blödning så är det inte alls bra.
Så snälla åk in och gör det nu!
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Jo, jag vet. Men nu blev det att jag slumrade till en stund och sen blev det bättre. Mår lite bättre idag men blir jag sämre igen så åker jag in. Tack för svar!
Det blev inte att jag åkte in. Som skrivet, jag slumrade in och mådde lite bättre sen.
Jag äter Trombyl som är blodförtunnande för jag har hellre benägenhet att bilda proppar än få blödningar.
Mår lite bättre idag men blir jag sämre igen så åker jag in.
Tack för svar!

pröva att sluta dricka kaffe

Hej Chutney! Jag är inte läkare och har ingen som helst kunskap om hur just kärlkramp och migrän hänger ihop, men migrän är jag bra på.
Ett migränanfall sitter oftast i 1-3 dygn, så ditt anfall är inte ovanligt så till vida.
Jag vet inte hur ofta du har migrän, men om det är ofta kanske du har hjälp av att testa något förebyggande läkemedel? Det finns ett par varianter att välja bland. Men du måste förstås tala med läkaren om det.
Jag hade under en period hjälp av Zinaxin, ingefärskapslar. OBS! Om du tar ingefära i hel form är det blodförtunnande, men i just Zinaxin har man tagit bort den blodförtunnande substansen.
Eftersom kärlkrampen gör att du oroas av att ta läkemedel av typen triptaner, t.ex. Zomig, så tycker jag att det är mycket angeläget att du satsar på att hitta någon förebyggande metod. Det är så olika vad som fungerar men akupunktur (för min del öronakupunktur), homeopati och osteopati är metoder som jag eller folk jag känner, har haft nytta av.
Ge inte upp!
Du kommer att hitta ett sätt att må bättre. Det svåra är att hitta det som fungerar på just dig!

Jag dricker inte kaffe :) Men tack ändå.
Jag äter sådant som används som förebyggande, bl.a Seloken Soc. Migrän har jag haft sedan jag började få mens, är 41 år idag. Men den senaste tiden har migränen ökat. Jag får det mer ofta och längre perioder.
Akupunktur, massage och kotknackare, homeopat har jag också provat, utan resultat. Men, ska prova naprapat så småningom, tror dom är lite mildare än kiropraktorer?
Osteopati vet jag inte vad det är, men det ska jag kolla upp :) Har druckit ingefärste, men nog inte så lång tid för att det ska ge resultat. Så det är absolut värt att prova igen. Och jag äter Trombyl, så då passar nog Zinaxin bäst…ska notera ner det :)
Tack för tipsen!
Mvh Chutney

Om du är 41 så börjar hormonerna ställa om sig så att de bråkar på nya sätt. För mig har åren sedan jag fyllde 40 inneburit att jag fått sluta med två läkemedel som jag innan tog dagligen, därför att den positiva effekt de hade tidigare, ersatts med en negativ effekt - så när jag slutat med dem, en i taget, så har jag _surprise_ mått bättre.
Det kan alltså vara idé att omvärdera en del av de läkemedel som tidigare fungerat bra.
Osteopater behandlar skelettet, pillar försiktigt, ibland nästan bara håller, för att få smådelarna att ligga rätt och "flödet" i kroppen att rätta till sig.
Daglig qigong kan ha effekt.

Jo, nog kan det ligga lite sanning i det med hormonerna. Min mamma var till exempel tidigt in i klimakteriet.
Sen, för ett halvår sedan började jag äta Gestapuran (togs bort) så nu äter jag Provera för att vara mensfri, för att jag hade så lågt blodvärde på grund av rikliga blödningar. Samt att om man har lättare att få hjärtinfarkter (har haft 3) så är det inte bra att ha lågt blodvärde. Kan ju vara den medicinen som spökar också…
Jag brukar inte kolla biverkningar innan jag äter mediciner förrens jag känner att något annorlunda känns. Och provera stod det bland annat om ökad huvudvärk och vätskeansamling, och det har jag haft. Men har ju även hjärtsvikt + att jag ätit dom i ett halvår minst. Så vet inte, om biverkningar kan komma så långt efteråt?
Något är allmänt galet i kroppen, det känner jag. Först huvudvärk dagligen och migrän flera dagar. Samlade mer än 5 kg vätska men det har lugnat ner sig nu. Känner mig ruggig och febrig utan att ha feber. Tröttare, fast jag har normalt sömnproblem. Fryser ena stunden och svettas andra. Jag brukar typ aldrig frysa….snarare tvärtom, har alltid varit så.
Idag blev det en längre promenad med lite uppförsbacke, som jag inte är van vid. Fick kärlkramp och fick ta nitro-spray. Men har inte haft känningar efter det, så det blev nog bara tufft just då. Annars har jag inte haft kärlkramp efter sista gången i juni 2008 då jag utförde en utav mina alla kranskärlsröntgar där dom lade in en stent.
Men jag ska till hjärtläkaren på onsdag och prata igenom mina mediciner med mera, får se vad han säger.
Ok, då vet jag :) Någon form av behandling av kroppen behöver jag, funderar på att börja med massage. Bor en här i området som skickade ut lapp förut, så jag ska nog börja med det. Sen vända mig till en naprapat..eller varför inte en osteopat :)
Ska även kolla upp Qigong, det har jag hört bra om förut.
Tack för svar!
Mvh Chutney