Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 2421 ggr
Chestnut
0

Orklös och nedstämd med värk

Hej!

Känner mig lite skyldig, är trots allt Medarbetare här men syns knappt längre . Skäms

Anledningen var först att jag blev inlagd på sjukhus och sen dess har jag varit helt nere och orklös.

Mitt knä lever sitt egna liv och klickar ur med jämna mellanrum, väntar på MR inom tre månader. Sen domnade min arm av för ett par veckor sedan (därav min sjukhusvistelse). FIck träffa flera olika läkare för de inte visste vad det skulle kunna vara, den första ortopeden jag träffade och arbetsterapeuten trodde på att en nerv var skadad (ulnaris nerven). Men de var inte helt säkra så jag fick träffa mera ortopeder. På fredagsmorgonen (det vill säga en vecka efter att mina besvär började) kommer en ortoped jag träffade ytterligare någon vecka innan för mitt knä in och säger att det inte är något fel på min arm utan att det sitter i psyket. "Ett nödrop på hjälp" kallade han det när han pratade med min mamma.

Eftersom jag tidigare varit väldigt nere men de två-tre senaste månaderna innan börjat se att livet faktiskt är underbart och börja planera för min framtid igen ställde jag mig först som ett frågetecken.
-Mår jag dåligt psykiskt? Tror ortopeden att jag tyckte att det var kul att ligga inne på sjukhus fem dagar? Genomgå röntgen och EKG? Vara helt avskärmad från mina kompisar och mitt normala liv? Ligga där och faktiskt ha ont i den förbaskade handen som mest liknade en död hand, kall och stel?

Jag är nu helt orklösoch är nedstämd för att en ortoped bestämde sig (utan undersökning) att jag hade inte ont i min hand utan det satt i själen. Just när jag hade börjat planera mitt liv. Hade han lagt fram det på ett bättre sätt hade jag kanske accepterat det men nu känner jag mig bara knäckt.

Med arbetsterapeutens hjälp är min hand otroligt mycket bättre, jag kan med hjälp av ett extra tjockt penngrepp skriva vilket underlättar något enormt.

Men jag har fortfarande ont i mitt knä och jag fasar för att behöva träffa den ortopeden igen. Känns som att han inte kommer göra ett dyft för att hjälpa mig med mitt knä som det bevisligen är något fel på, kan knappast styra med viljan att det ska hoppa ur led och dumma sig… Eller att det ska bli svullet och rodnad.

Med vänliga hälsningar
Chess

mongu
0

Är det den ortopeden du har för ditt knä? Kan du inte få byta till nån annan? För man har ju rätt att byta läkare och känner du att du inte har förtroende för din läkare så ska du byta.

Sen är det nog inte bra om läkaren har den åsikten att du inte har ont. Då blir inte din behandling rätt.

Så be din mamma hjälpa dig att byta.

Kram till dig och krya på dig!

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

siberlina
0

stackars dig som har  det så   jobbigt,men snart  stundar  bättre  tider.tänk på tjejen som satt  i en  källare  i 24  år,jag brukar  tänka på henne  när  jag känner mig nedstämd,,jag tycker så  otroligt  synd om henne ,jag hoppas du snart  blir  pigg och glad igen,livet är  för kort    för att    gå omkring och deppa  , kramar

Chestnut
0

#1 Egentligen inte, den första ortopeden jag hade har gått i pension så nu har jag en ST läkare och den här ortopeden är hans handledare.
Tycker väldigt bra om ST läkaren, han är lätt att prata med så jag byter inte gärna bort honom, är bara handledaren jag inte tycker om och det är ju han som fattar beslut och påverkar ST läkaren… Obestämd

#2 Lider något otroligt med den familjen, följer rättegången… Visst är livet för kort för att gå runt och deppa, fast det känns bra dystert ibland.

Tackar för kramarna, sänder några tillbaka till er!

Med vänliga hälsningar
Chess

[SvenA]
0

#0 Det är inge fara att du inte visar dig så ofta och mår man dåligt är det bättre att ta hand om detta först.

När det gäller läkarkåren så är det inget ovanligt att de säger en massa saker när de inte själva vet vad som är felet

Det är allt för många läkare som inte skulle få träffa patienter för de har ingen som helst förståelse för hur det är att ha värk

Jag skulle i ett sådant här läge byta läkare omedelbart för just nu gör han att du känner dig sämte än vad det behöver vara

Det är nycket viktigt att man känner förtroende för sin läkare omman ska bli bättre eller helt bra

Sköt om dig och krya på dig