Doftallergier
Hur kan det komma sig att allt fler annvänder starkt doftande parfymer och deoderanter
För det är ju så att håller man sig ren med tvål och vatten så luktar man inte
Det allt ökande annvändande av starkt luktande saker gör att vi som är känsliga för dofter får allt svårare att vistas ute bland övriga mäniskor och framförallt att åka kollektivt
Jag har fått kvicksilverförgiftning -96 pga amalgam och i och med den fick jag en väldigt konstig lukt som kommer genom porerna. Där hjälper inte tvål och vatten, lovar, jag har försökt. Folk tror man inte har tvättat sig,, men det stämmer inte.
I början duschade jag tills jag blödde i huden. Idag duschar jag fortfarande 2 ggr/dag, byter rena kläder varje gång och LUKTAR ändå. Så det där med tvål och vatten stämmer inte alltid.
Det finns inget botemedel heller, utan kvicksilvret sipprar ut och det tar ca 15 till 20 år innnan den försvinner ur kroppen har jag fått höra. Metallen är så tung att den lägger sig i botten på hjärnan och i njurarna. Nu har det gått snart 13 år och lukten är fortfarande kvar. Som tjej är det oerhört påfrestande.
Man får blickar, kommentarer oc h folk byter plats i kollektivtrafiken. Jag kan inte heller använda parfymer för då blir det som en luktexplosion och det blir 10 resor värre. Gissa om jag hade haft lust att kasta in handduken för gott, flera gånger om.
Jag är lite kluven till detta med dofter. Eftersom jag har migrän har jag fruktansvärt ont av dofter vissa dagar men känner samtidigt att jag kan inte kräva att världen ska ta hänsyn till mig (som är en minoritet).
Jag försöker helt sonika flytta mig om det går, på bussen t.ex.
Själv tar jag gärna på mig något "lukta gott" när jag ska göra något kul. Sedan ska man ju givetvis använda sina produkter med försiktighet. Det finns dessutom friska dofter och väldigt tunga dofter.
Jag har väldigt svårt att tro att användandet av dofter har ökat. Människor har i alla tider parfymerat sig på olika sätt. Många parfymerar t.om luften med rökelser osv…
/Maria
Här är en till kluven…
Hade en barndoms kompis som var hyperallergisk mot diverse dofter. Så jag vet ju hur jobbigt hon hade det på bussar, i affärer mm.
Men jag själv svettas otroligt mycket, överdrivet mycket (är ju i puberteten) och det är inte ett dugg kul att gå i skolan eller "ute" och lukta svett. Duschar och tvättar med tvål gör jag minst en gång om dagen (på sommarhalvåret minst 2) men det hjälper inte mer än tillfälligt (så fort håret torkat kommer lukten). Klär mig svalt i mycket naturliga material (bomull). Deo hjälper lite men verkligen inte mycket. Så därför tar jag på mig parfym. Tror att jag skulle må urkasst av att gå runt och själv känna att jag stinker.
/Amanda
Med vänliga hälsningar
Chess
Jag hör till en av dom som inte klarar av vissa dofter. Men kan inte säga nåt specifikt märke av parfym/rakvatten. Och vissa parfymer klarar jag inte av ens om det doftar jättelite medan andra klarar jag fast det doftar mycket så det är emellanåt ett gissel när man är bland mycket människor.
Finns ju även andra dofter än parfym/rakvatten som jag inte klarar av tex nyslaget hö och vissa blomdofter, men tex kodynga går alldeles utmärkt så det skiljer sig verkligen vad jag reagerar på.
För min del så är det precis som att sätta lock för näsan. Jag får börja andas genom munnen istället.
Visst har parfymer börjat användas mer idag än förut. Går man tillbaka ett antal år så var det nåt man bara använde när man ville vara fin. Sen kanske det även kan bero på att det finns så många fler sorter idag. Plus att man vet ju inte exakt vad som finns i parfymerna. Är ju inte säkert att det är själva doftämnet man reagerar på utan kan ju vara en annan ingridiens bara det att man kopplar det till dofter.
Chestnut det finns ett medel på apoteket du kanske ska prova. Heter (eller har åtminstone hetat förut) absolut torr. Dom flesta behöver bara använda det en gång i veckan. Och resten av veckan så gör man som vanligt. Vet inte hur det funkar, men verkar som det blockerar svettkörtlarna till viss del så att det inte produceras lika mycket.
Det är inte alla dofter man reagerar över det finns dofter som man klarar av
Men i dag verkar man ha flera olika dofrer på sig och vissa verkar ha badar i parfym
Och visst har man använt dofter under en lång tid men idagsläget samlas man mer i stora grupper på bussar tåg och andra kommunikationssätt och då blandas dofterna på ett helt annat sätt
Det är framförallt bland den manliga befolkningen som parfymer har ökat och det är odte de som verkar hälla på sig massor
Sedan har vi det här att tvättmedel och skjölmedel är parfymerade och kör man med olika dofter på tvättmedel och sköljmedel plus parfymer så blir det bara förmycket
Alla de dofterna gör att man inte kan åka kollektivt för att man tappr luften
Lite diskreta dofter kan man ofta klara av men i kollektivtrafiken blir det bara för mycket

Jag skulle precis ta upp det SvenA skrev i #5. Det har blivit vanligt med parfymerade tvättmedel och sköljmedel, som folk tror att man måste använda. Det finns faktiskt oparfymerade tvättmedel, men man måste kontrollera det noga på förpackningarna. Sköljmedel är direkt onödiga, så jag förstår inte varför någon använder sånt. Så hemskt för övrigt att ha sådana kemikalier direkt mot kroppen! Det kan väl inte vara nyttigt? Jag vill ha väl ursköljda kläder på mig.
Många tror kanske att man kan dölja en "opassande kroppsodör" med parfym e dyl, men tyvärr luktar det bara värre. Bättre att tvätta sig ordentligt, för lite svett på ren hud luktar faktiskt sällan illa.
#6 Svett luktar visst om du har en sjukdom även om du har tvättat dig och bytt till rent. Hänvisar till inlägg #1
För min del kan det räcka med att jag är tillsammans med en person som har parfym på sig för att jag ska få problem. Ibland kan jag vara tillsammans med många utan att få problem. Så jag vet inte vad det är jag reagerar på. Men visst så oftast blir det värre när det är många, speciellt om flera har haft på sig hinkvis.
Men jag tror att många gånger (när det gäller människo lukter) så kanske det blir just för att det blir en blandning på människor. Som sagts tvättmedel och sköljmedel. Sen har dom duschtvål som doftar och sen schampo som har en annan doft sen dessutom har på sig nåt som "luktar gott" så att det blir för mycket olika. Eventuellt att det kanske blir nån sorts kemisk blandning på alla dofter som gör att man reagerar.

Ja, vid olika tillstånd kan svett lukta. Det är inget som den drabbade kan hjälpa. Utan bara uthärda tyvärr.
En del försöker dölja det med hjälp av mängder med parfym men det blir bara värre.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

#7 Ja, jag förstod dig av ditt inlägg #1. Det är dock en väldigt speciell omständighet, som man får hoppas är mycket ovanlig. Samtidigt påpekar du själv att ett tillskott av parfym ger en doftexplosion, som blir ändå värre. Alltså drar vi samma slutsats, dvs att inget blir bättre av att ta på parfym.
#10 helt rätt, gällande parfym. Det jag reagerar mot är att alla tycks tro att en kropp inte luktar om man tvättar sig med tvål och vatten. Visst i mitt fall är det väldigt speciellt.
#4 Svettas tyvärr inte bara i armhålor utan även på benen rejält, ryggen, fötterna.. Men tackar för tipset!
Med vänliga hälsningar
Chess
Chestnut inte för att ge dig skrämselhicka men du kanske ska kolla upp om du har den där sjukdomen där man svettas mycket oavsett vad man gör. Kommer inte ihåg vad den heter men finns en.
Men en sak när det gäller svett förutom att man blir "blöt" har för mig att den svett som luktar mest är den som kommer från armhålorna så om du inte vill lukta svett så kanske det trots allt är värt att prova.
#13 Får ingen skrämselhicka här ;) Iom att resten av kroppen håller på och utvecklas för fullt tror jag att det är fullt naturligt…. Hade varit skillnad om jag hade varit helt färdigvuxen, då hade jag absolut kollat upp det!
Med vänliga hälsningar
Chess
Tur att du inte fick "hicka". Jag vet inte om det är normalt eller inte. Kan inte påminna mig att varken jag eller mina syskon hade så. Därför jag tänkte att det kanske bäst att kolla upp det. Men vi är ju alla olika så det är ju möjligt att det är nåt helt normalt, bara det att det bara är vissa som råkar ut för det.
Däremot är det fullt normalt för vissa att flyta när man hamnat i klimakteriet,

Ingen anledning till oro för Chestnut, tycker jag. Puberteten och klimakteriet är ju speciella perioder i livet, som för med sig mycket svett för många av oss. Det är ingen sjukdom, utan man får försöka ta det så naturligt som möjligt. Det var dusch både morgon och kväll för min del. Jag lärde mig att utesluta allt onaturligt, dvs inga parfymerade tvättmedel, inget sköljmedel, inga syntetmaterial i kläderna (bara 100% bomull), inga krämer, inga deodoranter etc. Då äntligen började kroppen lugna ner sig och svettningarna blev mera måttliga.
#1 Du har verkligen råkar illa ut och det är ju något extremt som inte många har råkat ut för
Så jag förstår att du lider av det som kvinna det kan inte vara roligt
När man svettas mycket behöver det inte vara någon sjukdom bakom
Det finns många som svettas väldigt lätt utan att ha mågon sjukdom bakom som gör detta
Jag själv tillhör denna grupp jag svetas så pass mycket när jag är ut och går att jag nästan kan krama ur töjan när jag kommer hem
Jag är fortfarande kluven till det här med att använda dofter. Det är svårt att få ett samhälle som kan ta hänsyn till alla. Tänk på alla elallergiker. Vem kan tänka sig att lämna mobilen hemma t.ex. Det gnälls när rökare står utomhus och röker ex. vid en hållplats. Trots att de flesta ställer sig en bit därifrån. Ingen gnäller dock över alla avgaser på bilar och bussar som passerar.
Givetvis ska man visa hänsyn så även med dofter. Man behöver inte använda för starka dofter.
Vad jag menar är att om man tillhör en minoritet som allergiker osv. så kan man kanske inte alltid kräva att den "stora massan" ska anpassa sig.
/Maria
#18 Jag tror inte att alla doftallergiker kräver ett totalt luktfritt samhälle för det går inte att få
Men genom att lyfta fram frågam så här kan man öka förståelsen för dessa problem som i alla fall finns
bumbleboo för min del är jag glad så länge dom inte dränker in sig i parfym/rakvatten. För ju mer dom har på sig desto längre avstånd måste jag ju ha till dom för att slippa problem. Så har dom lite och jag får problem så kan det räcka med att jag bara flyttar mig liten bit men har dom mycket kan jag få lov att gå därifrån helt vart jag nu är.
Säg till exempel en restuarang eller bio eller för den delen i en vanlig affär. Lite/mycket kan vara skillnad på om jag kan vara kvar där, bara byta plats eller tvungen att lämna stället.
Dofter kan utlösa svåra migränanfall för mig så jag är själv drabbad. Har själv fått lämna olika platser men känner ändå att jag har svårt att kräva att främlingar ska ha detta i åtanke.
/Maria
Jag tycker det hör till vanlig hänsyn som man bör visa alla.
Vi är ju alla olika även när det gäller vilka dofter vi gillar. Så att nån gillar en sort betyder ju inte att andra tycker den luktar gott. Om man nu själv gillar parfymen/rakvattnet så mycket så kan man ju sätta lite extra precis under näsan.
Har en manlig släkting som gillar en viss sorts rakvatten, själv tycker jag det luktar myggmedel.
Satt på bussen för flera år sen och in stiger en äldre välvårdad dam. Hon satte sig och efter henne kom ett moln av den starkaste parfym jag nånsin känt. Det var inte lång bit jag skulle åka, men jag fick svårt att andas, ändå har jag ingen parfymallergi. Det var jättejobbigt.
Finns det mycket parfymer, sköljmedels/tvättmedelsdofter på sin arbetsplats är det inte kul.. det är inte så lätt att prata med sina arbetskamrater om detta. En del blir sura om man påtalar att man inte mår bra, och menar på att de får göra som de vill.. Många är förstående och byter faktiskt sköljmedel m.m. En stor eloge till dessa! 
#24 Detta är som jag ser det ett arbetsmiljöroblem som man ska ta upp med sin arbetsgivare om man inte får ¨ågor gehör hos sina arbetskamrater
För om man inte mår bra på arbetet på grund av dofterna så gör man inget bra arbete
#25 Jag har tjatat mycket på mitt arbete, och på ledningen då. Men de säger bara "men jag känner inget.".. *suck*
t.o.m. min närmaste chef vet att jag inte tål tvättmedelsdoft, men han gör inget åt det.. Men jag kan ju inte tvinga folk att byta medel heller, men har jag dåliga dagar, då stänger jag in mig på mitt kontor och äter mina måltider där med!
Det är ett stort problem eftersom folk inte förståe hur jobbigt det verkligen är och eftersom de själva inte är drabbade

Ja usch ja… parfym.. eller lagom är inga problem för mig, en svag doft som är behaglig helt ok. Men… mycket av det så säger mitt huvud takc och hej och jag får en extrem huvudvärk. För min del får människor använda parfymerade saker men med måtta, ska man åka kollektivt bör man tänka på alla som har problem och vara lite försiktig med det parfymerade.
Och karlar brukar vara värst! *ler* De verkar inte förstå att det räcker med deo eller ett sprut av parfymen.. Deras hygienartiklar doftar starkare än våra. Det luktar tillräckligt när de duschat, då duschcremen är starkt parfymerad.. ett bra knep är att alltid handla åt dem, då bestämmer jag hur han ska lukta! 

#29 jaghar ju turen att ha en karl som är parfymkänslig på huden så han använder inte mycket av den varan heller=) Värre med dom man stöter på på bussen, kan ju inte handla åt alla dom direkt.

Det är ett jätteproblem detta med dofter. Tänk att va på sjukhus, t.ex. o vårdas av nån som precis innan varit ute o rökt. Det är inte alls bra.
Därför tycker jag det är jättebra att det i alla fall i regionen där jag bor är förbud på att röka i sina arbetskläder.
För mår jag dåligt o ska bli vårdad av en som stinker rök så mår i alla fall jag sämre.
Detsamma med parfymer o deodoranter o liknande. Det blir för kraftigt.
Vet när patienter kommit o formiligen stinker av tunga parfymer allt för att inte känna sin egen kropps lukt pga sjukdom. Det är tragiskt men faktum är att på den mottagningen kändes det hela dan om just den patienten varit där på morgonen.
Vet en person som op. sin rygg. Låg på ortopeden hon har sen tidigare astma o är jättekänslig för dofter.
Fick inte eget rum som hon blivit lovad utan hamnade på sexsal. När hon kom in så höll sänggrannen på o sprutade på sig parfym, på en avdelning på sjukhuset. Hon var alltså inlagd!
Damen som är känslig sa direkt till personalen som körde hennes säng att jag kan inte ligga här när det är så många dofter det klarar inte jag av.
Hon fick svaret att "ja, jag är också allergisk mot dofter" det var en personal som sa så.
Hur det slutade? Jo damen jag tänker på fick ett allvarligt astmaanfall efter det så fick hon eget rum.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Jag känner som att många "okänsliga" människor tänker att, det som inte syns, det finns inte. Alltså är vi inte överkänsliga utan bara larviga! (Har fått såna synpunkter också, då DE inte kan känna några dofter)

Precis lukten syns inte så den finns inte. Sen tycker inte den som har på sig parfymen att det luktar eller i alla fall inte att det är en jobbig lukt.
Sen kan det va den goaste lukten fast i fel sammanhang.
Ha en bra dag! Mongu.
#33 Nja, det är väl som så att de kan inte se att man mår dåligt av den, om man inte är högröd och har andnöd! Det är som när någon har ont i ryggen. Vem har inte fått höra att det är latmasken?? Nej, helst ska man ha bandage och plåster, då frågar de direkt om man har ont.. Det ska synas att man har det besvärligt.
Det är ju så att allt som inte syns finns inte
Och eftersom jag inte ser vad som skrivs här så finns det inga inlägg
Att jag däremot hör vad det står är en annan sak

Se här vad jag råkade få se om överkänslighet mot parfymer. Det verkar handla om kontaktallergi, men antyder att doftämnen i förening med syre kan orsaka allergiska reaktioner. Då är det kanske inte så konstigt att de känsliga slemhinnorna i näsan reagerar mot många dofter omkring oss.
http://www.science.gu.se/aktuellt/nyheter/Nyheter+Detalj/?contentId=867767
Jag reagerar också på vissa dofter. Använder aldrig parfym eller tvättmedel med parfym i.
Ska jag iväg på något ställer där jag vet att många kommer att använda parfym tar jag en allergi tablett i förebyggande.
Det är väldigt vanligt att när det kommer kunder i butiken på lördagar har de "badat" i parfym/rakvatten. Förmodligen för att de är lediga från jobb och gjort sig "fin" inför helgen.
Det är hemskt att stå i närheten av dessa personer, dels för att det börjar att pipa i luftrör och jag får hostattacker sedan får man parfym smak i munnen som sitter i länge. Det luktar väl inte godare om man tar mycket av doftmedlet.
Ett stort problem är att i vissa varuhus måste man pasera parfymavdelningen för att komma vidare i varuhuset
"38 Även ljus avdelningar på varuhus är besvärlig med dessa doftljus. IKEA får jag "springa" förbi denna avdelning.
#39 Håller med dig!
För övrigt så är det hemskt med sköljmedel som luktar (läs: stinker) typ Comfort. Det är inte kul när grannen hänger tvätt som är sköljd i blå comfort. Ja, man känner faktiskt att det är den sorten! Då får man stänga fönstren och hålla sig inne ett tag. Och hela tiden lanseras det nya dofter. Även om jag har svårt för sköljmedel, så tål jag faktiskt Softlan Äpple, den luktar inget när klädena torkat. Ibland har jag även Softlan Vanilj/orchid. Använder oparfymerat tvättmedel.
Är man förkyld, ja, då ska allt vara oparfymerat! Ett plus också till Apotekets oparfymerade hårspray och hårmousse! De är toppen.

Visst är det konstigt att vi "måste" ha parfym i tvättmedel o sköljmedel. O det är inte lätta dofter utan ofta tunga dofter.
Ha en bra dag! Mongu.
#40 det är tur att du tål ens något för mig är det endast ett tvättmedel och ingen sköljmedel som jag tål allt annat kliar på huden. har testat alla möjliga tvättmedel samt sköljmedel men kommit fram till att jag som sagt tål bara en sorts tvättmedel och det blir svårt om det slutas tillverka.
#42 Hur går det med doftande tvätt/sköljmedel som du inte har direktkontakt med?
inte så jättebra, blir direkt jättetäppt i näsan och ögonen rinner det slutade med att jag köppte en egen tvättmaskin och tvättar inte i husets tvättstugor
Och när du är ute bland folk som har doftande kläder? Använder du några allergimediciner?
har inte fått några mediciner för det för min läkare tycker att det inte finns mediciner mot det :P
Jag har både allergitabletter, en varje dag, och när det är pollen i luften, så har jag även Rhinocort, en inhalator för näsan, mot nästäppa. Den är toppen! Kan inte ha nässpray, men detta pulver drar man in i snoken, och den känns inte.
Det finns ju bra receptfria allergitabletter med, man får prova sig fram. Hjälper de inte, så ring någon annan läkare än den du har pratat med.
mm jo jag har ju pollenallergi också så det känns som att det börjar snart det med pollen. ´fick jättebra mediciner nere i Malaysia som tog bort allergibesvären helt tyvärr vet jag inte om det finns i sverige. har provat mina allergitabletter mot doftallergi men det fungerar inte
Fortfarande är jag som sagt lite kluven till detta och hur man ska komma till rätta med problemet.
Cirka 6 procent av befolkningen har någon form av doftallergi och att kräva att resten ska ta hänsyn till detta verkar vara en utopi.
Självklart ska man ta hänsyn på ställen som sjukhus med mera men det är ju ingenting som går att lagstifta om precis.
Hur tycker ni andra att det ska lösas?
/Maria