Dåliga erfarenheter av D-vitamin?
Jag hoppade på trenden med att ta extra D-vitamin nu på vintern. Det är ju mörkt och trist, så kan man bli lite piggare, så varför inte?
Nu i helgen var jag så sur att jag fick gå ut i tädgården för att lugna ner mig, och min man sa att jag varit på ett jäkla humör i några månader. Det håller jag med om, och plötsligt slog det mig att jag började ta D-vitamin till jul…finns de månne ett sammanhang?
Jag har aldrig varit särskilt "deprimerad" på vintern, bara sådär allmänt halvslö som man blir av mörker och regn och lera (bor i Danmark), men inte så jag har haft direkta problem. Kanske blev det för mycket med extra "uppåttjack"? 
Nån som hört nåt liknande?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Det är väl inte omöjligt att det kan vara D-vitaminen som såökar
Så sluta med den och se vad som händer

Hur mycket D-vitamin har du tagit då? Det är knappast nån risk om man inte överskrider det rekommenderade dagsintaget.
Får man för mycket så hittade jag detta på en sida. länk kommer här:
http://www.vitaminsidan.se/vitaminer/d-vitamin-kalciferol
"D-vitamin i stora mängder är skadligt och framkallar illamående, minskar aptiten och ger förkalkningar i vävnaderna framför allt i lungor och njurar. Det rekommenderade dagliga intaget bör därför inte överskridas någon längre tid och absolut inte av barn."
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

En om dan av en en-om-dan sort från apoteket. Ingen överdosering alltså.

Då har jag svårt att tro att just den skulle ge dig ditt dåliga humör.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Jag har också svårt att se att du skulle ha överdoserat med "en om dan".
Å andra sidan sett så vet man alldeles för lite om just dessa vitaminer som lagras i kroppen. Du kanske inte alls hade behov av D-vitamin så du har lagra på dig en depå.? Vem vet.
Olika människor kanske är olika känsliga också.
/Maria

Visst är vi olika känsliga och reagerar olika men ändå bör gränserna va så skilda att en tablett om dan inte ska kunna ge dessa symtom.
Fast vem vet nån ska ju tyvärr va undantaget som bekräftar regeln. Nu menar jag inte nåt illa med det uttrycket vilket jag hoppas ni alla förstår. Utan mera att vi är så olika så garantier finns väl aldrig egentligen.
Ha en bra dag! Mongu.

Det kan ju vara nåt annat också, men tack för att ni engagerar er!
Jag har slutat ta dem så får jag se. Kan ju vara ett intressant experiment.