Apoteket!
Hallå!
Jag har en fråga som jag hoppas att nån kan svara på. Jo, jag undrar helt enkelt om det finns nån slags åldersgräns för att köpa grejer på apoteket? Kan jag som är 14 köpa ipren tex?
Det borde inte vara några problem! :)
Ipren och sådant säljer de annars på ICA och sådant! :)
#0 Jag har aldrig hört att det är någon åldersgräns för receptfria läkemedel.
#1 jag har aldrig hört att det säljs Ipren,treo,alvedon och liknande på ICA?. Jag vet att det har varit mycket prat om att apotekets monopol ska försvinna,men har inte hört att det har trätt i kraft
~ mayolica ~
#2 - Hm, okej, det kanske kan bero på att de ICA-butiker jag tänker på ligger långt ute på landet. ;)
Förresten kan jag köpa Alvedon, Ipren och annat på Pressbyrån här inne i stan!
Det beror på var i landet man bor. (inte åldersgränsen vill säga utan försäljningen).
Man kan t.om. köpa sprit och vin på konsum på vissa ställen om man beställer dagen innan.
/Maria
#5 Jag vet att det finns ombud för systembolagert och apotek på mindre ställen där dom inte har sånt. Men jag trodde att det var frågan om ICA och andra mataffärer mer allmänt. Tänkte på att det har varit mycket prat om hur receptfria mediciner ska få säljas.
Jag bor själv i en liten pyttestad fast det finns både apotek och systembolag här,så jag tänkte att det kanske har utvecklat sej lite mer i större städer så att dom säljer huvudvärkstabletter i mataffärer.
~ mayolica ~
Jag som är 15 knallar in på apoteket och köper recpetfritt och hämtar ut mina recept själv ibland, inga problem alls.
Med vänliga hälsningar
Chess
Apoteksmonopolet upphör först i November och inna dess får man inte sälja på ICA och andra ställen utan tillstång
Och det ska vara 18 ård gräns för att få köpa

Det är väl ingen 18 årsgräns för att köpa receptfria läkemedel?
Hämta ut sina egna receptbelagda mediciner får man också göra.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Det talades om detta här om dagen och då sa man att det skulle vara så

Har inte alls hört talas om att det ska va 18 årsgräns i alla fall inte på vanliga mediciner, receptfria och egna på recept.
Kan inte se det på Apotekets sida heller.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
DDet var i samband med att man la fram propositionen man även nämnde 18 årsgränsen så det kanske inte har genomförts ännu
Det kommer kanske inte förrän det blir slut på monopolet
Jag tycker att det låter lite märkligt med 18års gräns för att köpa medicin, ungdomar under 18år som studerar på annan ort skulle då inte kunna hämta ut recept på medicin från läkare.
~ mayolica ~

Samma tanke har jag, vem ska hjälpa dom?
Ha en bra dag! Mongu.
Vad jag har hört kommer det vara 18års gräns på receptfria medel som kan komma att säljas på till exempel ica, medan apoteket ej kommer att ha någon gräns. Varför har jag ingen aning om.
#13 - Jag har kunnat hämta ut receptbelagd medicin på apoteket sedan jag var 15 år utan att mamma eller pappa var med. Ibland när inte jag har kunnat har vi fått skriva på en fullmakt så att de har kunnat hämta ut åt mig.

#16 hoppas att dom inte ändrar på det då
Att hämta ut recept till andra brukar inte vara något problem,det är bara för vissa sorter som det behövs fullmakt
~ mayolica ~
Även för att sälja receptfria mediciner så behöver man kanske en viss kunskap som inte alltid finns bland vanlig butikspersonal. Därför är det nog ganska vettigt med en åldersgräns.
På apoteket kan du få rådgivning.
/Maria
Jäg är nog ganska kluven i den frågan,har träffat många som är över 18år som sätter likhetstecken mellan receptfritt och ofarligt. och personer under 18 som kan behöva en huvudvärkstablett och är väl insatta i att dom ska användas med respect.Så jag tycker nog att det är viktigare med bra information än åldersgräns.
~ mayolica ~

Nu med e-recept som är sparade på Apoteket behövs det fullmakt även om det är "oskyldiga" mediciner som ska hämtas. Med oskyldiga menar jag de som inte kräver särskilda recept. Typ vanebildande osv.
Ha en bra dag! Mongu.
#19 Jag håller med dig men som sagt det kanske inte kommer bli så bra information om receptfria varor kan säljas lite varstans.
För många år sedan arbetade jag i hälsokostbutiker och då skulle man ha läst hälsorådgivarutbildningen. Sedemera så blev det så att de flesta matvarubutiker har någon form av hälsokosthylla och med det så försvann en del kunskap som kanske borde ha nått kunderna.
/Maria
Jag tycker inte att åldersgräns är någon bra lösning,en 17åring kan vara mycket mer påläst än vissa äldre personer.
~ mayolica ~
#22 Jag håller med dig att unga faktiskt många gånger har bättre kunskap om detta men i och med en åldersgräns så slipper butikerna från ett visst ansvar.
/Maria
Många äldre är vana att bara lyssna och lita på läkare och apotekspersonal,så det kan bli ganska fel om dom ska köpa någon receptfri medicin som kanske krockar med det dom har från läkare.
Många äldre är inte heller vana att själva söka sådan information på internet,som många yngre personer gör.
Så jag tycker att det ska finnas behjälplig personal om det ska säljas receptfria läkemedel. Om det inte finns det utan ska säljas hur som helst,så förstärks myten att receptfritt är lika med ofarligt.
~ mayolica ~
Jag tror att de som begränsar vad man får köpa är recept och åldersgräns på själva medecinen.