Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 2154 ggr
sol68
0

hälsan

Jag är en 41 årig kvinna som har hållt på med lchf i en vecka.

Jag har mått bra utan den senaste tiden. Blir svimfärdig när jag reser mig upp. Äter allt som är "tillåtet". Har ni några bra tips är jag tacksam.

sol68

Maria
0

En vecka är ganska kort tid men blir du svimfärdig så måste det ju innebära att du äter "fel" kost enligt mina åsikter. Kroppen själv är duktig på att ge signaler.

/Maria

sol68
0

Ja kanske, jag äter lite mer kolhydrater och lite,lite socker.

WinterPrince
0

svimkänslor kan man få av lågt blodtryck. Jag är lång och smal och märker ibland när jag reser mig för snabbt att det blir svart flimmer framför ögonen.

Se till att du äter tillräckligt med järn.

sol68
0

ok. Har ni några bra tips på mat med rikligt med järn i.

Maria
0

Gröna grönsaker ( ex.broccoli) blodpudding, lever, leverpastej. Det är även bra att göra mat i järngryta då det lär fälla ut järn i maten. Kombinera gärna med C-vitaminrik kost då denna gör att man tillgodogör sig järnet bättre.

/Maria

sol68
0

Tack för mattipsen.

Halvdansken
0

Sol68. Gå in på kolhydrater i focus och läs där. LCHF sänker blodtrycket bl a.  Dessutom är det vanligt med "övergångsbesvär", det rättar till sig efter ett par veckor.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

sol68
0

härligt att höra " halvdansken". Jag har lite problem med yrseln, men jag hoppas verkligen att det går över. Jag äter rätt mycket leverpastej.

Halvdansken
0

Glöm inte fettet, det gör man ofta i början när man är fettskrämd. Vanliga problem i början är yrsel, trötthet, huvudvärk och "gröt i huvudet". Vanligtvis håller det i sig i 2 - 3 veckor. Det är inget konstigt med det, fråga vem som helst som tex slutat röka eller dricka hur man mår, kroppen ska vänja sig.

Kom med i kolhydrat-gänget! Du blir mottagen med öppna armar!

sol68
0

Jag är med i kolhydraterna. Och fett tycker jag att jag äter, men det kanske bli lite lite mat ibland. Jag äter inte så mycket på f.m.  mer på e.m. och en hel del på kvällen. Och jag tror det är i fel ordning. Men jag har lite svårt att äta på morgonen.

Halvdansken
0

Jag är 47 år och har aldrig ätit frukost. Däremot kan jag proppa i mig sent på kvällen. Tar gärna med mig lite ost med smör, eller skinka eller nåt i sängen innan jag ska sova, ofta vid 11 - 12 tiden på kvällen.

Om du är hungrig - ät, om du inte är hungrig - skit i det. Se bara till att du äter mat som inte lagras in som fett (dvs socker).