sprängande migrän!
hej jag har haft sprängande migrän hela dagen nu, ja mår illa, vinglar lite när ja går och ibland blir det suddigt när ja tittar på något.. detta e rätt vanligt för mig har det så här minst 1-2 gånger i månaden, men har ni några tipps på huvudvärks tabletter?

Apotektet har ju börjat sälja många nya mediciner mot migrän. Själv har jag inte hittat några som hjälper…Men det gäller ju att ta när första symtomen kommer. Annars får man dra ner rullgardinen och soooova..=) Hoppas du känner dig bättre snart.
Många av de "nyare" medlen på apoteket med sumatripan,zolmitripan (stavning?) bl.a Zomig nässparay kan man även ta när anfallet har brutit ut. Dessa har tidigare varit receptbelagda men finns nu på apoteket för alla.
Nässprayen är bra ifall man kräks dessutom så slipper tabletterna komma upp.
/Maria
#2 kan tyverr inte använda näs spray då ja får en jätte näsbödning av det… men tack för tippsen

Hej!
Min migrän är inte så farlig. Jag får bara synbortfall och kan bli lite vinglig på benen. Tack och lov slipper jag värken.
Sist jag kände att det var dags så duttade jag på väldigt lite vit tigerbalsam på tinningarna och då blev det bra. Tigerbalsam är väldigt starkt och det kan svida lite i ögonen
Annars så har jag hört att Treo med koffein är att rekommendera. Värt att prova.
Lycka till!
#4 hehe, tack för tippset.. men ja e lite onormalt överkännslig mot ganska mycket… får en hämsk migrän av tigerbalsam, så det e nog inte så bra… hihihi
Visste inte man kunde ha migrän utan smärta?

# 4 Du menar väl Treo Comp, som är med Kodein? Den är receptbelagd och det är särskilt recept på den. Ett sånt som läkarna skriver när det är mediciner som klassas som beroendeframkallande och de riktigt starka typ morfinpreparat.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Mamma kör med Eeze (innehåller diklofenaknatrium), hjälper henne i alla fall.
Med vänliga hälsningar
Chess
#6 va då utan smärta??
Jag får extrem migrän i omgångar.
Det brukar inte hålla i sig så väldigt länge, inte mer än 6 kanske 7 timmar. Det som hjälper mot de där slående värken har varit diklofenak. Det är en väldigt stark liten tablett (även för lilla maggen), hjärnan ligger och flyter som i bomull då den börjar verka
. Eftersom den är stark så är det även lätt att man får ont i magen av den. Då brukar jag skölja ned den med en flaska drickyoghurt eller liknande. Det Fungerar utmärkt.
Det är ju bara ett problem. Man måste ta den innan anfallen brutit ut. Annars får du ha migrän länge innan den hjälper. Verkningstiden kan ibland vara upp till 2 timmar.
Någon man kan ta även efter det brutit ut är Eeze. En mycket bra tablett. Dyr dock. Men det är värt att ha hemma. Man blir ju i stortsett handikappad när man får ett riktigt anfall. Orka sätta sig i bilen då och åka till apoteket och ställa sig i kön med skrikande ungar och prasslande påsar…
Nej
Var förberedd!
Lycka till!
#10 tack det ska ja kolla upp, då mina anfall kan hålla i upp till tre dagar.

Kan du inte få migränpiller av din doktor? Jag har Maxalt, men det finns ju många andra sorter om du inte tåler den.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Bamyl koffein 500 mg/50 mg var det jag menade. Inte Treo. Fel av mej, blandar ihop dom av någon anledning. Magnecyl-Koffein Brus 500 mg/50 mg ska vara bra och skonsam mot magen. Gick in på apoteket.se och sökte på koffein. Men ni ska givetvis höra med apotekspersonalen att just ni kan ta den. Själv vågar jag inte ta koffein pga hjärtfel, så jag kan inte garantera något.
"Migrän behandlas med olika typer av läkemedel beroende på hur svår migränen är. Många som lider av migrän upplever inte att receptfria läkemedel ger någon lindring att tala om även om en del upplever att receptfria läkemedel innehållande acetylsalicylsyra och koffein ger lindring." (Källa:http://sv.wikipedia.org/wiki/Migr%C3%A4n)
Såg även på Doctors idag att koffein kan ge huvudvärk om man överkonsumerar det. Men att det används som smärtlindring vid migrän.
Fick faktiskt min smärtfria migrän idag igen. Jag får alla symptom som man har före migrän, men oftast inte smärta. Vet inte vad det beror på. Syrran blir dåligare än dåligast. Kräkts och är förstörd i dagar.
"Tyst migrän påminner om förstadiet till den klassiska migränen, då den drabbade upplever den så kallade auran med tillhörande ljus- och/eller ljudupplevelser. Det som skiljer är att de som drabbas av tyst migrän inte får den efterföljande karakteristiska huvudvärken, utan kan klara sig undan huvudvärk eller "enbart" får en lättare huvudvärk med åtföljande irritation." (källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Migr%C3%A4n)
Den tysta migränen stämmer klockrent på mej och jag har tur som får väck den med lite lite tigerbalsam och vila. Jag tycker väldigt synd om er som lider av den riktiga migränen och hoppas att ni hittar någonting som fungerar för er.

Jag är en av dem som lider av den riktiga migränen, dvs smärta och hela kitet.
Tror jag får migrän när jag känner mig pressad, har fått migrän när jag gick i skolan och kände mig pressad…
Visst finns det många receptfira läkemedel mot migrän. Oftast är de dyra. Och sen har jag inte provat många läkemedel mot migränen, förutom Eeze.
När jag har migrän så åker jag till akuten eller bokar en tid hos läkaren. Beror mest på smärtan. Får antingen stolpiller (hänt en gång, kräktes så mycket så jag inte fick behålla värktabletterna), eller naproxen och primperan mot illamåendet.
Är glad att jag får migrän sällan, men jag brukar få ibland riktigt ont i huvudet. Och då hjälper migränmediciner bättre än vanliga smärtstillande.
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
Bamyl S Koffein är väl det som kan funka för mig. Ibland. Eeze gjorde min migrän värre. Är nog väldigt individuellt vad som hjälper och inte hjälper.

Vad med Maxalt, Anervan, Immigram….alltså receptbelagda riktiga migränmediciner? Man kan få dem som stolpiller eller smältabletter också, om man kräks.
Har provat naproxen.
Tro det eller ej med de gjorde mig aggressiv. Min spärr liksom släppte och jag kunde ställa mig och kasta stol inne mcdonalds.
Jag vill inte reckomendera dem, mer varna.
Men allas reaktioner är ju olika.

#17 Jag blir väldigt typ trött och dåsig av naproxen…
Fast bli aggressiv av det lät nog inte så bra 
#9 Läs inlägg #4 så har du ditt svar.

Naproxen äter jag mot menssmärtor. Det är f-n ingen migränpilla.

#20 Observera så är den naproxen utskriven av läkare som hjälper mig vid migrän. Tror det är väl inte samma sak som den receptfria på apoteket…
Mina var också på recept #21

Mina Naproxen/naprosy är på recept. Och har alltid varit.
Halvdansken; varför måste man svära för det? Ser bara otrevligt ut.

Som alltid så reagerar vi så olika på mediciner. Det som hjälper en hjälper inte alla.
Det är svårt och hitta rätt ibland.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Ingen anledning att vara otrevlig eller?
Läs i FASS så kan du se att Naproxen används även vid akuta migränanfall.
Det gäller precis som #25 skriver att man får pröva sig fram. Vi är ju så olika.
/Maria

Jamen, ber om ursäkt för mitt tydligen otrevliga språk. Tyckte bara att det var underligt att samma medicin kan användas till två så helt olika saker. Men visst, fungerar det så är det ju bra. Kanske skulle man prova nästa gång migränen kommer. Naproxen är ju betydligt billigare än specialmedicin.
Jag har ätit Lyrica för neuropatisk smärta. Det är en medicin som även används som ångestdämpande och för epilepsianfall, så visst finns mediciner med olika verkningsområden.
/Maria
Väldigt MÅNGA mediciner används till mer än en sak. Så jag kan inte se att det skulle vara konstigt alls.

Nä, Hera, du är kanske mer uppdaterad är mig. Men för MIG var det en nyhet.

Visst används samma medicin till flera olika saker. Ta t.ex. vissa epilepsimediciner som används vid nervsmärta. Lyrica är en sån o Tegretol en annan sen finns flera andra med.
Sen vad som hjälper oss vid olika smärttillstånd är så olika från person till person. Även om vi verkar ha exakt samma symtom o smärtorsak så kan vi behöva helt olika mediciner. Så har det varit väldigt länge.
Ha en bra dag! Mongu.

För mig så har imigran-injektioner el. tabletter (om jag inte spyr) fungerat bäst mot min migrän av allt jag provat. Har haft migrän sedan jag var 14 - 15 år. Är 41 år idag. På grund av hjärtproblem kan jag inte ta det längre för då får jag kärlkramp. Synd. Men jag har fått treo comp utskrivet någongång och det har fungerat bra i vissa fall. Ibland även citodon brus.
Tror att Zomig är något likvärdigt som Imigran?
Anervan fungerade bara för mig och jag fick aura innan migränen, så jag hann stoppa anfallet. Men oftast vaknar jag med fullt utvecklad migrän.
Man kan prova att ta 2 stycken 500 mg Alvedon och en kopp kaffe. För en del kan det hjälpa.
Och självklart kan en medicin hjälpa mot flera olika saker? Alvedon, hjälper ju till exempel inte bara mot huvudvärk 
Stress kan vara en orsak självklart. Men oftast brukar migränen komma då jag är "ledig", kanske sover längre vid helg eller så (när jag var yrkesaktiv speciellt) Så, om du känner igen dig i det, kanske du kan kliva upp någotsånär normal tid som vardagar? Kanske ta en liten lur på 20 minuter på dagen istället?
Jobbigt med migrän. Hoppas du mår bättre nu iallafall 
Iallafall så stod det att Eeze är 10 gånger så dyr receptfri än om man får den på recept. Och sen stod det att alvedon inte är särskilt bra mot huvudvärk, utan att ibuprofen är bättre. Men allting är väl subjektivt. Alla tål ju inte ibuprofen.