Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: läkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 2238 ggr
Chestnut
1

Hur förvara medicin i skolan?

Hej!

Var iväg idag och hämtade ut mera smärtstillande i form av Pamol. Har alltid fått Alvedon innan men det är ju i princip samma sak.

I alla fall, fick en burk där de ligger lösa vilket orsakar problem för mig. I och med att jag måste ofta ta smärtstillande vid skollunchen för att kunna gå en hel skoldag har det tidigare varit smidigt att ha två stycken alvedon i myntfacket eftersom de ligger i tryckförpackningar.

Hur gör jag nu? Jag kan ju inte ha medicin lös bland alla mynt, den blir ju förstörd direkt. Finns det någon slags smidig medicinförvaring man kan köpa och ha med sig 1-2 värktabletter i?

Med vänliga hälsningar
Chess

Sara
0

Antingen tar du en liten plastpåse och klipper av ena hörnet på, som du använder och sätter en gummisnodd om.

Eller så köper du en sån där plåtask med halstabletter som du lägger tabletterna i (efter du tagit ut halstabletterna).

Sara

[SvenA]
0

Det finns små burkar och askar att köpa som är tomma

Har själv haft flera men var de säljs vet jag inte eftersom min fru har köpt dem åt nig

Titta i presentbodar eller fråga apoteket annars kan en tändsticksask vara en lösning

Reining
0

Det går säkert att hitta en liten smidig burk. Som #1 skrev kan du ju ha en halstablettsask.

mongu
0

Sen finns en liten praktisk dosett där man lägger i medicin för en dag.

Kolla på apoteket där finns flera alternativ.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Mitralis
0

Det finns mängder med små dosor som du kan lägga tabletterna i.

Jag köpte två runda på tradera, en orange och en röd. Det finns gamla plåtaskar för magnecyl eller liknande som dom hade förr i tiden som du säkert kan hitta på loppis. Finns även jättefina riktiga medicindosor på Guldfynd. Finns mycket småaskar på Indiska som man kanske egentligen ska ha smycken i, men det betsämmer man väll själv:-)

Lycka till med allt, och jag hoppas att du kan lägga smycken istället för medicin i dina askar snart.

Chestnut
0

#4 De dosetter jag har sett verkar vara så klumpiga..

#5 Tack! Ska kiks på guldfynd och Indiska.

Tack för alla tips!

Med vänliga hälsningar
Chess

HannaM
0

lagerhaus har massa små söta burkar.. åhlens har haft också

Masamo
0

Nästa gång du hämtar ut medicinen, säg då till att du vill ha blisterförpackningen istället. Jag vill inte heller ha tablettburkar..

Chestnut
0

Svaret på mitt problem låg i mitt smyckesskrin, har en helt perfekt burk som ett par örhängen jag köpte på Sardinien har legat tidigare. Men bad läkaren när jag pratade med honom idag att nästa gång skriva ut tryckförpackningar, är så mycket smidigare!

Med vänliga hälsningar
Chess

Masamo
0

#9  Du kan bara säga till på apoteket att du vill ha en annan förpackning om de tar fram en burk.. De ger alltid det billigaste alternativet, så du kanske får betala 5 kr mer för den förpackning du vill ha. Men det tycker jag är värt.

Mitralis
0

Där tänkte du till. Nu fick du ju användning av en fin burk med minnen som bara skulle ha legat gömd annarsGlad