Ner i vikt med LCHF?
Hej!
Tänkte bara kolla runt om det är någon som provat eller går på LCHF diet? Själv har jag precis börjat och undrar om och i sånna fall hur bra det fungerar.
Tack på förhand.
Gå in på Kolhydrater i fokus så finns det massor om detta ämne

De allra flesta går ner en del och mår utmärkt av kosten!
Sedan finns det även de som mår dåligt av den, så man får testa och se vad man tycker om den och hur den fungerar för just din kropp.
Lycka till!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Jag gick ner 10kg på 10 veckor med den kosten och med träning var dag.
Fast det blev jobbigt i längden då jag var den enda i familjen som åt det. Alltså blev det dubbel mat och mycket pengar.
Dubbel mat? Man kan i stort sett äta som de andra i familjen, och stryka pasta, potatis, bröd, ris, lägg till en fet sås tex istället för.
#4 För att bli mätt behöver jag äta mer kött. Kan inte bara ta bort kolisar och äta lika lite kött som förut och gå och tro att jag ska bli mätt.
Då de andra i familjen åt fettsnålt, så blev det bubbel mat, eftersom jag skulle ha feta grejer, inte de.
Att välja bort kolhydraterna helt är inte bra för vi behöver även kolhydrater för att vi ska fungera
Att ta bort kolhydraterna går bra en kort tid men det är inte bra på lång sikt

Det finns väl lite olika syn på om vi behöver kolhydrater eller ej.
För egen del mår jag uruselt när jag plockar bort dem helt men det beror på mitt låga blodsocker som inte går så bra ihop med en kost som sänker blodsockret ytterligare.
Dock är det ju så att de allra flesta mår bra av att plocka bort en del kolhydrater vilket jag personligen tror beror mest på att man då automatiskt plockar bort en massa dåliga tillsatser och dåligt framställda varor som våra kroppar reagerar starkt på.
#6 Nej helt kan man inte ta bort dem.
Visst kan man minska intaget av holhydrater men man skainte ta bort dessa helt då de ugör byggstena i kroppen
Det är framför allt de snabba man kan ta bort de långsamma böver vi
De kolhydrater kroppen behöver, tillverkar kroppen själv 

#10 Vad grundar du det påståendet på? Jag tror nämligen inte ett ögonblick på det kan fungera, om man ska må bra.

Men kroppen tillverkar väl inga kolhydrater själv? Tvärtom så behöver den väl kolhydrater för att kunna ta till vara på en del näringsämnen. Eller tänker jag helt bakvänt nu?
Så jag undrar också vad du grundar det på # 10?
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Visst behöver kroppen kolhydrater. Men inte så mycket som man tror.
Sen undrar jag om det ens är möjligt att utesluta ALLA kolhydrater?
Vissa delar av hjärnan behöver socker=kolhydrater, men det behöver inte vara socker som man ätit. Kroppen fixar det av aminosyrorna som proteiner är uppbyggda av. För att lagra fett i kroppen krävs insulin, som frigörs när man äter kolhydrater. För att fett ska förbrännas krävs att insulinhalten minskar. Tillför man hela tiden kolhydrater, frigörs insulin hela tiden = kroppen lagrar sockret som fett.
Jag trodde inte ett smack på LCHF för ett halvår sen. Trodde stenhårt på att det handlade om kalorier in - kalorier ut. Nu har jag ätit LCHF sen i mitten på nov. Har gått ner 7.5 kg i vikt.
Även om man äter LCHF så äter man inte 0 kolhydrater. Man strävar väl efter att ligga under 20 g per dag.
Denna kost fungerar säkert på kort sikt för många men fortfarande är det såpass nytt att ingen forskning kunnat påvisa vad som händer i framtiden med kroppen. Ska bli intressant att se.
Jag tror det rent av är farligt att inte äta en blandkost med kolhydrater, fett och proteiner. Att äta med sunt förnuft.
/Maria
Ja inte har vi då blivit friska av livsmedelsverkets rekommendationer. Kunskap finns att hämta, grejjen är att man blir helt förskräckt när man lär sig mer om hur kroppen fungerar och den mat vi ätit på rekommendation av livsmedelsverket.
Socialstyrelsen håller på med en samanställnin över vad som finns inom forskningen på detta område för det är ingen som vet vad följderna av detta blir på lång sikt
Som tillfällig bantningsmetod fungerar det jättebra för många men för andra fungerar det inte alls
Det gäller att vara allsidig i sina kostvanor och det enda som är hållbart på lång siktt vad man vet i dag är att minska påantalet kalorier för att få en den vikt som är bra för en själv
jag tvingar ingen att prova 
Jag åt högst 5g kolisar per 100g då jag gick ner 10kg på 10 veckor.

Men när kroppen använder aminosyror till att ge hjärnan sitt socker så får du en annan sak som inte är bra. Det bildas ketoner. Det i sin tur gör att ph-värdet blir surt o det är inte alls bra.
Precis som det inte är bra om kroppens ph blir för basiskt.
Det finns för o nackdelar med det mesta.
Sen är det inte testat i ett långsiktigt perspektiv. Så att ha en bra sammansatt kost är nog viktigt. Det gör att kroppens funktioner hålls som dom ska.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Jag tror du har missuppfattat det där med ketoner.
Inte testat i ett långsiktigt perspektiv? Jasså…. jag hade annars för mig att lightprodukter, becel, sötningsmedel mm är betydligt nyare produkter än fet fisk, kött och rent smör.

Konstigt att detta är ett sådant hett ämne! Jag tänker att var och en ska göra det de mår bäst av och det allra viktigaste är att inte att alla INTE mår bra av samma saker. Vi fungerar inte exakt likadant och vissa behöver kolhydrater för att fungera bra medan andra kan plocka bort de flesta och också må bra.
helt klart är det så att för mycket snabba kolhydrater som finns i dålig pasta, snabbris, färdigmat mm mm är dåligt för kroppen. men inte minst tror jag att detta handlar om att man plockar bort en massa dåligt framställd mat när man slutar äta kolhydrater. För alla går ju inte ner, det är ganska många som tappar några kilo men sen stannar det upp. Och då upplever man en förbättrad hälsa vilket jag tror beror mycket mer på att man plockat bort en massa "skitmat" än på att det är just kolhydrater man plockat bort!
Sedan måste man hålla isär diskussionen som gäller människor med diabetes, metabolt syndrom och sockerberoende från vanliga friska människor som mår bättre av att sluta äta skräp tror jag (med skräp menar jag fabriksframställd mat, mat med många tillsatser, halvfarbrikat, snabbmat, raffinerat mm mm)! Skulle vi alla börja äta mat som odlats i friska näringsrika jordar och kött från djur som behandlats värdigt och som vi tillagat direkt från råvaror så skulle väldigt många bli friska utan att plocka bort kolhydraterna tror jag!
Jag tycker inte att det är så konstigt att det är ett så "hett" ämne faktiskt. Allt nytt är ju lite skrämmande, och det är lätt att ställa sig avvaktande och rent av skeptisk, och det är ju sunt att ifrågasätta. När man sen läser och tar reda på mer om hur det fungerar, då först kan man börja förstå och bilda egna uppfattningar.
Trådskaparen undrar om och hur bra LCHF fungerar. MalinArv, gå in på kolhydrater i fokus så får du veta mer, av folk som håller på med LCHF, och har hållit på i flera år.

Självklart gör alla det som känns bäst o fungerar bäst. Så hoppas jag verkligen att det är.
Alla dessa lightprodukter är också omdiskuterade. Om de är bra eller dåliga.
Tror att sunt förnuft kan va bra. För visst kan man göra mycket genom att se över det man äter o ta det som man märker är bra för just mig.
Ha en bra dag! Mongu.
#24 Håller helt med dig och tror också att man kommer långt med sunt förnuft.
Det focuseras ofta på olika dieter både i TV och i tidningar, för att gå ner i vikt, Men kan man klämma in lite mer vardagsmotion också så brukar resultatet komma ganska snabbt oavsett vilken diet man väljer.
Zabelle
Det hela handlar om att man ska äta en varierande kost
Det enda man säkert vet i dag är att man kan ta bort är rent socker
Och det handlar om att vi måste vara förnuftiga och känna efter vad som är bra för just dig själv
Vi äter i dag alldeles för mycket idustriframställda halvfabrikat och vui har glömt bort hur vi lagar mat som är näringsrik och varierad
Vi köper hellre halvfabrikat än lagar mat från grunden
Mycket av de halvfanrikat som vi köper innehåller alldeles för mycket tillsatt socker
se bara på färdiglagade köttbullar de inehåller socker det tillsätter man aldrig när man gör dessa själv från grunden
Roa er med att titta på innehållsförteckningen på olika livsmedle när ni går i butiken så ska ni få se hur mycket onödigt socker det finns i dessahalvfabrikat
#26 Det beror ju på vilket recept du gör köttbullarna efter.
Jag har socker i mycket matlagning.

#23 jag tror att du missförstod mig. Jag upplever att de som är vad man skulle kunna kalla LCHF-anhängare är oerhört heta så fort någon säger att de inte mår/mått bra av den kosten. Man kan bli både utskälld och hånad om man påstår sig ha mått fysiskt dåligt av för lite kolhydrater. Till och med att det är psykiskt… så heta är vissa anhängare om att denna kost är frälsningen för ALLA och om ALLA bara åt den skulle ALLA bli friska och normalviktiga.
Det jag menade var att alla måste hitta sin metod till hälsa, är det LCHF för någon, fine, super! Är det blandkost för andra, fine, super! Men att hålla på och tuppfightas om vem som har rätt blir så meningslöst eftersom det som är bra för en är dåligt för någon annan.
Det enda man kanske kan enas om är väl att alla tillsatser och all fabriksmat inte är bra för någon i längden. Inte heller raffinerade saker som socker och vetemjöl, eller djur uppfödda på majs osv.
#27 Visst beror det på vilket recept man annvänder men socker i maten gör att man gärna går upp i vikt av det tillsatta sockret som omvamdlas till fett i kroppen och det är ju inte bra
Man får ju använda det med måtta 
Det ska man göra med allt
Exakt.
#22 Håller med dig.
Sedan när jag menar att det inte forskats långsiktigt så menar jag inte bara ett par år utan kanske 20-30 år. Det är först då man kan se ev. påverkan på kroppen.
/Maria
#16 Hoppsan, så olika det kan vara! Jag har ätit och äter fortfarande mycket variationsrik kost och den stämmer allra bäst med just det som Livsmedelsverket rekommenderar. Jag har rätt vikt till min längd och mår bra på alla sätt och vis.
Livsmedelsverket granskar och sammanställer den samlade vetenskapens resultat och utformar sina råd utifrån det stora materialet. Nog bör det vara säkrare att följa sådana råd, än att hoppa på något nytt, som inte granskats ur olika aspekter under många år.
Mvh Lill-Kisse
(P.S. Det har blivit något fel med min signatur, men hoppas att den kommer tillbaka i rätt form snart. D.S)

Har ätit LCHF i drygt ett halvår och mår superbra. Har blivit av med mitt sötsug och gått ner 14 kg. Känner mig piggare och starkare än förut.
MalinArv, om ditt mål är att gå ner i vikt så skulle jag rekommendera dig att boka tid med en personlig tränare. Han/Hon kan lägga upp ett tränings- och kostprogram just för DIG, för det räcker inte bara med en diet som man kör ett tag.
Det är helt riktigt att man inte har några forskningsresultat för vad en kolhydratsFRI kost skulle innebära efter ett antal år, därför är det sällan som detta rekommenderas av yrkesmänniskor. Det man dock kan säga är ju att vi äter betydligt MER kolhydrater nu än för ett antal hundra år sedan, då vi inte hade t.ex. pasta, potatis o.s.v. och man klarade sig fint då också.

#36 Precis! Och framför allt så var det inte så mycket ersättningar i maten, korven bestod av kött och inte massor av vatten och potatismjöl för att dryga ut med liksom de flesta andra halv- och helfabrikat som finns att köpa idag. Jag tror personligen att det är den stora boven, vi får i oss en massa kolhydrater i onödan så att säga. Om maten var ren så skulle inte riset eller potatisen till utgöra så himla stor andel som det blir när man äter korv som består i hög utsträckning av kolhydrater plus ris eller potatis. Klart att det blir fel i den totala balansen på kosten då!
Plus då alla dåliga ersättningar i mat som dåliga fetter och massor av e-medel för att mat med dålig kvalitet och innehåll ska se aptitlig ut och vara billig.
Jag äter enligt LCHF (den som är intresserad kan kolla på kolhydrater i fokus) sedan 3,5 år tillbaka. Mår jättebra, har fått många hälsovinster och kommer att fortsätta med detta. Detta är ingen diet utan en kost som vi valt att äta. Det är inte heller någon bantningsdiet för alla går inte ner.
Jag skulle vilja börja med detta. Men eftersom jag bor på internat betlalar vi för maten i skolan och det är inte så lätt att ta bort pastan m.m. Sedan har jag inte råd som 16 åring att köpa den nyttiga maten, den är ju trots allt dyrare än den "vanliga"…

#20. Det du tänker på är ketoacidus, när blodet blir surt samtidigt som man har ett högt blodsocker. DET är farligt. Att vara i "vanlig" ketos är inte farligt, det har jag varit i ett år nu, och jag mår fint.
Rubiinen, prova att ta bort så mycket som möjligt men det viktigaste är att du lägger till fett. Och då pratar vi om riktigt fett. Smör, grädde osv. Inga margariner.
Hatar cancer och älskar vårlökar.