Finns det bara dyr hjälp att få?
Efter ett akut sjukhusbesök i förra veckan då jag fick ont i nacke och huvud och inte kunde röra mig, skiktröntgades jag och de såg att jag har artros i nackkotorna bl.a. Nu har jag fått höra om nåt som heter Glucosine som ska vara jättebra. Men det är ju skitdyrt att köpa. Finns det nåt annat alternativ?
Apoteket har flera alternativ med samma aktiva substans - glukosamin. Dessa hittar du här. Skrev inte läkaren ut något läkemedel? För högkostnadsskyddet täcker ju när man har kommit upp i 1800 :- på receptbelagda (såkallade "förmånsvaror, alltså inte alla receptbelagda men de flesta) mediciner.
Med vänliga hälsningar
Chess

Läkaren tyckte att jag kunde bekosta det själv. Jag ville ha recept 
#2 Konstigt. Min uppfattning är att de brukar vara väldigt pigga på att skriva ut recept, ju mer desto bättre ungefär… Inget NSAID-preparat (voltaren, ipren, eeze, diklofenak med mera) eller liknande?
Med vänliga hälsningar
Chess
#3 Hjälper NSAID mot artros? Är inte det samma som förslitning?
Artros och förslitning är i princip samma sak däremot kan det vid artros "växa ut" skavande brosk som i vissa fall går att operera. Vid den typen av artros blir det ofta lite inflammerat och då kan NSAID prepara lindra eftersom de samtidigt är smärtlindrande som antiinflammatoriska. Det är ju däremot inget som botar.
/Maria

Jag ska iallafall tjata på på läkaren om att få utskrivet
#5 Ok, men de är inte så bra för magen, inte min ialla fall! 

Tack för råden vänner..Det är bra att en sån site finns så man kan vända sig till nån med sina frågor../ Kram på er

NSAID-preparat är ofta elaka mot magen. Men kan ändå va bra att ta när det är inflammerat som det så lätt kan bli vid såna besvär.
Tycker du ska kräva att din läkare ger dig recept. Det finns nåt som heter Artrox som kan fås på recept med förmån.
Om man är allergisk mot skaldjur är inte det nåt bra medel.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Det finns ett NSAID-preparat med cox2-hämmare som jag testat. Celebra. Det är okej för magen! Inte så billigt, men har man konto (som jag) på Apoteket, så kan man ju dela upp kostnaden.
Sedan är det inte så lätt att kräva saker och ting, byt läkare om du inte är nöjd!