Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 7173 ggr
tokage
2008-07-11 23:15
0

energidryck!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan. Min vän visade mig i förrgår en energidryck (powerking), som jag tyckte var väldigt god.

MEN, jag som är sååå noga med allt jag stoppar i mig. Vill veta riskerna med energidrycker. Då jag nu har fastnat även för Burn.

Förutom det där med sömnproblem. Vad kan man få för bieffekter och med vilken mängd?

Jag kan inte dricka fler än 2 per dag, då blir jag illamående.

Så finns det några risker? Jag fick ett par mindre seriösa svar och vissa som typ dum-förklarade mig när jag frågade detta på en annan sida… Jag kanske är dum, men jag vill lixom veta.

Jag som totalvägrar alkohol, är noga med det jag dricker och äter.

(om det spelar någon roll så är jag snart 16år)

paronskrutten
2008-07-11 23:24
0

Det var ju en kille som dog av Red Bull.. Nej, jag totalvägrar sånt, visst är det supergott, men läsk fungerar lika bra.

Helena

ciss
2008-07-11 23:34
0

#1: Hur då?

Det är inte bra att dricka för mycket (precis som allt annat) men någon då och då går nog bra .. min kompis drack Red Bull varje dag i några veckor och det gick bra, men det kanske inte var det bästa för kroppen ..

Burn är så otroligt gott :) Och X-ray (om man är snål som jag)!

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

tokage
2008-07-11 23:37
0

#2 Tack, äntligen ett seriöst svar utan att dumförklara mig!

Jo burn är ju så gott! Men då jag redan har problem med sömnen så dricker jag bara en (möjligtvis 2) på förmiddagen eller på dagen, ^^', men jag kan inte dricka varje dag! Då skulle jag bli pank! :'D

paronskrutten
2008-07-11 23:39
0

#2 Vet inte riktigt, var flera år sen..

Helena

moondancer
2008-07-12 01:09
0

#0  vad innehåller energidrycken?  (för lat för att hitta en burk/flaska att titta på själv). Om man vet vad som är i så är det lättare att hitta risker med drycken:D

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

tokage
2008-07-12 01:20
0

Burn innehåller: kolsyrat vatten, socker, surhetsreglerande medel (E330, E331), taurin (0.38%), glucorono-lactone (0.23%), aromer (inkl. theobromin), färgämnen (E163, E1500), konserveringsmedel (E202), koffein (0.03%), inositol (0.01%), vitaminer (B3, B5, B6 och B12), guranaextrakt, antioxidant (askorbinsyra)

Powerking orkar jag inte skriva upp :')… Men jag undrar mest över burn, powerking finns typ ingenstans ändå, haha!

Tina-A
2008-07-12 02:44
0

Så länge man inte blandar med alkohol borde det inte vara någon större fara än med mycket kaffe. Det är ju koffeinet som gör att man blir så pigg, precis som med väldigt starkt kaffe.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

thexclub
2008-07-12 16:23
0

Har en kompis som dricker typ 2-3 burkar/flaskor energidryck varje dag, olika märken..
Det är väl inte så bra i stora mängder så han ska sluta (är beroende) , men eftersom han druckit i två månader tror jag inte det är så farligt..

the vanity, it becomes insanity

Sovgott
2008-07-13 11:21
0

Som med all annan överkonsumtion finns ju risken att man går upp i vikt av att dricka energidrycker eftersom de innehåller mkt socker.

Personligen skulle jag inte dricka något som innehåller så många e-ämnen och ämnen som jag inte vet vad det är för något.

Lästips, länken nedan!

http://www.evira.fi/portal/se/livsmedel/livsmedelsinfo/energidrycker/ar_energidrycker_sakra_/

Jenahbella
2008-07-14 00:04
0

av egna erfarenheter har jag hamnat på sjukhus efter att ha druckit sprit och redbull.. och då va de verkligen inga mängder av sprit. så jag dricker aldrig energidryck efter de.

här e iaf en länk till en artikel i aftonbladet ang. dödsfall

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article27828.ab

Martin
2008-07-15 15:54
0

Här är en artikel om Redbull och lite vad den och andra energidrycker kan ha för inverkningar på kroppen. Den hänvisar bland annat till en svensk studie från 2004.

Kort sagt kan man säga att läkarna tror att friska personer kan dricka energidrycker utan problem, men att många unga har "tysta hjärtfel" som de inte vet om och det är i den kombinationen, och även om man kombinerar det med alkohol som man kan få problem.

I kort blir problemet att kroppen inte bromsar hjärtat utan det blir svårare att komma ner i vilopuls, och effekterna liknar den man har vid hjärtinfarkter.

Man kan också konstatera att det nog inte är koffeinet som är boven i dramat, en burk innehåller motsvarande en kopp bryggkaffe.

Däremot så innehåller en burk energidryck 10 gånger mer Taurin än vad vi får i oss genom maten på en hel dag. Om man då överkonsumerar energidryck och dricker 4-5-6 burkar om dagen så kanske man kan konstatera att man får i sig ganska mycket mer Taurin än man behöver. Om det nu är farligt vet jag inte, men det verkar inte helt nyttigt.

mvh Martin

Thorsson
2008-07-16 01:33
0

#1. Ja, det stämmer. Men om vi tänker på samma, så var det han som blandade detta med alkohol, kommer dock inte ihåg vad han blandade det med…

Tokage: Jag dricker själv energidryck, och är sportfåne. Jag har inte alls fått några bieffekter, sedan får man ju kolla hur mycket ens kropp tål utav det, då det är en hög koffeinhalt i det. Jag kan dricka lika många som du typ! Ibland mer eller mindre.. Jag dricker då alla sortes energidrycker jag kommer över i vanliga mataffärer, men äter också "dexter" som är energigivande, inte något jag tar skada av…

ThomasOlenas
2009-02-04 00:46
0

vad jag har hört så är taurin+koffein en farlig blandning, och om jag inte minns fel så finns det en med endast koffein: V Energy ;)

//Thomas, Medarbetare på fotboll.ifokus

[SvenA]
2009-02-04 06:51
0

Alla dessa energidrycker är helt onödiga och innehåller en massa socker som vui absolut inte behöver tilföra kroppen

Och koffeib i så stora mängder direkt är inte bra för kroppen

Det fanns förut koffeintabletter man kunde ta men de föbjöds för att det inte var bra med så mycket koffein på en gång

Betty
2009-02-04 11:16
0

En burk innehåller ungefär lika mycket koffein som en kopp kaffe…och kaffe dricker ju väldigt många utan att blinka…

Finns för och nackdelar med allt. så snart vågar ingen äta el dricka ngt elller ens andas luften för det finns farliga saker i alltGlad

moondancer
2009-02-04 11:23
0

#14 men man kan fortfarande köpa koffeintabletter på apoteket

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

[SvenA]
2009-02-04 13:31
0

#15 Det är som du säger om manska tro på allt så är det lika bra att gräba ner sig och sluta med allt

Man måste sålla bland alla rapporter och ta all med en nypa salt och själv göra vissa ställningstaganden

#16 Då har de kommit tillbaka igen för jag vet att de var borta ett tag på 70 talet

zabelle
2009-02-04 13:41
0

En väldigt billig bra energidryck gör man själv med druvsocker och blandar med vatten eller juice. Då vet man i alla fall vad man får i sig.

Zabelle   

kanin
2009-02-05 11:55
0

Jag blir inte piggare utav energidryck eller kaffe.

Sovgott
2009-02-05 14:59
0

#19. Alla är vi olika. Själv blir jag väldigt påverkad av koffein. En kopp kaffe och jag börjar skaka och går sedan på högvarv en bra stund. Jag kan absolut inte dricka kaffe på eftermiddagen, för då kan jag inte sova på natten.

Lill-Kisse
2009-02-05 21:29
0

Innehållet verkar ju helskumt. Hur törs man dricka sånt? Vad är syftet med energidrycker? Vad ersätter de? Vad drack man innan de fanns?

Undrar en stenålders typ, som inte ens smakat energidryck.

moos
2009-02-12 01:23
0

Dom är jättegoda, men jag själv använder dom enbart om jag blir väldigt trött vid tex bilkörning eller så. Min man dricker ibland vid träning.

2-3/dag tror jag inte är nyttigt, det är ju inte som en läsk precis

tokage
2009-02-12 18:37
0

Kan säga att det här är en gammal tråd och frågan är inte längre aktuell för min del :)