Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: allmänt-övrigt
Läst 14381 ggr
Maja
1

Öm knuta på kroppen - vad är det?

Jag har under lite mer än en månads tid haft en liten, rund knuta på min mage, fast rätt så långt ned, ungefär där byxlinningen sitter. Den började som en rätt så liten prick, nästan som en finne och nu är den inte vidare stor heller.. Ser inflammerad ut så det röda sträcker sig kanske två gånger en centimeter, medan "huvuddelen" är några millimeter.

Den är riktigt öm just nu, men värker inte så länge man inte rör den. Det ser ut och känns som en stor, inflammerad finne men den är inte så där "vit" som finnar ofta är.

Sjukvårdsrådgivningen sade att det nog är en inflammerad körtel och att jag skulle låta den sköta sig själv, möjligtvis tvätta den lite med sprit.

Men den har funnits i över en månad och blir bara mer och mer öm! Hur länge är en körtel egentligen inflammerad? Och om det skulle vara en finne borde den ju ha försvunnit för länge sedan tycker man..

Kan jag göra någonting åt den? Kan det vara någonting annat?

Mabbiz
0

Ring din vårdinrättning och få den kollad, så du slipper oroa dig! Glad

IaMiaMaria
0

Sjukvårdrådginvingen har nog rätt men håller också med Mabbiz, du kan ju få en tid och få den kollad och ev tömd, dvs de öppnar den så att ev var får komma ut.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Chestnut
0

Hade något liknande på ena låret för ett tag sedan. Efter ett antal veckor så orkade jag inte med den mer utan tömde den som jag tömmer en vanlig finne. knutan försvann men kvar blev ett fult ärr. Kanske inte det smartaste att göra.

Med vänliga hälsningar
Chess

[SvenA]
0

Prova ned attkläna ut det som finns där eller ta alsolsprit på en kompress och lägg där dbrukar torka ut sådana

Maja
0

Har provat att klämma, men det kommer ingenting utan gör bara så hemskt ont!

Ska köpa asolsprit i morgon och hoppas på att det dämpar lite, annars ska jag gå till läkare!

Tack för svaren

mongu
0

Jag tycker inte du ska klämma mer om det gör ont o inte kommer ut nåt. Låt den va lägg på lite alsollösning är bättre än alsolsprit. Men va aktsam om huden runt om. Det torkar ut väldigt.

Sen ska du visa upp den för antingen en disktrikssköterska eller läkare. Om du söker på VC så kan distriktssköterskan be en läkare titta på den.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Maja
0

Idag så var den lika stor, men några få millimeter såg ut som en "vit" finne. Jag klämde inte, utan tog en nål och nästan bara nuddade innan det började rinna ut vitt..

Tog en tops och tryckte lite lätt på den och då fullkomligt forsade det ut sådan där vit, tjock vätska, ungefär som filmjölk! Måste ha varit över en, två teskedar innan det kom blod istället!

Har satt på ett plåster nu så får jag se hur det ser ut i morgon. Nu är den "platt" men fortfarande mörkröd på området och ganska hård. Apoteket hade stängt idag så jag får köpa alsolsprit på måndag istället. :)

[SvenA]
0

Då är det en talgköttel som det har blivitt stopp i deyt är helt ofarligt

Det var bra att du fick ut så mycket

sådana saker är väldigt vanliga jag har det ofta

så det är bara att hålla det rent och försöka kläma ut det

Skule det komma tillbaka och bli väldigt stort så vänd dig tillvårdcentralen så att de får öppna den om denbesvärar dig

Annars är alsolsprit ett bra sätt att få bukt med dessa

Maja
0

Okej! Tack! Ja, det kändes bra att få ut det eftersom den satt precis i byxlinningen och skavde.

Varför blir det så? Kan man förhindra det?

Chestnut
0

Kan tillägga att jag alltid tömmer finnar genom att använda nål, tycker att det gör ont att klämma ;)

Hoppas att du inte får något ärr!

Med vänliga hälsningar
Chess

[SvenA]
0

Det finns inget känt knep vad jag vet för att inte få dem jag har frågar flera läkare

IaMiaMaria
0

nä det beror nog på personen det dära, jag klämmer alla mina finnar men får aldrig ärr, medans min sambo lätt får ärr,

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

moos
0

Du kan behöva antibiotika för att den ska gå ner. Så var det med min son som fick en knöl på öronsnibben vilken iof sprack och varade sig. Men Alsolsprit råder sjukvården att man ska använda vid sådana problem så gör det till och börja med och ring läkare. Utorkad hud behöver du inte oroa dej för i första taget

Maja
0

Nu är knuten nästan borta. Det är ingen "böld" längre, den försvann när allt var (eller vad det var) rann ut. Istället ser det nu bara ut som ett sår som i stort sett är läkt. Det kliar rätt så mycket, men det gör ju sår som läker och huden är rätt så torr (utan att ha använt alsolsprit), men just nu låter jag den bara vara utan att klämma, klia, smörja och så vidare.

Glad

[SvenA]
0

#14 Vad skönt